گوگل پشتیبانی از سیستم‌عامل‌‌های اندروید 5.0 و 5.1.1 را متوقف کرد

سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ ضمن برگزاری رویداد Google I/O در ماه ژوئن 2014 معرفی شد. 5 ماه بعد این به‌روزرسانی به‌صورت یک آپدیت‌ OTA منتشر شد. نکسوس 6 ساخت شرکت موتورولا اولین گوشی هوشمندی بود که به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ روانه بازار شد.

این نسخه از اندروید علاوه که با نام دسر شناخته می‌شود؛ به‌عنوان پنجمین نسخه عمده اندروید عرضه شد و شامل دو نسخه اندروید 5.0 و اندروید 5.1.1 است. امروز گوگل خبر توقف پشتیبانی از این نسخه قدیمی اندروید را رسما اعلام کرد. غول جستجوگر اعلام کرده که از این پس به آپدیت‌ سرویس‌های گوگل پلی برای دستگاه‌های مجهز به اندروید لالی‌پاپ ادامه نخواهد داد.

در حال حاضر کمتر از 1 درصد دستگاه‌های اندرویدی فعال از سیستم‌عامل‌های اندروید 5.0 و 5.1.1 استفاده می‌کنند. توقف پشتیبانی از اندروید لالی‌پاپ به مهندسان گوگل امکان می‌دهد تا بر روی نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل اندروید و بهبود سخت‌افزارهای توانمندتر خود مرکز نمایند. با این‌حال ویژگی‌هایی که امروزه در حال استفاده هستند؛ کماکان قابل بهره‌برداری خواهند بود.

بنابراین این موضوع بدان معنا نیست که دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ از کار خواهند افتاد. در واقع کاربران این دستگاه‌ها نبایستی منتظر دریافت آپدیت‌های امنیتی، ویژگی‌های جدید و سازگاری با برخی برنامه‌های گوگلی نیازمند سرویس‌های گوگل باشند.

گوگل در ماه جولای گذشته به پشتیبانی از سیستم‌عامل اندروید 4.4 یا همان اندروید کیت‌کت پایان داد. صفحه پشتیبانی به‌روزرسانی گوگل خاطرنشان می‌کند که سرویس‌های گوگل پلی هم‌اکنون روی دستگاه‌های مجهز به اندروید 6.0 (مارشمالو) یا ورژن‌های جدیدتر از آن پشتیبانی می‌شوند.

نکسوس 6 اولین گوشی هوشمندی است که به‌صورت پیش‌فرض با اندروید 5.0 روانه بازار شد.

گوگل با صدور بیانیه‌ای در صفحه پشتیبانی خود اعلام کرد: “اندروید لالی‌پاپ نخستین بار در نوامبر سال 2014 یعنی تقریبا 10 سال قبل منتشر شد. از آن زمان تا به امروز، ما پیشرفت‌ها و ویژگی‌های ابتکاری متعددی را برای اندروید معرفی کرده‌ایم که در اندروید لالی‌پاپ قابل دسترس نیستند. امروز ما به‌روزرسانی سرویس‌های گوگل پلی برای دستگاه‌های مجهز به اندروید لالی‌پاپ را متوقف می‌کنیم؛ چرا که این سیستم‌عامل روی کمتر از 1 درصد دستگاه‌های اندرویدی فعال نصب شده است. دستگاه‌های مجهز به اندروید لالی‌پاپ کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اما هیچ‌گونه ویژگی جدید یا به‌روزرسانی امنیتی مهمی را دریافت نخواهند کرد. بعلاوه این دستگاه‌ها احتمالا با برخی اپلیکیشن‌ها سازگاری نخواهند داشت. ما به کاربران قویا توصبه می‌کنیم تا برای بهره‌مندی از جدیدترین ویژگی‌ها و پیشرفت‌های امنیتی به نسخه‌های جدیدتر اندروید مهاجرت نمایند.”

اندروید 14 آخرین نسخه پایدار منتشر شده از سیستم‌عامل اندروید گوگل به‌شمار می‌رود. این در حالیست که برنامه بتا اندروید 15 پیش‌تر آغاز شده است. گوگل اخیرا استفاده از نام دسرها برای نسخه‌های اندروید را متوقف نموده و اندروید 14 و اندروید 15 به‌ترتیب با اسامی کیک وارونه (Upside Down Cake) و بستنی وانیلی (Vanilla Ice Cream) شناخته می‌شوند.

نوشته گوگل پشتیبانی از سیستم‌عامل‌‌های اندروید 5.0 و 5.1.1 را متوقف کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.