پتنت جدید اپل از تلاش این شرکت برای ساخت آیفون کاملا ضدآب حکایت دارد

اگرچه آیفون‌های اپل در برابر آبخوردگی مقاوم بوده و به‌دلیل رعایت برخی استانداردهای خاص موفق به دریافت گواهینامه حفاظتی IP68 شده‌اند؛ اما این گوشی‌ها در واقع ضدآب نیستند. در این میان حتی غول آمریکایی نیز به مقاومت پیوسته آیفون‌های خود در برابر آب باور ندارد. برای درک بهتر این موضوع کافیست به گارانتی محدود گوشی‌های آیفون نگاهی بیندازید.

اپل در هیچ کجای ضمانتنامه درباره نحوه پوشش صدمات ناشی از آب صحبت نمی‌کند. این موضوع فقط شامل حال اپل نیست. کلیه شرکت‌های تولیدکننده حتی برای دستگاه‌های دارای گواهینامه IP67 یا IP68 خود نیز خسارت ناشی از آب را تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌دهند.

غول کوپرتینویی ادعا کرده که سری آیفون 15 برای مدت 30 دقیقه در عمق حداکثر 6 متری (نزدیک به 20 فوتی) آب دوام خواهد آورد. این میزان از دوام در واقع از استانداردهای IP68 فراتر است؛ اما در عین‌حال بدان معنا نیست که شما می‌توانید گوشی را همراه با خود به حمام یا زیر دوش ببرید؛ چرا که جریان آب خروجی از دوش می‌تواند مقاومت گوشی در برابر آب را از بین ببرد. در صورت غوطه‌ور شدن آیفون در آب غیر شیرین، شرایط برای عدم آسیب‌دیدگی آن به‌مراتب دشوارتر خواهد شد. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که با آیفون خود به غواصی نپردازید؛ مگر آنکه از یک کیس محافظ مخصوص انجام این‌کار استفاده کنید.

چنان‌چه اپل تصور می‌کرد که آیفون‌های این شرکت از هرگونه آبخوردگی جان سالم به در می‌برند؛ در این‌صورت بی‌تردید خسارت ناشی از آبخوردگی را نیز در گارانتی آن لحاظ می‌کرد.

اما پتنتی که طی هفته گذشته به اپل اعطاء شد؛ نشان می‌دهد که این شرکت روی توسعه نسخه کاملا ضدآب آیفون کار می‌کند. این پتنت، “رابط کاربری زیر آب” (Underwater User Interface) نامگذاری شده و عمدتا به نحوه تنظیم iOS هنگام قرارگیری آیفون در زیر آب جهت تسهیل استفاده از گوشی اشاره دارد.

تصویر پتنت ثبت شده توسط اپل، چگونگی زوم کردن دوربین با استفاده از کلید تنظیم بلندی صدا هنگام قرارگیری آیفون در زیر آب را نمایش می‌دهد.

اپل در این پتنت خاطرنشان کرده که سیستم‌عامل iOS در زیر آب می‌تواند دست‌وپاگیر و ناکارآمد باشد. به‌عنوان مثال تصویری که در پتنت گنجانده شده است؛ نشان می‌دهد که کاربر آیفون به‌جای استفاده از فرامین لمسی برای کاهش یا افزایش میزان بزرگنمایی دوربین می‌تواند این‌کار را از طریق فشردن دکمه تنظیم صدا انجام دهد.

این موضوع هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد؛ چرا که اگر اپل روی توسعه یک رابط کاربری ویژه برای iOS با قابلیت تسهیل کاربری در زیر آب کار کند؛ در این‌صورت منطقی است که باور کنیم غول آمریکایی روی ساخت سخت‌افزار ضدآب نیز کار می‌کند.

در صورت ساخت یک آیفون ضدآب توسط اپل می‌توان امیدوار بود که آسیب‌دیدگی ناشی از آب نیز نهایتا به فهرست ضمانت محدود کمپانی افزوده شود. هنوز مشخص نیست که آیفون ضدآب چه زمانی به یک محصول واقعی تبدیل خواهد شد. اولین شرکتی که موفق به ساخت یک دستگاه کاملا ضدآب شود؛ قابلیت بسیار جذابی را جهت ارائه به مصرف‌کنندگان در اختیار خواهد داشت.

این پتنت از جانب اداره ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) به اپل اعطاء شده و با شماره 11875021 به ثبت رسیده است.

نوشته پتنت جدید اپل از تلاش این شرکت برای ساخت آیفون کاملا ضدآب حکایت دارد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.