گوگل با قابلیت جدید، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را برچسب‌گذاری می‌کند

در دنیایی که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و تولید تصاویر جعلی به امری ساده تبدیل شده است، گوگل با معرفی قابلیتی جدید قصد دارد تا به کاربران کمک کند تا تصاویر واقعی را از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی تشخیص دهند.

قابلیت جدید “About this image” چیست؟

این قابلیت که به زودی به نتایج جستجوی گوگل، گوگل لنز و سایر سرویس‌های این شرکت اضافه خواهد شد، به کاربران اطلاعاتی در مورد تصویر مورد نظر ارائه می‌دهد. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند بفهمند که آیا تصویر مورد نظر توسط دوربین ثبت شده است یا توسط نرم‌افزارهای ویرایش عکس یا هوش مصنوعی ایجاد شده است.

چگونه گوگل تصاویر جعلی را تشخیص می‌دهد؟

گوگل برای شناسایی تصاویر جعلی از داده‌های گروهی به نام “ائتلاف برای منشأ و اصالت محتوا” یا به‌اختصار C2PA استفاده می‌کند. این گروه با استفاده از متادیتا، اطلاعاتی مانند زمان و مکان ایجاد تصویر، تجهیزات و نرم‌افزارهای مورد استفاده در تولید آن را جمع‌آوری و تحلیل می‌کند.

اهمیت این قابلیت

با توجه به افزایش روزافزون تصاویر جعلی در فضای مجازی، این قابلیت می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و فریب کاربران داشته باشد. همچنین، این قابلیت می‌تواند به کاربران کمک کند تا در دام کلاهبردارانی که از تصاویر جعلی برای فروش کالاهای تقلبی استفاده می‌کنند، نیفتند.

چالش‌های پیش رو

با وجود اهمیت این قابلیت، هنوز برخی چالش‌ها در این زمینه وجود دارد. برای مثال، تعداد کمی از تولیدکنندگان سخت‌افزار از استاندارد C2PA پشتیبانی می‌کنند و برخی از تولیدکنندگان ابزارهای هوش مصنوعی نیز از پذیرش این استاندارد خودداری کرده‌اند.

آینده‌ای روشن

با توجه به تلاش‌های گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک ابزارهای تشخیص تصاویر جعلی دقیق‌تر و کارآمدتر شوند. این امر می‌تواند به افزایش اعتماد کاربران به اطلاعات موجود در فضای مجازی کمک کند.

نوشته گوگل با قابلیت جدید، تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را برچسب‌گذاری می‌کند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.