۴ دلیل برای اینکه بدونید همستر کامبت اسکم نیست!

به تازگی یک خبر در تلگرام و از طریق یک کانال نسبتا معتبر پخش شده که در اون اعلام کردند پروژه همستر کامبت یه جورایی اسکمه و قصد هم نداره که توکنی رو ایردراپ کنه!

حالا این قضیه اسکم بودن همستر کامبت از کجا آب می‌خوره؟

یک پیج تلگرامی تقریبا مشهور که بیشتر از ۲ میلیون کاربر هم داره، اومد متنی رو نوشت که در اون به‌صورت کلی گفته بخاطر یک سری مشکلات داخلی و درگیری بین اعضای تیم، ایردراپ همستر کنسل شده و به‌نظر می‌رسه که پروژه اسکم هست! جالبه این فرد که اسمش الکسه، پروژه سیمپل کوین رو معرفی کرده که قبلا براتون بررسی هم کرده بودم و بعد این خبر، یه پامپ خوبی در جذب یوزر هم داشته!

در این متن، صرفا یک سری کلی گویی شده و به اسم فاندر اصلی همستر کامبت یعنی ادوارد گرینویچ هم اشاره کرده که اومده مثلا زیر یک سری حرف‌ها و قول و قرارهاش زده که این امر باعث بوجود اومدن مشکلات بزرگی شده که سرمایه گذارها هم رفتن دنبال شکایت و خلاصه احتمالا قوه قضائیه روسیه هم الان داره پلیس فتای اونجا رو می‌فرسته که این دوستمون یعنی مسئول باغ وحش همستر رو دستگیر کنند!

در ادامه این داستان، بایننس هم یک خبر با اکانت رسمی خودش منتشر کرد که در اون به قضیه یک پروژه‌ای به نام آرنوم اشاره کرده بود که توسط همین داداش‌مون ادوارد گرینویچ در سه سال پیش راه افتاده بود و انگار ۱۰ میلیون دلاری سرمایه گرفته ولی وقتی کارش رو کرده، سود سرمایه گذارها رو که نداده، هیچ! اومده این بازی همستر کامبت رو هم با استفاده از منابع و حتی سرورهای آرنوم بالا آورده اما الان ادعا می‌کنه که شتر دیدی، ندیدی! این دو تا هیچ ربطی بهم ندارن و مثل اون همکاری اولیه با صرافی بینگ ایکس، زیر اینم زده!

البته اصل این قضیه که همستر از پروژه آرنوم استفاده کرده، خیلی هم دور از ذهن نمی‌تونه باشه! چون اگر دقت کنید، وقتی بازی همستر بالا اومد، دیگه شاخ بازی‌ها تپ سواپ و یس کوین و این مدل مینی گیم‌های خیلی ساده بودن و انگار که وسط مسابقه فوتبال لیگ دسته دوم محلات، شما بیاین بازیکنی در سطح رونالدو رو بندازین وسط، یهو همستر گل کرد و همین تفاوت و برتری گرافیکی و سخت‌افزاری باعث شد با اختلاف، بیشترین کاربر رو جذب کنه.

پس روی کاغذ، احتمالش هم زیاده که این دو تا به هم ربط داشته باشن ولی طبیعتا گرینویچ حاضر نیست که یک بازی با چنین حجم گسترده از کاربر و سرمایه رو بیاد تقدیم به سرمایه گذارهای پروژه‌ای کنه که بیشتر از یک سال از بسته شدنش می‌گذره!

در واقع مثل این می‌مونه که شما با قرض و قوله یک زمین رفتید در شوت آباد خریدید که ارزش چندانی نداشته! اما یهو اومدن کنارش یه شهر ساختن و طبیعتا ارزش این زمینه چندین برابر شده! شما هم بخاطر این فرصت، یه شهربازی داخلش ساختید که کلی درآمد داره! الانم که همه دیدن یه زمین بایر به چه سودی رسیدی، اونایی که برای خریدنش به شما پول قرض داده بودن، اومدن سراغ‌تون که داداش نه فقط در خود زمین، بلکه در کل پروژه شهربازی و سودش هم ما سهیم هستیم و یا سهم ما رو بده، یا کل شهربازی رو می‌کوبیم و جاش قبرستون می‌سازیم!

حالا اصلا این اختلافات داخلی که واقعا مشخص هم نیست چه شرایطی داره رو می‌گذاریم کنار! خود همستر هم در طی این چند روز به جز یک بیانیه خیلی کلی که اول در کانالش گذاشت اما سریع حذفش کرد و تنها نوشته بود به شایعات توجه نکنید، عکس العمل مستقیمی نداشته و ظاهرا نخواسته با جواب دادن، بهش اعتبار بده!

البته دیروز یک کارت جدید در بازی قرار داد که مرتبط با همکاریش با صرافی کریپتو دات کام هست و یه جورایی با نشون دادنش، اعلام کرد که نه تنها این داستان‌ها الکیه، بلکه داره صرافی‌هایی رو وارد این بخش ایردراپش می‌کنه که تا قبل از این با پروژه‌های تلگرامی همکاری چندانی نداشتن و به قولی، قدرت نمایی کرد!

به شخصه، این خبرها رو هم ناشی از یک سری اختلافات درون سازمانی می‌دونم که پس از بی نتیجه بودن در توافق بین خودشون، تبدیل به یک مدل انتقام‌جویی شده که تلاش می‌کنند تا با استفاده از پوش رسانه‌ای، ضرباتی رو به این پروژه وارد کنند، اما اینکه همستر اسکم یا همون کلاهبرداری هست رو به چهار دلیل قبول ندارم!

دلیل اول: همستر از اول گفت که سرمایه گذار نداره!

همستر کامبت چندین بار اعلام کرده بود که برای این بازی خودش سرمایه گذار نداره و به دنبال جذب کردنش هم نیست. پس اینکه یهویی خبر درمیاد که پول سرمایه‌گذارهاش رو نداده، در تضاد کامل با همدیگه هستند.

همون طوری هم که گفتم، این داستان بیشتر شبیه به یک انتقام‌جویی درون سازمانیه تا خبری که بخواد واقعیت داشته باشه و برای همین نباید نگران این داستان بود چون وقتی بازی طبق اعلام خودش سرمایه گذاری نداشته، پس قرار نیست بابت این قضیه هم متحمل خسارت بشه!

دلیل دوم: همستر نیازی به سرمایه گذار نداره!

همستر بخاطر نوع سیاست بازیش که خیلی از پروژه‌های دیگه اون رو الگویی برای درآمد زایی خودشون هم قرار دادن، خیلی سریع به پول رسید و الان هم مشخصه که روزانه درآمد بسیار بالایی حالا چه از کانال یوتیوبش و چه از طریق بخش پلی گراند به‌صورت مستقیم داره.

تازه وقتی که ایردراپ انجام بشه، یه درآمد چند ده و حتی شاید چند صد میلیون دلاری هم می‌تونه نصیب‌شون بشه که دیگه اون رو نه تنها بی‌نیاز به سرمایه گذار می‌کنه، بلکه خودش می‌تونه یه سرمایه گذار برای سایر پروژه‌ها بشه!

پس وقتی که یک بازی نیازی به تامین مالی نداره، نباید بابت عدم وجودشون هم به مشکلی بخوره!

دلیل سوم: همستر کامبت پول نقده!

پروژه‌ای به بزرگی همستر کامبت که باید قبول کرد به عنوان بزرگ‌ترین ایردراپ تاریخ از نظر حجم کامیونیتی عمل کرده، خودش پول نقده! به قدری اعتبار و شهرت داره که حتی در بدترین حالت ایردراپ، باز هم میلیون‌ها دلار پول مستقیم رو خودش و صرافی‌های طرف قراردادش بدست میارن! پس چرا چنین پروژه‌ای در این مرحله بخواد تبدیل به اسکم بشه؟

مطمئنا صرافی‌هایی که حاضر به همکاری با همستر کامبت نه بخاطر بزرگی پروژه بلکه به علت منافع خودشون هستن، انقدر زیاده که حتی یک درصد هم احتمال نمی‌ره یهو همگی بهش پشت بکنن و همستر نتونه توکنش رو هیچ کجا عرضه کنه! بلکه در مقابل، الان سر بدست آوردن دل این همستر حسابی دعواست و همه صرافی‌ها می‌خوان که معشوق اونا بشه!

دلیل چهارم: تلگرام به خاک و خون کشیده می‌شه!

اصلا بدترین حالت رو فرض کنیم، یعنی اینکه همستر کامبت واقعا به سمت اسکم شدن پیش بره! در اینجا بزرگ‌ترین ضرر رو کی می‌کنه؟ قاعدتا پلتفرمی که اون رو بولد کرده و مدیر عاملش یعنی پاول دوروف حتی به‌صورت مستقیم ازش تقدیر هم کرده! در کنار اون خود بلاکچین تون هم متحمل چنان ضربه‌ای خواهد شد که هیچ درمانی دیگه نمی‌تونه نجاتش بده! از اونجایی که این دوستان همگی اهل کشور دوست و برادر یعنی روسیه هم هستند، پس مطمئنا بخاطر منافع تون و تلگرام هم که شده، اجازه نمی‌دن چنین داستانی حتی نزدیک به واقعیت هم بشه چون آمال و آرزوهای تلگرام رو یک شبه می‌تونه بر باد بده.

نگاهی به این دلایل و البته یک دو دو تای ساده، خیلی راحت نشون می‌ده که این همستر دوست نداشتنی، قرار نیست که تبدیل به پروژه اسکم بشه و مطمئنا توکن‌هاش رو لیست خواهد کرد. اما چیزی که باعث شده برای خیلی‌ها این مدل از خبرها باور پذیر به نظر برسه، یکی عدم شفافیت در سیستم توکنومیک پروژه و مدل دریافت توکن‌ها هست و دیگریش هم تاخیر در ایردراپشه که هم خیلی‌ها رو خسته کرده و هم از طرفی کم کم داره تبدیل به یک کینه در دلشون می‌کنه. همستر هم مثل دیکتاتوری که از بقای خودش مطمئنه، اون بالا نشسته و داره به کمک پول نفت و گاز خودش تو بازی، به ریش همه می‌خنده و فقط می‌گه که بالاخره یه روزی لیستش می‌کنم، ولی این روز کی میخواد باشه؟ هیچ کسی هنوز نمی‌دونه!

نوشته ۴ دلیل برای اینکه بدونید همستر کامبت اسکم نیست! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.