تاثیر امواج موبایل بر پوست و زیبایی

امروزه پیشرفت فناوری و استفاده گسترده از دستگاه‌های مخابراتی مثل گوشی‌های هوشمند باعث شده است فضای اطراف ما پر از امواج الکترومغناطیسی شود و بدن انسان‌ها در احاطه این امواج در طیف‌های فرکانسی مختلف قرار بگیرد. سیگنال‌های موبایل و WiFi از جمله این امواج هستند که راه گریزی از آنها نیست.

بنابراین شناخت اثرات این امواج بر بدن انسان‌ها موضوع بسیار مهمی است که سال‌ها بر روی آن تحقیقات انجام شده است و البته همیشه محل مناقشه بین پژوهشگران حوزه سلامت و پژوهشگران حوزه تکنولوژی بوده است. اگرچه امروزه دیگر زندگی بدون این امواج برای بشر ممکن نیست اما اثرات منفی آنها نیز دیگر قابل انکار نیست و پژوهشگران با مطالعات و آزمایش‌های مختلف تاثیر منفی این امواج را نشان داده‌اندند. در ادامه به بررسی مهمترین اثرات امواج الکترومغناطیسی موبایل و WiFi بر سلامت و زیبایی پوست و راه‌های کاهش این اثرات منفی می‌پردازیم.

اثر منفی امواج الکترومغناطیسی بر پوست

پژوهش‌ها نشان داده است که امواج موبایل و WiFi یک عامل تحریک کننده برای سلول‌های پوست هستند و می‌توانند مشکلاتی مثل خشکی، التهاب و حتی چین و چروک را در صورت داشتن پوست حساس یا بیماری‌های زمینه‌ای دیگر تشدید کنند. افزایش میزان تبخیر رطوبت پوست و مو بر اثر این امواج موضوعی اثبات شده است. امواج الکترومغناطیسی فرکانس بالای موبایل مثل امواج ماکرویو، اگرچه نه به آن شدت، باعث افزایش حرارت مولکول‌های آب و در نتیجه افزایش تبخیر رطوب پوست و مو می‌شود. تحقیقات زیاد دیگری بر روی اثرات احتمالی این امواج در کاهش تولید کلاژن در بافت‌های زیر پوست انجام شده است.کلاژن پروتئینی است که به حفظ استحکام، حالت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که امواج الکترومغناطیسی تاثیر غیر قابل انکاری در کاهش کلاژن‌سازی پوست دارد که نتیجه این عارضه هم پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک بر روی آن است.

امواج الکترومغناطیسی مضر برای بدن و پوست

از زمان ظهور تکنولوژی 5G موضوع تاثیر این امواج بر سلامت بدن جدی‌تر شده است. امواج بسیار فرکانس‌ بالای 5G می‌تواند باعث تغییر ساختار سلول‌های بدن شود و طبیعتا اولین قسمت بدن که در معرض این امواج است، سلول‌های پوست است. این امواج به خصوص در فاصله نزدیک به منبع تولید آن می‌توانند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد شوند. این مولکول‌های ناپایدار به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند و در بدترین شرایط احتمال ابتلا به ملانوما که نوعی سرطان پوست است را نیز افزایش می‌دهد. حتی نشانه‌هایی از تاثیر این امواج بر سلول‌های ریشه موها وجود دارد و بسیاری از پژوهشگران دلیل افزایش ریزش مو افراد در این دوره زمانی را همین امواج الکترومغناطیسی موبایل‌ها و البته تجهیزاتی مثل مودم‌های WiFi می‌دانند.

راهکارهای مراقبت از پوست و مو

اولین نکته مراقبتی طبیعتا دوری از این امواج تا جای ممکن است. اگرچه به صورت کلی راهی برای فرار از این امواج نیست (مگر اینکه در کوه و بیابان‌های دور از شهر زندگی کنید!) اما می‌توانید تا حدودی خود را کمتر در معرض منابع نزدیک تولید این امواج قرار دهید. برای مثال شب‌ها در هنگام خواب که نیاز به استفاده از اینترنت ندارید مودم WiFi را خاموش کنید. در هنگام مکالمه با موبایل از هدفون یا هندزفری استفاده کنید و گوشی موبایل را خیلی به خود نزدیک نکنید زیرا امواج الکترومغناطیسی موبایل در حین مکالمه بسیار شدید و قوی هستند.

خطر سلامتی پوست و مو با امواج

راهکار بعدی برای حفظ سلامت و جوانی پوست در مقابل اثرات منفی این امواج، بکارگیری مراقبت‌های پوستی است. همانطور که گفته شد امواج الکترومغناطیسی تاثیر زیادی در کاهش رطوبت پوست و مو دارند. بنابراین توصیه پزشکان این است که با استفاده مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها از پوست خود در برابر خشک شدن محافظت کنید. اگر مانع خشک شدن پوست خود نشوید، سلول‌های پوست آسیب می‌بینند و در پی آن دچار پیری پوست می‌شوید. تغذیه پوست با روش‌هایی مثل مزوتراپی نیز برای حفظ جوانی و سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودهنگام آنها بسیار مفید است. برای جلوگیری از ضعیف شدن و ریزش موها نیز می‌توان از روش مزوتراپی مو استفاده کرد. مواد مغذی و ویتامین‌هایی که با روش مزوتراپی به صورت مستقیم به سلول‌های پوست رسانده می‌شود تاثیر بسیار زیادی در تقویت پوست و مو و افزایش مقاومت آنها در برابر عوامل مخرب دارد.

عارضه دیگر امواج الکترومغناطیسی کاهش کلاژن‌سازی پوست و در نتیجه پیری و افتادگی پوست است. جالب است بدانید که این عارضه امواج الکترومغناطیسی با امواج دیگری به نام امواج هایفو قابل جبران است. روش درمانی به نام هایفوتراپی وجود دارد که در آن سلول‌های بافت‌های زیر پوست را با تاباندن امواج هایفو تحریک به کلاژن‌سازی می‌کنند. دکتر هایفوتراپی با دستگاه خاصی به نام دستگاه هایفو، این امواج صوتی را با تمرکز کانونی در عمق خاصی از پوست نواحی مختلف صورت که سلول‌های کلاژن‌ساز در آنجا قرار دارند ارسال می‌کند. در نتیجه این اقدام، سلول‌های کلاژن‌ساز فعال و تحریک به کلاژن‌سازی بیشتر می‌شوند. به مرور زمان و بعد از حدود دو تا سه ماه بعد از این اقدام، کلاژن‌های ایجاد شده باعث جوانسازی پوست و افزایش حالت ارتجاعی آن می‌شوند. امواج هایفو در محدوده فرکانسی امواج صوتی یعنی در فرکانس بسیار پایینی قرار دارند و هیچ خطر و عوارضی برای بدن ندارند. نکته خاص امواج هایفو که توسط دستگاه هایفوتراپی تولید می‌شود این است که این امواج در نقطه خاصی متمرکز می‌شوند تا سلول‌های کلاژن‌ساز پوست را تحریک کنند. تشخیص عمق نفوذ و مرکز کانونی امواج هایفو برای دست یافتن به بهترین نتیجه توسط پزشک هایفوتراپی انجام می‌شود.

هایفوتراپی صورت

جمع‌بندی

چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، چه بخواهیم و چه نخواهیم، در دوره زمانی زندگی می‌کنیم که غرق در امواج الکترومغناطیسی هستیم. این سیگنال‌های فرکانس بالا می‌توانند سلامتی ما و به خصوص سلامتی پوست که اولین سپر بدن در برابر این امواج است را تحت تاثیر قرار دهد. اگر دغدغه سلامتی و زیبایی پوست و مو خود را دارید راهکارهای گفته شده را بکار بگیرید. اول از همه از منابع تولید این امواج تا جای ممکن دوری کنید. دوم اینکه استفاده از راهکارهای مراقبت از پوست را جدی بگیرید. و سومین راهکار به عنوان یک راهکار تکمیلی، بهره‌مند شدن از ترکیبات دارویی و تکنولوژی‌های جوانسازی پوست مثل هایفوتراپی و مزوتراپی است. نکته مهم در بکارگیری این روش‌ها و تکنولوژی‌های جوانسازی این است که برای انجام این اقدامات از مراجعه به مراکز غیر مجاز و افراد غیر پزشک اکیدا خودداری کنید و در عوض فقط به کلینیک‌های زیبایی معتبر مراجعه کنید و این خدمات زیبایی را از بهترین دکتر پوست و مو بخواهید.

نوشته تاثیر امواج موبایل بر پوست و زیبایی اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.