سامسونگ نمونه آزمایشی تراشه پیشرفته 2 نانومتری کوالکام را تولید می‌کند

بر اساس گزارش وبسایت ETNews، کمپانی آمریکایی کوالکام از واحد تولید نیمه‌هادی سامسونگ (Samsung Foundry) درخواست کرده تا نمونه اولیه تراشه 2 نانومتری برای پردازنده نسل آینده سری اسنپدراگون 8 را تولید نماید. این درخواست نشان می‌دهد که کوالکام مایل است تا تولید تراشه پرچمدار آینده خود را به Samsung Foundry واگذار کند (کوالکام تجهیزات لازم برای تولید تراشه‌های طراحی شده توسط خود را در اختیار ندارد).

چنان‌چه نمونه اولیه تراشه تولیدی، رضایت کوالکام را جلب نموده و بازدهی تولید نیز مطلوب باشد؛ در این‌صورت Samsung Foundry می‌تواند سفارش‌های تولید تراشه را دریافت کند. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 با استفاده از فرآیند 4 نانومتری Samsung Foundry تولید شد.

بر اساس گزارش‌ها بازده پایین 35 درصدی تولید توسط سامسونگ موجب نارضایتی کوالکام شد. این موضوع بدان معنا بود که از هر 100 تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 توسط شده توسط Samsung Foundry تنها 35 عدد از آنها تست‌های کنترل کیفیت را پشت سر گذاشته و از قابلیت عرضه به بازار برخوردار بودند.

بر اساس شیوه کار در صنعت، کوالکام ناچار به پرداخت هزینه بابت تراشه‌هایی شد که موفق به عبور از تست‌های کنترل کیفیت نشده بودند. نهایتا کوالکام تغییر کوچکی را در طراحی تراشه اعمال نموده و آن‌را اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 نامگذاری کرد. این تراشه با استفاده از فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC تولید شد. از آن زمان تا به امروز، TSMC سرگرم تولید تراشه‌های سری اسنپدراگون 8 بوده است. انتظار می‌رود که کوالکام در اواخر سال جاری از تراشه اسنپدراگون نسل 4 رونمایی کند. این تراشه با استفاده از فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد.

با توجه به برخی گمانه‌زنی‌های مطرح شده، کوالکام برای تامین تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 با دو شرکت تولیدکننده مختلف یعنی سامسونگ و TSMC مشغول مذاکره شده است. نمونه اولیه تراشه 2 نانومتری که کوالکام سفارش ساخت آن را با سامسونگ در میان گذاشته است؛ پروژه چند ویفری (MWP) نامگذاری شده و ایده آن تولید چندین نمونه اولیه تراشه بر روی یک ویفر است. در این مرحله، تولید نمونه اولیه به سرعت انجام شده و کوالکام در خصوص ادامه همکاری خود با سامسونگ تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، کوالکام از TSMC نیز درخواست کرده تا نمونه اولیه تراشه 2 نانومتری را تولید نماید. کوالکام بایستی تولید تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 را به یکی از دو شرکت سامسونگ یا TSMC واگذار کند. البته دریافت تراشه از 2 تامین‌کننده به‌صورت همزمان نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، Samsung Foundry تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری را در نیمه دوم سال 2025 آغاز خواهد کرد. تراشه اگزینوس 2400 که در گوشی‌های گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس عرضه شده در اکثریت قریب به اتفاق کشورها مورد استفاده قرار گرفته است؛ با استفاده از سومین نسل فرآیند 4 نانومتری Samsung Foundry موسوم به +4LPP تولید شده است. کاهش مقیاس فرآیند تولید به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای به‌کارگیری شده در تراشه، ارتقاء توان پردازشی یا بهبود بهره‌وری انرژی آن خواهد بود.

پس از عرضه تراشه‌های تولید شده با فرآیند 2 نانومتری، Samsung Foundry و TSMC کار روی گره فرآیندی 1.4 نانومتری را آغاز خواهند کرد. تولید انبوه این تراشه‌ها احتمالا تا نیمه دوم سال 2027 شروع خواهد شد.

نوشته سامسونگ نمونه آزمایشی تراشه پیشرفته 2 نانومتری کوالکام را تولید می‌کند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.