معرفی محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فرانت-اند (front-end)

به همین زودی و در یک چشم برهم زدن، سال ۲۰۲۳ میلادی هم تمام شد و با توجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف، به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۴ شاهد تغییرات زیادی در ابزارها، فناوری‌ها و به طور کلی دنیای تکنولوژی خواهیم بود. اگر به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار فعالیت می‌کنید، احتمالا مطلع شدن از جدید‌ترین ابزارها برایتان جذاب خواهد بود. به همین خاطر، قصد داریم در این مطلب محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فرانت اند در سال ۲۰۲۳ را بررسی کنیم. در انتهای مقاله نیز یک بررسی کلی از وضعیت شرکت‌های ایرانی در استفاده از فریم‌ورک‌های مختلف توسعه فرانت-اند خواهیم داشت. برای اینکه از تغییرات جدید تکنولوژی‌های فرانت-اند و توسعه نرم‌افزار عقب نمانید، این مقاله را دنبال کنید.

محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های front-end در سال ۲۰۲۳

فریم‌ورک‌ها یا چارچوب‌های مختلفی برای برنامه‌نویسی فرانت‌اند وجود دارد که هر کدام به نوعی به فرایند توسعه نرم‌افزار کمک می‌کنند. اما انتخاب فریم‌ورک مناسب که همزمان بهینه، ساده و کاربردی باشد کار سختی است. به ویژه در شرایطی که تجربه کاربری محصولات به عاملی مهم تبدیل شده است و فریم‌ورک‌ها باید به شما در طراحی یک تجربه کاربری خوب کمک کنند.

به همین خاطر در این بخش محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فرانت اند در سال ۲۰۲۳ را بررسی می‌کنیم. این فریم‌ورک‌ها بین برنامه‌نویس‌ها محبوبیت بالایی دارند و تمرکز آن‌ها روی تجربه کاربری و بهبود آن، به شما در رسیدن به بهترین نتیجه ممکن کمک خواهد کرد.

فریم‌ورک React.js

فریم‌ورک ری‌اکت (React) که یکی از ساده‌ترین فریم‌ورک‌ها است، توسط فیس‌بوک برای رفع مشکلاتی که در نگهداری کد داشتند، ایجاد شد. اکنون React یک چارچوب متن-باز است که به دلیل مدل شی‌گرای سند (DOM) مجازی با عملکرد استثنایی، متمایز است.

برای استفاده از این فریم‌ورک، بهتر است با زبان جاوا اسکریپت آشنا باشید و خود را برای یادگیری مداوم آماده کنید.

فریم‌ورک Angular

تقریبا امکان ندارد که لیستی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فرانت اند داشته باشیم و انگولار در آن نباشد. این فریم‌ورک بر پایه تایپ‌اسکریپت (TypeScript) نوشته شده است و در سال ۲۰۱۶ توسط گوگل، برای پرکردن فضای بین نیازمندی‌های کاربران و پیشرفت‌های مداوم تکنولوژی ایجاد شد.

یادگیری انگولار کمی سخت‌تر از ری‌اکت است، اما به همان نسبت کاربردهای بیشتری دارد و می‌توانید از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های وب و موبایل استفاده کنید.

فریم‌ورک Vue.js

یکی دیگر از فریم‌ورک‌های محبوب فرانت‌اند، Vue است که بر پایه جاوا اسکریپت نوشته شده است. این فریم‌ورک ساده و کاربردی، پیچیدگی‌های توسعه را کاهش می‌دهد و به همین خاطر یکی از چارچوب‌های محبوب توسعه نرم‌افزار است.

فریم‌ورک Vue، حجم کمی دارد و در عین حال ویژگی‌های مهم آن یعنی DOM بصری و ساختار مبتنی بر مولفه (component)، تطبیق‌پذیری بالا و …، آن را به لیست ما اضافه کرده است.

فریم‌ورک jQuery

فریم‌ورک جی‌کوئری (jQuery) در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از اولین فریم‌ورک‌های فرانت‌اند معرفی شد. با وجود اینکه چندین سال از معرفی آن می‌گذرد، اما سادگی، کارایی و کاهش حداکثری نیاز به نوشتن کدهای جاوا اسکریپت، آن را به یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فرانت اند تبدیل کرده است.

فریم‌ورک Semantic UI

فریم ورک Semantic-UI علیرغم اینکه یک تازه‌وارد در عرصه فریم‌ورک‌ها است، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فرانت اند در سراسر جهان است. چیزی که آن را از سایر فریم‌ورک‌ها متمایز می‌کند، رابط کاربری گرافیکی و سادگی آن از نظر عملکرد و قابلیت استفاده است. این چارچوب از زبان طبیعی پشتیبانی و کدها را به راحتی تفسیر می‌کند.

فریم‌ورک Backbone.js

یکی از ساده‌ترین فریم‌ورک‌های موجود، Backbone.js است که به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت برنامه‌های تک صفحه‌ای را توسعه دهید. چارچوب بک‌بون بر اساس معماری MVC است. از این فریم‌ورک، می‌توانید در ترکیب با چند ابزار استفاده کنید و حتی برای توسعه بک‌اند پروژه هم از آن استفاده کنید.

فریم‌ورک Ember.js

Ember.js که در سال ۲۰۱۱ توسعه یافت، مبتنی بر مولفه و تا حد بسیاری مشابه انگولار است. این فریم‌ورک برای مدیریت یکپارچه نیاز افراد به تکنولوژی روز طراحی شده است. به کمک امبر، می‌توانید برنامه‌های پیچیده موبایل و وب را توسعه دهید و به کمک معماری بهینه و کارآمد آن، نگرانی از بابت پیچیدگی‌های سیستم نداشته باشید. هرچند این فریم‌ورک بسیار کاربردی است، اما باید توجه داشته باشید که منحنی یادگیری آن شیب بسیار تندی دارد و جامعه توسعه‌دهندگانی که از آن استفاده می‌کنند، کوچک است.

تکنولوژی و فریم‌ورک‌ها در شرکت‌های ایرانی

بسیاری از شرکت‌های ایرانی که در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند، تقریبا همگام با تکنولوژی جهان پیش می‌روند و می‌توانید به‌روزترین ابزارها و تکنولوژی‌ها را در آن‌ها پیدا کنید. این هماهنگی با آهنگ رشد جهانی فناوری، به ویژه در شرکت‌های توسعه فناوری‌های مالی (fintech) بیشتر به چشم می‌آید.

یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه فین‌تک در ایران، ویستا سامانه آسا است. این شرکت زیرمجموعه کارگزاری آگاه و توسعه‌دهنده بعضی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای مالی و معاملاتی، مانند آساتریدر است. تیم‌های توسعه مختلف در این شرکت به دنبال بهبود محصولات با استفاده از برترین تکنولوژی‌های روز دنیا هستند و اگر به عنوان یک نیروی متخصص قصد کار در این حوزه را دارید، این شرکت می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. در سایت آسا و صفحه «همکاری با آسا»، می‌توانید موقعیت‌های شغلی مختلف این شرکت را ببینید و علاوه بر این برای آشنایی بیشتر با موضوعات تخصصی، می‌توانید سری به «بلاگ آسا» بزنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته معرفی محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فرانت-اند (front-end) اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,

برچسب ها:



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.