اپل برای سری آیفون 17 خود از تراشه‌های 2 نانومتری استفاده نخواهد کرد

روند انتشار اخبار درباره سری آیفون‌ 17 پیش از معرفی رسمی خانواده آیفون‌ 16 اپل آغاز شده است. پیش از این انتظار می‌رفت که سری آیفون‌ 17 با تراشه 2 نانومتری ساخت کمپانی TSMC روانه بازار شود.

اگرچه این موضوع می‌توانست خبر خوشایندی برای سری آیفون 17 قلمداد شود؛ اما بر اساس گزارش‌ها محدودیت‌های تکنولوژیکی مانع از تحقق آن خواهد شد. در واقع آغاز تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری تا پایان سال 2025 امکان‌پذیر نخواهد بود.

این خبر توسط یک افشاگر در شبکه اجتماعی Weibo اعلام شده است. وی مدعی شده که تراشه‌های 2 نانومتری تا پایان سال 2025 برای تولید انبوه مهیا نخواهند شد. همچنین این افشاگر خاطرنشان کرده که تراشه‌های 2 نانومتری تا زمان عرضه سری آیفون 18 قابل دسترس نخواهند بود. این موضوع بدان معناست که سری آیفون 17 اپل کماکان از گره فرآیندی 3 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد.

کمپانی TSMC قصد دارد تا تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری را از سال آینده میلادی آغاز نماید. اما چندین رسانه تایوانی گزارش داده‌اند که TSMC به منظور اطمینان از خروجی پایدار تولید انبوه در حال شتاب‌دهی به فعالیت‌های خود است. شایان به ذکر است که اپل یکی از مشتریان اصلی طرف قرارداد TSMC به‌شمار می‌رود. این شرکت بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید جدیدترین گره فرآیندی TSMC را برای ساخت تراشه‌های اپل سیلیکون و نیمه‌هادی‌های موبایلی خود رزرو می‌کند.

به‌عنوان مثال در سال 2023 اپل تمامی ظرفیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری TSMC را برای ساخت پردازنده‌های آیفون، آیپد و مک به خود اختصاص داد. انتظار می‌رود که گره فرآیندی 2 نانومتری TSMC به افزایش 10 تا 15 درصدی سرعت تراشه با مصرف انرژی مشابه تراشه‌های 3 نانومتری یا کاهش 25 تا 30 درصدی مصرف انرژی با سرعت مشابه تراشه‌های تولیدی توسط فرآیند 3 نانومتری منجر شود.

تراشه A17 Pro که هم‌اکنون در گوشی‌های سری آیفون 17 پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بر پایه اولین نسل فرآیند 3 نانومتری کمپانی تولید شده است. در مقابل، تراشه جدیدتر M4 که در آیپد پرو 2024 به‌کارگیری شده است؛ از دومین نسل گره فرآیندی 3 نانومتری استفاده می‌کند. قطعه کد شناسایی شده در iOS 18 نشان می‌دهد که هر چهار مدل سری آیفون 16 از تراشه نسل جدید A18 بر پایه دومین نسل فرآیند 3 نانومتری اپل استفاده می‌کنند.

این موضوع از تغییر رویکرد اپل نسبت به نسل‌های گذشته حکایت دارد. پیش از این اپل در مدل‌های جانشین آیفون‌‌های غیر پرو از تراشه نسل قبلی خود استفاده می‌کرد.

نوشته اپل برای سری آیفون 17 خود از تراشه‌های 2 نانومتری استفاده نخواهد کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.