اندروید 15 احتمالاً تسک بار تبلت‌ها را به گوشی‌های هوشمند نیز می‌آورد

با توجه به محبوبیت روزافزون گوشی‌های تاشو، گوگل درحال بهینه‌سازی رابط کاربری اندروید برای دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ است. به‌عنوان‌مثال، این شرکت بالاخره تسک بار (نوار وظیفه) را به اندروید اضافه کرد، یک داک که در پایین هر صفحه قرار می‌گیرد تا کاربران بتوانند به‌سرعت بین برنامه‌ها جابجا شوند. طراحی و عملکرد تسک بار اندروید از زمان ارائه آن به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است؛ اما چیزی که تغییر نکرده، در دسترس بودن آن است. تاکنون این نوار فقط در دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ در دسترس بوده است؛ اما این رویه می‌تواند در اندروید 15 تغییر کند، چراکه گوگل سرانجام درحال آماده شدن برای آوردن تسک بار به گوشی‌های هوشمند است.

تسک بار اندروید 15 برای گوشی‌های هوشمند

تسک بار اولین بار در نسخه اندروید 12L در سال 2022 معرفی شد، نسخه ویژه اندروید باهدف ارائه برای دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ. در نسخه اصلی، تسک بار اندروید در پایین صفحه قرار داشت و آیکون‌های برنامه را از داک صفحه اصلی کاربر دربرداشت. این نوار به‌طور مداوم بر روی صفحه‌نمایش نشان داده شده و در کل عرض نمایشگر کشیده می‌شد، دقیقاً مانند تسک بار در سیستم‌عامل‌های دسکتاپ. با انتشار اندروید 13، گوگل حالتی را اضافه کرد تا با فشار دادن طولانی بر روی یک فضای خالی در صفحه‌نمایش، بتوان تسک بار را پنهان کرد.

اکثر تبلت‌های اندرویدی دارای صفحه‌نمایش به‌اندازه کافی بزرگ هستند تا به‌راحتی تسک بار را که دائماً روی صفحه‌نمایش قرار دارد، درون نمایشگر جای دهند، اما این ویژگی برای گوشی‌‌های تاشو صادق نیست. به‌همین‌دلیل بود که گوگل ویژگی جدید را با اندروید 13 اضافه کرد تا بتوان حالت تسک بار را تغییر داد تا گذرا باشد؛ بدین معنی که فقط برای مدت کوتاهی روی صفحه ظاهر می‌شود.

تسک بار گذرای جدید زمانی که کاربر انگشت خود را از پایین نمایشگر به سمت بالا می‌کشد، برای چند لحظه نشان داده می‌شود و اگر کاربر با آن تعاملی نداشته باشد، پس از چند ثانیه ناپدید می‌شود. این حالت جدید، فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کند، اما مولتی‌تسکینگ را نیز سخت‌تر می‌کند؛ به‌همین‌دلیل است که گوگل دکمه‌ای را برای بازگرداندن سبک قدیمی تسک بار در اندروید 15 را اضافه می‌کند.

بنابراین، با آپدیت آتی اندروید 15، کاربران گوشی‌های تاشو و تبلت، دسترسی سریعی به هر دو نسخه تسک بار اندروید خواهند داشت.

بااین‌حال، تسک بار اندروید هنوز در دستگاه‌های کوچکتر مانند گوشی‌های هوشمند غیرقابل‌دسترس است، مگر اینکه مقیاس صفحه‌نمایش را به‌صورت دستی تغییر دهید که این کار عواقب جانبی به‌همراه دارد و باعث می‌شود تا همه‌چیز در اکثر برنامه‌ها بسیار سخت‌تر دیده شود. درهمین‌راستا، گوگل اخیراً بر روی بهینه‌سازی تسک بار برای صفحه‌های کوچک‌تر کار کرده است تا برای استفاده از مزایای مولتی‌تسکنیگ آن، مجبور نباشید با مقیاس‌گذاری متن یا نمایشگر درگیر شوید.

همان‌طور که از ویدیوی بالا مشخص است، تسک بار کوچک دقیقاً مانند تسک بار دستگاه‌های با صفحه‌نمایش بزرگ است. بهترین بخش قابلیت فوق این است که برای استفاده از تسک بار در گوشی‌های هوشمند نیازی به تغییر مقیاس متن یا نمایشگر نیست.

تسک بار اندروید 15

تسک بار اندروید 15

متأسفانه نمی‌دانم گوگل چه زمانی قصد دارد این تسک بار کوچک را منتشر کند. واضح است که این قابلیت در بتای 4 اندروید 15 در حالت ایده‌آل خود نیست، زیرا وقتی این ویژگی فعال است، می‌توانید دو نوار ناوبری را در زیر نمایشگر مشاهده کنید. بااین‌حال، امیدواریم گوگل به کار بر روی تسک بار کوچک ادامه دهد تا برای یکی از نسخه‌های بتای اندروید 15 پیش از انتشار نسخه نهایی آن آماده شود. همچنین احتمال کمی وجود دارد که گوگل هرگز این ویژگی را برای گوشی‌های هوشمند ارائه نکند، اگرچه امیدواریم این اتفاق نیفتد.

نظر شما درباره تسک بار کوچک در اندروید 15 مخصوص گوشی‌های هوشمند چیست؟

نوشته اندروید 15 احتمالاً تسک بار تبلت‌ها را به گوشی‌های هوشمند نیز می‌آورد اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.