نمونه اولیه تراشه سامسونگ Exynos 2500 بهینه‌تر از اپل A15 بوده است

ماجرای تراشه‌های پرچمدار اگزینوس سامسونگ یک ماجرای بدون انتها به نظر می‌رسد. این برند کره‌ای تلاش دارد تا بخش تراشه‌سازی خود را تقویت کند و از رقابت جا نماند. همزمان از این تراشه در محصولات خود بهره ببرد و علاوه بر این‌که سود بیشتری داشته باشد، بتواند ویژگی‌های منحصربه‌فردی عرضه کند. جالب است بدانید که در یک گزارش غیررسمی می‌بینیم نمونه اولیه تراشه سامسونگ Exynos 2500 بهینه‌تر از اپل A15 بوده است.

نمونه اولیه تراشه سامسونگ Exynos 2500

آنطور که شنیده می‌شود، توسعه تراشه اگزینوس 2500 توسط سامسونگ تا به امروز موفقیت آمیز بوده است. پیش‌تر یک تحلیلگر برجسته گزارش داد که به دلیل عملکرد ضعیف فرآیند 3 نانومتری GAA این شرکت، تراشه آینده آن به موقع عرضه نمی‌شود، به این معنی که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام به طور انحصاری در سری گلکسی اس 25 استفاده خواهد شد.

به تازگی یکی از کارشناسان ادعا می‌کند که غول فناوری کره‌ای پیشرفت‌هایی را در زمینه توسعه Exynos 2500 شاهد بوده است. به گفته او نمونه اولیه تراشه سامسونگ می‌تواند در فرکانس‌های بالاتر کار کند و در عین حال نسبت به A15 Bionic اپل از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر است.

تراشه اگزینوس ۲۵۰۰

تراشه اگزینوس ۲۵۰۰

گفته می‌شود نمونه اولیه Exynos 2500 با فرکانس 3.20 گیگاهرتز کار می‌کند که با سرعت کلاک Snapdragon 8 Gen 3 مطابقت دارد.

مجموعه‌ای از گزارش‌ها بیان می‌کنند که سامسونگ با بالابردن بازده فرآیند 3 نانومتری GAA خود دست و پنجه نرم کرده است و تنها توانسته آن را به 20 درصد بازدهی برساند. این یک نمایش ناامیدکننده از قدرت ریخته‌گری سامسونگ است.

البته جالب است بدانید که در جریان انجمن ریخته گری سامسونگ (SFF) و انجمن اکوسیستم ریخته گری پیشرفته سامسونگ (SAFE) که در اوایل ماه جاری در سئول برگزار شد، مدیران اعلام کردند که فناوری 3 نانومتری GAA بازده و عملکرد پایداری دارد.

حالا و فقط چند روز از این صحبت گذشته است که منابع مطلع می‌گویند تحولات مثبتی در مورد نمونه اولیه تراشه Exynos 2500 وجود دارد.

او می‌گوید نه تنها سامسونگ توانسته به کلاک 3.20 گیگاهرتز برسد که به ثبت عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بهتر کمک می کند، بلکه این تراشه در بحث بهره وری انرژی از A15 Bionic اپل بهتر عمل خواهد کرد.

البته شایان ذکر است که تراشه اپل A15 Bionic چند سال قدمت دارد و با فرآیند 5 نانومتری نسل قبلی TSMC تولید انبوه شده است. با فرض اینکه سامسونگ بخواهد سطح قدرت Exynos 2500 را در همان محدوده A17 Pro هدف قرار دهد یا بالاتر رود، ممکن است مجبور شود این کلاک‌ها را کاهش دهد و این روی عملکرد تاثیر می‌گذارد.

اگزینوس ۲۵۰۰ در مقابل اسنپدراگون ۸ نسل ۳

یک شایعه جداگانه همچنین به این موضوع اشاره کرد که آزمایش‌های اولیه CPU و GPU تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ بهتر از Snapdragon 8 Gen 3 بوده است و احتمالاً خوشه 10 هسته‌ای CPU آن به این نتایج کمک می‌کند.

با این حال، بزرگ‌ترین مزیت تعداد هسته‌های کمتر CPU افزایش مصرف انرژی است و اگر سامسونگ به این پیکربندی پایبند باشد، ممکن است نتواند بازده انرژی سیلیکون آینده را به میزان قابل توجهی بهبود دهد.

در حال حاضر، سامسونگ احتمالا به کار خود بر روی تراشه جدید ادامه خواهد داد تا بتواند در ماه های آینده آن را عرضه کند.

اگر فکر می‌کنید که تراشه ۳ نانومتری Exynos 2500 ممکن است تولید نشود، باید گفت که سامسونگ تراشه Exynos W1000 را برای جدیدترین ساعت‌های هوشمند یعنی گلکسی واچ اولترا و گلکسی واچ ۷ خود عرضه کرده و از فرآیند 3 نانومتری GAA برای تولید انبوه این تراشه استفاده می‌کند. هر چند مقیاس تولید این تراشه‌ها با هم قابل قیاس نیست اما شاید اگزینوس ۲۵۰۰ هم بتواند موفق شود.

اولین تراشه ۳ نانومتری سامسونگ با نام Exynos W1000 رسما معرفی شد

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه جدید سامسونگ هستید؟

نوشته نمونه اولیه تراشه سامسونگ Exynos 2500 بهینه‌تر از اپل A15 بوده است اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.