دوربین‌های سری آیفون 17 اپل احتمالا از گشودگی دیافراگم متغیر برخوردار خواهند بود

استفاده از دیافراگم متغیر در دوربین گوشی‌های هوشمند امکان کنترل بیش‌تر کاربران بر تاری تصاویر را فراهم نموده و ظاهرا این ویژگی به کمک کاربران آیفون 17 اپل نیز خواهد آمد.

دوربین‌های مستقل همانند مدل‌های DSLR و بدون آینه به منظور تنظیم دقیق تصویر از قابلیت‌هایی فراتر از ویژگی‌های استاندارد دوربین گوشی‌های هوشمند بهره می‌گیرند. پیاده‌سازی دیافراگم متغیر در آیفون 17 به‌معنای کاهش هرچه بیش‌تر شکاف میان المان‌های قابل تنظیم خواهد بود.

وبسایت The Information با استناد به منابع اطلاعاتی خود ادعا کرده که اپل سرگرم برنامه‌ریزی‌ برای به‌کارگیری دیافراگم قابل تنظیم روی دوربین‌های حداقل یکی از مدل‌های خانواده آیفون‌ 17 است. این موضوع می‌تواند بیانگر یک تغییر اساسی در نحوه استفاده علاقه‌مندان به عکاسی از آیفون باشد.

دیافراگم به حفره کوچکی اطلاق می‌شود که نور پس از عبور از آن به سمت سنسور دوربین هدایت خواهد شد. در دوربین‌های اختصاصی، این حفره معمولا از طریق مجموعه‌ای از تیغه‌ها که یک دایره را تشکیل می‌دهند؛ مدیریت خواهد شد. این تیغه‌ها بسته به نیاز عکاس قادر به کاهش یا افزایش اندازه حفره خواهند بود.

اکثر گوشی‌های هوشمند از دوربین‌هایی با دیافراگم ثابت بهره گرفته و در نتیجه به چنین قابلیتی دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال آیفون 15 پرو برای سنسورهای اصلی و تله‌فوتو خود از گشودگی دیافراگم f/1.78 بهره گرفته و ماژول فوق‌عریض آن نیز مجهز به لنز با گشودگی دیافراگم f/2.2 است. در این میان برخی گوشی‌های نادر نظیر شیائومی 14 اولترا از گشودگی دیافراگم متغیر در محدوده f/1.42 تا f/4.0 استفاده می‌کنند.

نمونه‌ای از تیغه‌های شاتر که دیافراگم را کنترل می‌کنند.

دیافراگم نقش مهمی در عکاسی ایفا می‌کند؛ چرا که میزان نور دریافتی توسط سنسور در طول فرآیند نورپردازی را تعیین خواهد کرد. بنابراین تغییر دیافراگم می‌تواند میزان نور دریافتی توسط سنسور را افزایش یا کاهش دهد. این پدیده بر میزان فوکوس تصویر و عمق فوکوس نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مقادیر پایین‌تر دیافراگم بدان معناست که محدوده کانونی کوچک‌تری از خود دوربین در ناحیه فوکوس قرار گرفته و بقیه بخش‌ها تار می‌شوند. این ویژگی مشخصا برای عکاسی پرتره و خلق تصاویر با پس‌زمینه تار موسوم به بوکه بسیار مفید واقع می‌شود.

مثالی ابتدایی از بوکه محاسباتی در گوشی آیفون XR اپل

آیفون‌های اپل قادر به اجرای افکت‌های پرتره بوکه هستند؛ اما این فرآیند به‌جای اعمال تغییر در دوربین از طریق عکاسی محاسباتی مدیریت می‌شود. در واقع این پروسه به‌جای اجرا در سطح سخت‌افزاری به‌صورت نرم‌افزاری شبیه‌سازی می‌شود.

با توجه به گرایش اپل برای اعمال تغییرات عکاسی در مدل‌های پرو آیفون و سپس ارائه آنها در مدل‌های استاندارد انتظار می‌رود که ویژگی دیافراگم متغیر ابتدا در مدل‌های آیفون‌ 17 پرو و آیفون 17 پرو مکس پیاده‌سازی شود.

نوشته دوربین‌های سری آیفون 17 اپل احتمالا از گشودگی دیافراگم متغیر برخوردار خواهند بود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.