50 هزار میلیارد سود خالص از فروش فیلترشکن!

اعمال محدودیت‌های گسترده بر دسترسی به اینترنت در ایران، از جمله فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی محبوب، نتوانست مانع استفاده کاربران از این پلتفرم‌ها شود و تازه به رونق بی‌سابقه‌ای در بازار فیلترشکن‌ها هم کمک کرد!

براساس گزارش‌ها، فروش فیلترشکن در ایران به یک تجارت پرسود تبدیل شده و درآمدهای میلیاردی را برای فروشندگان این محصولات به همراه داشته است. طبق برخی اخبار منتشر شده و نظر کارشناسان حدودا 50 هزار میلیارد تومان پول به جیب فیلترشکن فروش ها رفته است. این در حالی است که دولت بارها بر لزوم حمایت از پلتفرم‌های داخلی و کاهش وابستگی به شبکه‌های اجتماعی خارجی تأکید کرده است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: «موضوع فیلترینگ از ابتدا یک اشتباه راهبردی بود. همانطور که محدودیت‌های قبلی بر روی ماهواره و ویدیو به نتیجه نرسید، فیلترینگ اینترنت نیز نتوانسته است به اهداف خود دست یابد.» وی افزود: «این محدودیت‌ها تنها به سود عده‌ای خاص تمام شده و به اقتصاد کشور آسیب زده است.»

کارشناسان معتقدند که فیلترینگ نه تنها منجر به کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی نشده، بلکه باعث افزایش آگاهی کاربران نسبت به فناوری‌های دور زدن فیلترها شده است. همچنین، این محدودیت‌ها باعث شده است که بسیاری از کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط که به اینترنت متکی هستند، با مشکلات جدی مواجه شوند.

در همین رابطه، رئیس جمهور نیز پیشتر بر لزوم رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی تأکید کرده بود. با این حال، تاکنون اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

به نظر می‌رسد که سیاست فیلترینگ در ایران نه تنها به اهداف خود نرسیده، بلکه به ایجاد یک بازار سیاه پر سود منجر شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رفع فیلتر و ایجاد یک فضای باز و رقابتی در حوزه فضای مجازی، بهترین راه برای مقابله با پدیده فیلترشکنی و حمایت از تولیدات داخلی است.

نوشته 50 هزار میلیارد سود خالص از فروش فیلترشکن! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.