همراه اول همچنان پیشتاز بازار اینترنت همراه: ایرانسل از بازار جا ماند!

در دنیای امروز، ارتباطات از طریق تلفن همراه به یکی از نیازهای اساسی افراد تبدیل شده است. کیفیت سرویس‌های ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه، به ویژه در زمینه داده و صوت، نقش مهمی در رضایت کاربران دارد و دلیلی هم ندارد که بگوییم اما بحث زیرساخت همیشه در این مواقع حرف اول را می‌زند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت همراه در کشور به مرز ۱۱۴ میلیون نفر رسیده است. این رشد چشمگیر نشان‌ دهنده افزایش روزافزون استفاده از خدمات اینترنتی در میان کاربران ایرانی است. امروز در آی‌تی‌رسان تصمیم گرفتیم تا نگاهی به وضعیت اپراتورهای کشور بیندازیم و طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، آن‌ها را مقایسه کنیم تا ببینیم چه کسی حرف اول را در ایران می‌زند و از لحاظ زیرساخت کدام اپراتور می‌تواند در آینده پاسخگوی بهتری برای نیاز مشترکان باشد؟

مقایسه شاخص‌های کیفیت شبکه سیار

در تصویر زیر شاخص‌های مختلف کیفیت شبکه‌های تلفن همراه سه اپراتور اصلی ایران یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل را در فناوری‌های 3G و 4G آورده شده است. این شاخص‌ها شامل سرعت دانلود داده (Throughput)، میزان قطعی سرویس و میزان موفقیت‌آمیز بودن سرویس است.

در شاخص سرعت انتقال داده مشترکین در نسل چهارم شبکه، همراه اول و ایرانسل نزدیک به هم اندازه‌گیری شده‌اند اما رایتل با اختلاف بیشتری نسبت به این دو وضعیت بهتری دارد. گزارش رگولاتوری نشان می‌دهد که سرعت انتقال داده در شبکه 4G همراه اول نسبت به سایر اپراتورها بهبود بیشتری را تجربه کرده و هم اکنون از ایرانسل بالاتر است. این امر به کاربران همراه اول امکان می‌دهد تا از تجربه اینترنت روان‌تر و سریع‌تری بهره‌مند شوند.

جالب است بدانید که رایتل بالاترین میزان قطعی سرویس را در در هر دو شبکه 4G و 3G داشته و پس از آن به ترتیب ایرانسل و همراه اول قرار دارند. یعنی اگر ملاک شما پایداری سرویس و در دسترس بودن همیشگی آن است، بدون شک همراه اول نخستین انتخاب شما برای خرید خواهد بود که نشان از زیرساخت‌های بهتر این اپراتور نسبت به رقبا دارد.

همراه اول همچنین بالاترین میزان موفقیت‌آمیز بودن سرویس را در هر دو شبکه 4G و 3G داشته که در نوع خودش جالب است.

بر اساس داده‌های ارائه شده، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که همراه اول بجز بحث سرعت انتقال داده در شبکه 4G در باقی پارامترها از رقبا بهتر عمل کرده است و کمترین میزان قطعی سرویس و بیشترین میزان موفقیت‌آمیز بودن سرویس را در هر دو فناوری دارا است. رایتل در مقایسه با دو اپراتور دیگر، بالاترین میزان قطعی سرویس را دارد و ایرانسل میانه رو بوده و در بیشتر پارامترها بعد از همراه اول در رتبه دوم قرار داد.

مقایسه میزان پوشش شبکه اپراتورها در شهر و روستاهای ایران

یکی از بحث‌های همیشگی در رقابت بین اپراتورها مربوط به پوشش شبکه است. همراه اول با پوشش بیش از ۸۲ هزار کیلومتر جاده، بیشترین پوشش جاده‌ای را در بین سه اپراتور دارد و با اختلاف بسیار زیادی نسبت به رقبای خودش در صدر قرار گرفته است. ایرانسل با پوشش بیش از ۶۴ هزار کیلومتر جاده در رتبه دوم قرار دارد و رایتل با کمترین پوشش جاده‌ای در رتبه سوم است.

اگر بخواهیم نگاهی به روستاها بیندازیم، باز هم وضعیت پوشش همراه اول بهتر است. اپراتور اول ایران با پوشش بیش از ۴۴ هزار روستا، بیشترین پوشش روستایی را دارد. ایرانسل با پوشش بیش از ۱۹ هزار روستا و رایتل با پوشش کمتر از ۲ هزار روستا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همراه اول در بحث پوشش شهری نیز دست بالاتر را داشته و با پوشش ۱۴۲۵ شهر در شبکه 4G، بیشترین پوشش شهری را دارد. ایرانسل با پوشش ۱۳۸۸ شهر و رایتل با اختلاف معناداری تنها ۳۳۶ شهر را تحت پوشش خودش دارد!

از لحاظ تکنولوژی شبکه و بحث توسعه 5G در کشور همراه اول بازهم گوی سبقت را از رقبا ربوده و با ۹۶۴ سایت 5G فعال در کشور، حدود 60 سایت بیشتر از ایرانسل داشته و نشان می‌دهد که در زمینه توسعه زیرساخت‌های کشور دست بالاتر را دارد. علاوه بر این، همراه اول در بحث پوشش شبکه 4G نیز در صدر قرار گرفته و اختلاف معناداری با رقبا دارد.

همان‌طور که در تصویر می‌بینید همراه اول با پوشش گسترده در جاده‌ها، روستاها و شهرها و همچنین پیشرو بودن در فناوری 5G، به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران شناخته می‌شود. ایرانسل نیز پوشش خوبی دارد، اما در برخی مناطق به ویژه مناطق روستایی، پوشش آن نسبت به همراه اول با اختلاف بسیار زیادی کمتر است. بد نیست بگوییم که همراه اول با 0.13 درصد و رایتل با 0.02 درصد رشد نسبت به سه ماهه آخر سال ۱۴۰۲ سهم بازار مشترکان فعال بیشتری داشته‌اند و ایرانسل در این زمینه حدودا 0.15 درصد کاهش را تجربه کرده است! در واقع این یعنی نسبت به زمستان پارسال، بخش زیادی از مشترکان ایرانسل به همراه اول کوچ کرده‌اند.

با توجه به آمار و ارقام ارائه شده، همراه اول همچنان به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار ارتباطات کشور شناخته می‌شود. این اپراتور با ارائه خدمات با کیفیت، پوشش گسترده و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، توانسته است رضایت کاربران خود را جلب کند.

دلایل تفاوت‌ بین اپراتورها در چیست؟

سوال اصلی پیش آمده برای بسیاری از افراد به دلیل تفاوت در کیفیت سرویس ارائه شده توسط اپراتورها مربوط می‌شود. این مورد می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. اپراتوری که سرمایه‌گذاری بیشتری در توسعه و ارتقای شبکه خود انجام دهد، معمولاً کیفیت سرویس بهتری ارائه می‌دهد. مثلا در آمارها دیدیم که پوشش شبکه همراه اول در جاده، شهر و روستاها از سایرین بیشتر است و میزان قطعی شبکه آن هم کمتر! این‌ موارد نشان دهنده توجه اپراتور اول کشور به توسعه زیرساخت‌هاست.

مورد مهم بعدی به تعداد و موقعیت قرارگیری آنتن‌های BTS مربوط می‌شود که در کیفیت پوشش و سرعت اینترنت تأثیر بسزایی دارد. حجم ترافیک شبکه و مدیریت آن و همچنین تکنولوژی‌های مورد استفاده استفاده در شبکه نیز از دیگر دلایل اصلی تفاوت بین اپراتورهاست.

همراه اول در کنار توسعه شبکه‌های موبایل، به صورت جدی به توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری نیز می‌پردازد. این امر به بهبود کیفیت خدمات اینترنت ثابت و افزایش سرعت اینترنت در مناطق مختلف کشور کمک شایانی خواهد کرد.

نوشته همراه اول همچنان پیشتاز بازار اینترنت همراه: ایرانسل از بازار جا ماند! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.