بررسی بازی ماسک امپایر: ساخت امپراطوری به سبک تلگرام!

مینی گیم امپراطوری ایلان ماسک که با الهام از ثروتمندترین فرد دنیا ساخته شده، یکی از بازی‌های جدید تلگرامی است. البته که قرار نیست برای بازی ماسک امپایر آموزش بذاریم یا مرحله به مرحله اون رو براتون توضیح بدیم، بلکه طبق روال معمول، میایم کلیت داستان رو باز می‌کنیم تا ببینیم این بازی آیا می‌تونه آینده و شانسی داشته باشه؟ براش اصلا وقت بذاریم؟ قراره به چه شکلی ایردراپ بده و چه پشتوانه‌هایی داره! خلاصه به نوعی نقاط ضعف و قوت کل پروژه رو با هم بررسی می‌کنیم و برای آموزش خود بازی، باید سراغ مطالب دیگه‌ای برید که در فضای مجازی هم اکثرا روی همون، تولید محتوا می‌کنند.

این ماسک، همون ماسکه؟

کل بازی روی یک محور می‌چرخه و اون هم ایلان ماسکه که قراره امپراطوری خودش رو بسازه و گسترش بده. البته موضوع بازی طوری نیست که بخوایم بگیم دارای یک روایت داستانی هست و صرفا شخصیت ایلان ماسک، بهانه‌ای برای جذب کاربر بوده که در تیپ و استایل‌های مختلف داره ظاهر می‌شه! به نوعی همون طور که همستر در بازی همستر کامبت و خرگوش‌ها در بازی راکی ربیت با تیپ‌های مختلف میان، اینجا هم، ایلان ماسک داره عمل می‌کنه و از اونجایی که این کاراکتر، برخلاف قبلی‌ها دارای هویت واقعی هست، بسیاری رو به این فکر می‌ندازه شاید خود ایلان ماسک که از طرفداران ارزهای دیجیتاله، پشت این قضیه باشه! اما خب نه در بازی و نه از سوی ماسک، هیچ اشاره‌ای به این قضیه نشده و خیلی هم دور از ذهن به نظر می‌رسه که ثروتمندترین فرد دنیا به‌صورت مستقیم پشت یک مینی گیم تلگرامی باشه، اما مشخصا اگر با این بازی مخالف بود، خیلی راحت می‌تونست جلوش رو بگیره که خب نگرفته و این موضوع نشون می‌ده حداقل از دیدن خودش در این تیپ‌های مختلف، داره لذت می‌بره و شاید روزگاری، در حد پروموت کردن بازی یه حرکت‌هایی بزنه که موجب شهرت و رونق ناگهانی اون بشه.

همکاری با صرافی بای بیت

بای بیت در حال حاضر یکی از ۵ صرافی بزرگ دنیاست که قاعدتا اعلام همکاری ماسک امپایر با اون و استفاده از این عبارت که احتمال زیاد اولین جا در این صرافی لیست خواهد شد، یک آلارم مثبت برای لیست شدن و اعتبار بخشیدن به پروژه هست.

البته این مدل از همکاری‌ها که شاید نفع اصلیش برای خود صرافی باشه، چیز تازه‌ای نیست! بخصوص اینکه در بخش تسک‌ها با عضویت در بای بیت، به شما سکه می‌رسه و انگار یک همکاری افلیت تور شکل گرفته که با ارسال یوزر، هر دو طرف به نوایی خواهند رسید اما خب اعلام عنوانی چون شریک، نشون می‌ده که بالاخره هنگام ورود رسمی به بازار، بای بیت گزینه مهمی در عرضه توکن‌ها خواهد بود.

شبکه تون را دوست دارد!

بازی ماسک امپایر خیلی سریع اعلام کرد که توکن‌هاش قراره بر روی شبکه تون لانچ بشه و خلاصه دیگه نذاشت کار به اما و اگر بکشه! پس مشخصا جامعه تون و همچنین ساپورت تلگرام رو هم همراه خودش خواهد داشت.

از طرفی همکاری نزدیک با نات کوین و یک اعلام شراکت دیگه با این پروژه معروف، نشون می‌ده که قرابت نزدیکی بین اونا برقراره و وقتی هم که یکی از تسک‌های فاز سوم نات کوین به امپراطوری ماسک تعلق پیدا کرد و اتفاقا بریز و بپاش زیادی هم براش شد، مشخصا خودش یک صحه دوباره بر همین امر و پشتوانه نسبتا خوب بازی در این قسمت داره.

خب حالا که نکات رو گفتیم، بریم سر وقت خود بازی و بعد ببینیم به چه دلایلی باید اون رو بازی کنیم و چه دلایلی هست که بیخیالش بشیم!

خود بازی، در کل شباهت زیادی به همستر کامبت داره اما مثل عنوانی چون بیبی دوج پاوز، دیگه یک اسکی کامل نیست و به قولی از همستر بیشتر الهام گرفته! ولی بخش‌های بیشتری در بازی وجود داره که سرعت توسعه خوبی هم دارند. مثلا یک قسمت هست که مشابه با بازی سنگ کاغذ قیچیه و حالا با عناوین متفاوتی درست شده که شبیه به یک نبرد آنلاینه یا یک بخشی شبیه به بورس داره که روی بیزینس‌هایی با سطوح مختلف ریسک شما قادر به سرمایه گذاری هستید که انگار گردونه شانس رو اومدن و این شکلی طراحیش کردن.

در کل این تنوع در بازی، هم مثبت تلقی می‌شه هم منفی! حالا چرا؟ مثبته برای اینکه وقتی شما در بازی هستید، خب فضای بیشتری برای سرگرمی و گذران بهتر زمان دارید، منفی هم هست باز دقیقا به همین دلیل چون مجبورید وقت بیشتری رو برای آپدیت کردن و کسب سکه‌ها در اون بذارید که با تعداد بسیار زیاد بازی‌ها، باعث می‌شه تا از بقیه غافل بشید! مثل این می‌مونه که شما پدر یا مادر ۷ تا فرزند هستید که طبیعتا عاشق همشونید اما هرچقدر تعدادشون بیشتر شده، وقت کمتری برای باقی می‌تونید بذارید و برای همین اگر قرار به داشتن فرزند هشتم باشه، قاعدتا باید یه حساب و کتاب با خودتون بکنید که آیا فرصت برای فرزند جدید و قاعدتا تایم کمتر برای اون هفتای قبلی برای شما منطقیه یا نه! یعنی وعده دادن زمین در نا کجا آباد برای داشتن فرزند بیشتر، به دردسرهای آوردن اون می‌ارزه؟

سازندگان بازی شرایط توزیع توکن‌هاشون که تقریبا همون دادن زمین هست رو بر اساس سه اصل عنوان کردند، اولین اون میزان پرافیت هست که با آپدیت کارت‌ها بدست میاد، دومی میزان سکه‌ای هست که شما دارید در طول دوران بازی کردن‌تون کسب می‌کنید و سومی هم تعداد زیر مجموعه‌ای هست که از روش‌های مختلف، جذب این بازی خواهید کرد.

امپایر ماسک از ۱۰ تیر ۱۴۰۳ به‌صورت رسمی راه اندازی شد و در طی این مدت نه چندان طولانی، تعداد بازیکن‌هاش از مرز ۱۰ میلیون نفر گذر کرده و اعضای کانال تلگرامی اون هم به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده. در توییتر که صاحب اصلی اون همین ایلان ماسک هست، ۲۹۰ هزار تا عضو داره و اعضای پیج یوتیوبش هم به ۱.۲ میلیون نفر رسیده!

امپایر ماسک چند تا فاکتور مثبت داره که خب بازی کردنش رو توجیه پذیر می‌کنه. اولین فاکتور، اینه که بازی با پشتوانه خوبی اومده جلو! تا الان حتی جوایز چند ده هزار دلاری داده، پروژه همکاریش با نات کوین بریز و بپاش زیادی داشت و سرعت رشد و توسعه بازی هم نشون می‌ده که تیم فنی و مارکتینگ مناسبی در پشتش هست. دومین مورد، به نحوه توزیع توکن‌هاش برمی‌گرده که بنیان گذار بازی با قاطعیت می‌گه که تقریبا تمام توکن‌ها رو در مرحله ایردراپ توزیع خواهند کرد و فقط بخش کوچیکی رو برای توسعه آینده سیستم نگه خواهند داشت. پس این موضوع باعث می‌شه که میزان توکن‌های کسب شده برای کاربرها بالاتر بره. همچنین این موضوع رو عنوان کردند که قطعا لیست خواهد شد و این امر بر روی صرافی‌های سطح یک دنیا صورت می‌گیره. همین موضوع به خوبی نشون می‌ده که سازندگان بازی، از ابتدا دست بر روی یک نقطه حساس که همون لیست شدن هست، گذاشتند و دارن با قاطعیت از عرضه توکن‌هاشون در بهترین صرافی‌ها صحبت می‌کنند.

خب اینا که همش شد خوبی، پس وارد امپراطوری ماسک بشیم؟ اصلا اگر بریم داخلش، مثل یک امپراطور باهامون برخورد می‌کنند یا تهش می‌بینیم که نقش یک نگهبان و حتی کارگر برای درست کردن کاخ آرزوهای سازنده بازی رو بر عهده داشتیم؟

واقعیت اینه که بازی با راه اندازی پیج یوتیوب و گذاشتن امتیازهای نسبتا زیاد برای تماشا و البته استفاده از کد مثل بازی سودجوی تپ سواپ، نشون داده که نگاهی هم به کسب درآمد مستقیم از این روش و از سوی بازیکن‌ها داره! در واقع قرار نیست صرفا یک سرگرمی صرف برای شما باشه، بلکه باید بهایی هم برای این سرگرمی و درآمد احتمالی آینده بپردازید که یکی از اونا، همین تماشای ویدیوهاست که موضوع‌شون هم بیشتر حول و حوش بیزینس می‌گرده و برخلاف اکثریت بازی‌ها، درباره بلاکچین نیست!

دومین ضعف بازی، در تاکید بسیار زیاد بر جذب کاربر هست، به‌طوریکه یکی از فاکتورهای توزیع توکن رو هم بر اساس تعداد زیر مجموعه گذاشته و در خود بازی به هر روش ممکن داره تلاش می‌کنه تا با آوردن زیر مجموعه جدید، امکانات تازه‌ای رو فراهم کنه! حتی برای افرادی که بالای ۵۰۰ تا رفرال می‌گیرند، مثل بخش بیزینس کلس در پروازها، فضای ویژه با پشتیبانی یونیک رو در نظر گرفته و از کاربرها می‌خواد از هر روشی چون تولید ویدیو در پلتفرم‌ها، اونا رو حسابی وایرال کنند که چنین حجمی از اصرار با توجه به اینکه بدنه اصلی در چنین بازی‌هایی طبیعتا قادر به جذب زیر مجموعه زیادی نیست، باعث ایجاد یک ناهمگونی بین بازیکن‌ها و توزیع نابرابر توکن‌ها خواهد شد.

سومین ضعف بازی رو هم باید در عدم ارایه یک نقشه راه دقیق دونست که فعلا حتی یک وب‌سایت رسمی هم ندارند و دیگه با این اوصاف، داشتن وایت پیپر رو باید یک آرزوی دست نیافتنی به حساب آورد! در واقع بازی هرچقدر که از بقیه می‌خواد هی اون رو به بقیه معرفی کنند، خودش معرفی درستی درباره پروژه و اهدافش نداره و بیشتر با یک سری شعار و های و هوی نسبتا زیاد، داره پیش می‌ره و اکثریت رو با هیپنوتیزم، می‌خواد اسیر این امپراطوری بکنه!

حالا با توجه به این موارد گفته شده، باید خودتون تصمیم بگیرید که دوست دارید وارد این امپراطوری بشید و در اون تاج گذاری کنید یا اینکه ترجیح می‌دید به سیستم پادشاهی پشت پا زده و یک فرد دموکرات یا جمهوری خواه باقی بمونید!

اگر هم دوست داشتید که وارد بازی بشید، می‌تونید از اینجا اقدام کنیم.

نوشته بررسی بازی ماسک امپایر: ساخت امپراطوری به سبک تلگرام! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.