اکوسیستم Galaxy AI برگ برنده سامسونگ در بازار گوشی‌های میان‌رده خواهد بود

سامسونگ به پتانسیل قابل توجه اکوسیستم Galaxy AI برای افزایش فروش دستگاه‌های گلکسی خود پی برده است. به همین دلیل برند کره‌ای بخش چشمگیری از رویداد معرفی سری گلکسی S24 را به صحبت درباره قابلیت‌های هوش مصنوعی اختصاص داد. سامسونگ تنها در انتهای این رویداد به پیشرفت‌های سخت‌افزاری جدید در گوشی‌های خانواده گلکسی S24 اشاره کرد.

شواهد موجود نشان می‌دهند که Galaxy AI به افزایش فروش سری گلکسی S24 واقعا کمک کرده است. سامسونگ با عرضه گوشی‌های تاشو جدید خود نیز این رویکرد را با جدیت دنبال نموده و از چند ویژگی تازه در مجموعه Galaxy AI رونمایی کرد. همچنین سامسونگ به سرعت، بسیاری از این ویژگی‌ها را برای پرچمداران قدیمی سازگار خود نیز منتشر کرد.

این موضوع بدان معنا بود که اکوسیستم Galaxy AI ظرف مدت چند هفته پس از عرضه بر روی بیش از 100 میلیون دستگاه در سراسر جهان اجرا شد. گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد 6 و گلکسی زد فلیپ 6 نیز به این موضوع کمک کردند. اکنون سامسونگ با گسترش پشتیبانی از Galaxy AI قصد دارد که تا پایان سال 2024 این اکوسیستم را بر روی 200 میلیون دستگاه گلکسی اجرا نماید. تحقق چنین دستاورد بزرگی ظرف مدت کمتر از یک سال واقعا چشمگیر به‌نظر می‌رسد.

در حال حاضر Galaxy AI صرفا برای گوشی‌های پرچمدار جدید سامسونگ و برخی مدل‌های قدیمی‌تر آنها ارائه شده است. در حال حاضر تعداد زیادی از دستگاه‌های سامسونگ خصوصا مدل‌های میان‌رده پریمیوم این شرکت از دریافت قابلیت‌های Galaxy AI محروم مانده‌اند. اکوسیستم هوش مصنوعی گلکسی، برگ برنده سامسونگ برای تسلط مطلق بر بازار فشرده محصولات میان‌رده به‌شمار می‌رود.

گوشی‌های میان‌رده بخش قابل‌توجهی از گردش مالی سامسونگ در برخی بازارها را به خود اختصاص می‌دهند. این بازار بسیار رقابتی بوده و شرکت‌های زیادی در آن فعالیت دارند. در این میان حتی شرکت‌هایی که در بازار گوشی‌های گران‌قیمت‌ با سامسونگ رقابت نمی‌کنند نیز تولیدات میان‌رده و ارزان‌قیمت‌ خود را با قیمت‌گذاری رقابتی به بازار عرضه نموده و بخشی از سهم سامسونگ در بازارهای پرسود نوظهور را به خود اختصاص داده‌اند.

سامسونگ نبرد سختی در این بازار داشته است؛ اما تاکنون به خوبی توانسته سهم خود را در برخی بازارهای پیشرو نظیر هندوستان حفظ نماید. این دستاورد با تکیه بر ارزش بالا برند سامسونگ، شبکه خرده فروشی قدرتمند و مشتری‌مداری بدون ورود به جنگ قیمتی افراطی با رقبا تحقق یافته است.

سامسونگ بایستی انتظارات مشتریانی که نیازمند محصولی ارزشمند و متناسب با قیمت پرداختی را هستند را مدیریت نموده و در عین‌حال از سودآوری مناسب خود از محل فروش هر دستگاه نیز اطمینان حاصل نماید. بنابراین برند کره‌ای برای تبدیل نمودن دستگاه‌های خود به گزینه‌های بهتر در بازار رقابتی بایستی ترفند هوشمندانه‌ای را کشف کند. به‌کارگیری نمایشگر عالی، دوربین کارآمد و باتری بادوام از مدت‌ها قبل توجه کاربران را به سوی سری گلکسی A جلب نموده است. این پدیده به‌طور خلاصه تاکید می‌کند که گوشی‌های سری گلکسی A در سه حوزه اصلی مورد نظر خریداران دستگاه‌های میان‌رده از عملکردی عالی برخوردار هستند.

اما چنین مشخصاتی دیگر جذاب نیستند و بسیاری از دستگاه‌ها در زمینه نمایشگر، دوربین و باتری به درجه اشباع رسیده‌اند. در چنین شرایطی استفاده از نمایشگر بهتر و باتری بزرگ‌تر نمی‌تواند به‌عنوان برگ برنده مورد نظر سامسونگ قلمداد شود.

. پدیده‌ای که در سال گذشته توجه همگان را به سوی خود جلب کرد؛ هوش مصنوعی بود. اکنون همگان کنجکاو هستند تا ببینند که هوش مصنوعی به چه شکل توسعه یافته و ما را به کدام سمت و سو خواهد برد. در گذشته شرکت‌های سامسونگ، اپل و گوگل از دستاوردهای خود در زمینه هوش مصنوعی رونمایی کرده‌اند.

خریداران دستگاه‌های میان‌رده از قابلیت‌های هوش مصنوعی ارائه شده در مدل‌های پرچمدار جدید آگاه بوده و مایل به استفاده از آنها روی گوشی‌های خود هستند. اکنون هنگام مقایسه دو دستگاه با یکدیگر علاوه بر مشخصات فنی معمول، ویژگی‌های هوش مصنوعی در آنها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تعداد دستگاه‌های میان‌رده با قابلیت‌های هوش مصنوعی در بازار چندان قابل توجه نیست. بعلاوه برخی شرکت‌ها قادر به تولید چنین دستگاه‌هایی نیستند. با این‌حال سامسونگ روی تیم‌های هوش مصنوعی خود سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است و این تیم‌ها قادر به ارائه راهکارهای جدید و نوآورانه هستند. همکاری نزدیک سامسونگ با گوگل موجب ادغام بهتر سرویس‌های هوش مصنوعی گوگل با دستگاه‌های گلکسی شده است. این شراکت حیاتی بوده و بسیاری از رقبای سامسونگ در بخش میان‌رده از آن بی‌بهره هستند. بنابراین سامسونگ با کمک Galaxy AI می‌تواند موقعیت خود در بازار رقابتی دستگاه‌های میان‌رده را تثبیت نماید؛ اما این فرآیند به شکلی آهسته جلو می‌رود.

شواهد اولیه نشان می‌دهند که سامسونگ به ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی فراتر از دستگاه‌های پرچمدار خود فکر می‌کند. این شرکت از عرضه قابلیت‌ Circle to Search برای مدل‌های منتخب سری گلکسی A و تبلت گلکسی تب S9 FE خبر داده است. ویژگی‌های کلیدی Galaxy AI کماکان قابل دسترس نبوده و زمان عرضه آنها نیز هنوز مشخص نشده است. سامسونگ جهت گسترش قابلیت‌های هوش مصنوعی برای دستگاه‌های میان‌رده خود شاید به یک سال دیگر زمان نیاز داشته باشد.

در مقطع کنونی سامسونگ احتمالا قصد دارد تا ویژگی‌های Galaxy AI را صرفا به دستگاه‌های پرچمدار خود محدود نماید؛ چرا که این مدل‌ها سودآور بوده و هوش مصنوعی یکی از بهانه‌های احتمالی مشتریان برای خریداری مدل‌های پرچمدار محسوب می‌شود. سامسونگ احتمالا تنها زمانی‌که احساس کند هوش مصنوعی به فروش بیش‌تر دستگاه‌های پرچمدار گلکسی کمک نمی‌کند؛ اقدام به عرضه کامل این قابلیت‌ها برای دستگاه‌های میان‌رده سری گلکسی A خصوصا مدل‌های برتر سری A5x خواهد کرد.

در صورت تحقق این سناریو و با فرض عدم سرمایه‌گذاری کافی سایر رقبا در زمینه هوش مصنوعی دستگاه‌های میان‌رده، تولیدات سامسونگ از جایگاه ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد. این موضوع امکان ادغام بهتر دستگاه‌ها با اکوسیستم بومی سامسونگ که بر پایه هوش مصنوعی بنا شده است را فراهم می‌کند. چنان‌چه سامسونگ آینده گوشی‌های موبایلی را در هوش مصنوعی جستجو می‌کند؛ در این‌صورت نمی‌تواند فناوری مذکور را صرفا به مدل‌های پرچمدار خود محدود نماید. با این‌حال فرآیند گسترش اکوسیستم هوش مصنوعی سامسونگ احتمالا مدتی زمان خواهد برد.

نوشته اکوسیستم Galaxy AI برگ برنده سامسونگ در بازار گوشی‌های میان‌رده خواهد بود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.