زمان لیست شدن بلوم، تپ سواپ و همستر کامبت!

در این مقاله می‌خواهیم زمان لیست شدن احتمالی سه بازی تلگرامی که بیشترین کاربر رو دارند، با هم بررسی کنیم و ببینیم بر طبق اخبار معتبر، چه بازه زمانی برای ایردراپ نهایی و قابل خرید و فروش شدن توکن‌های این بازی‌ها محتمل‌تره.

پروژه‌هایی هم که بررسی می‌کنیم شامل تپ سواپ، همستر کامبت و بلوم می‌شن و برای اینکه دیگه مطلب خیلی هم طولانی نشه، در مقالات بعدی به سراغ سایر بازی‌ها می‌ریم.

برای اینکه بتونیم زمان منطقی برای لانچ یک پروژه رو هم بدست بیاریم، باید به سراغ یک شاخص بریم که در این بین، نات کوین به عنوان پیامبر بازی‌های تلگرامی، یک الگوی مناسب می‌تونه باشه.

نات کوین دقیقا از اول ژانویه یعنی ۱۱ دی ۱۴۰۲ بازیش رو شروع کرد و سه ماه بعد یعنی در اول آوریل که می‌شه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳، بازیش رو به پایان رسوند! در ابتدا هم نات کوین می‌خواست که کمی بعد از پایان ماینینگ در زمان هاوینگ بیت کوین یعنی ۲۰ آوریل که اول اردیبهشت می‌شه، توکن‌هاش رو لیست کنه که خب ظاهرا داستان رو خیلی ساده فرض کرده بودن و سرانجام در ۱۶ می یعنی ۲۷ اردیبهشت ماه در صرافی‌ها عرضه شد.

پس از زمان شروع بازی تا زمان رسمی لیست شدن، حدودا ۴ ماه و نیم زمان برد تا نات کوین لیست بشه و البته در این بین، یک تاخیر نزدیک به یک ماهه رو هم شاهد بودیم وگرنه زمان مطلوب واسه نات کوین، ۱۱۱ روز بود که سرانجام بعد از ۱۳۷ روز، موفق به انجام این کار شد!

تپ سواپ

تپ سواپ از ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ کارش رو شروع کرد و تا به امروز نزدیک به ۶ ماه هست که داره واسه خودش جولان می‌ده! آخرین باری هم که قول عرضه رو داد، برای اول جولای یعنی ۱۱ تیر بود که خب نه تنها بهش عمل نکرد، بلکه یه جورایی به سمت مخالف حرکت کرد و تازه بخش‌های جدیدی در تسک‌ها راه انداخت تا بدونیم به این راحتی نمی‌خواد از این دنیای پر از پول برای خودش و البته علافی برای بازیکن‌هاش، دست بکشه!

در کل تپ سواپ برعکس پیش رفته و از یک پروژه با وایت پیپر و نقشه راه که قرار بود صرافی غیر متمرکز باشه، تبدیل به یک بازی ساده و مسخره شده که فقط قراره از روش‌هایی مثل تماشای ویدیوهاش در یوتیوب و احتمالا پخش تبلیغات و تسک‌های سایر پلتفرم‌ها در آینده، به نوایی برسه!

آخرین قولی هم که برای لیست شدنش داده، سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ بود که الان نزدیک به نصفی از اون رو گذروندیم و حالا اگر فرض کنیم آخرین هفته اون هم بالاخره بخواد به عهدش وفا کنه، سوم تا دهم مهر ماه سال جاری می‌شه! پس صبر کنیم و ببینیم آیا در این زمان که ۲۲۱ روز پس از شروع بازیش می‌شه، بالاخره لیست خواهد شد یا نه!

همستر کامبت

همستر از ۲۵ مارس ۲۰۲۴ یعنی ۶ فروردین ۱۴۰۳ فعالیت خودش رو شروع کرد و از اونجایی که تقریبا یک ماه و نیم بعد، نات کوین لیست شد و هیجان و توجهات بسیار زیادی سمت بازی‌های تلگرامی اومد، تونست با یک مدیریت خوب و البته گیم پلی جذاب‌تر نسبت به رقبا در اون زمان، به‌قدری بازیکن جذب کنه که از نظر تعداد کاربر، تبدیل به بزرگ‌ترین ایردراپ در تاریخ بشه و هنوز هم در حال بهبود رکوردهاش هست که البته شتاب رشدش کم‌تر شده.

همستر کامبت، از ابتدا یک نقشه راه داشت و برای همین بایستی فرض رو بر این بگذاریم که قراره به اون هم عمل کنه و از اونجایی که تا به امروز در سه تا صرافی گیت، کوکوین و بای بیت هم پری مارکتش راه افتاده، به نظر می‌رسه که در تاریخ اعلامی یا حداقل نزدیکی‌های اون، لیست بشه.

طبق رود مپ، همستر کامبت گفته که در ماه جولای ۲۰۲۴ که الان هم داخلش هستیم، توکن‌هاش رو می‌خواد لانچ کنه. در این ارتباط از عبارت TGE استفاده کرده که مخفف عبارت Token Generation Event به همین معنای عرضه توکن هست اما خب بعد از این ماه جولای هم برنامه‌های دیگه‌ای رو عنوان کرده که نشون می‌ده برخلاف بازی‌ای مثل نات کوین، قرار نیست درهای این شهربازی بر روی مراجعانش بسته بشه!

این قضیه رو می‌شه از داخل بازی هم فهمید، مثلا همین امروز تازه در بخش ماین، یک تب تازه برای کارت‌های جدید باز کرده که فعلا اولیش رو داخل اون گذاشته و یا گزینه‌ای به نام بوست که عبارت به‌زودی در جلوش درج شده و خلاصه این نشانه‌ها، اصلا شبیه به یک بازی رو به اتمام نیست و به نظر می‌رسه این قصه، سر دراز دارد!

به‌خصوص اینکه همستر از روز اول هم گفته بود که فرآیند عرضه توکن‌هاش تدریجی خواهد بود و حدسی که می‌شه زد، اینه که در این مرحله یعنی تا انتهای جولای که ۱۰ مرداد ماه می‌شه، احتمالا قسمتی از توکن‌هاش رو به صورت ایردراپ وارد مارکت و سپس صرافی‌ها خواهد کرد و پس از اون همچنان این نهضت رو ادامه می‌ده تا جایی که دیگه همسترهاش، کل کره زمین رو فتح کنند!

پس اگر طبق قول خودش بخوایم پیش بریم، ۱۲۸ روز پس از آغاز بازی، باید توکن‌های همستر عرضه بشه و طبیعتا با توجه به وجود پری مارکت‌ها، خیلی سریع در صرافی‌ها هم قابل خرید و فروش بشه.

بلوم

پس از همستر کامبت و تپ سواپ، بزرگ‌ترین کامیونیتی تلگرامی با بیش از ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار عضو، در حال حاضر متعلق به بلوم هست، پروژه‌ای که از نظر تیم و ایده پردازی، یک سر و گردن بالاتر از همستر و یک سر و گردن و دست و پا و سایر ملحقات، بالاتر از تپ سواپ قرار می‌گیره!

بلوم از دو تا بازی دیگه دیرتر وارد مارکت شد و از ۳۱ فروردین ماه امسال به بازار اومد و با این حساب ۱۱۳ روز از حضور اون در مارکت می‌گذره. بلوم یک روند ثابت و منسجمی رو در بازیش همیشه حفظ کرده که حالا نه خیلی کسل کننده بوده و نه خیلی جذاب! هفته پیش هم یک حرکت جالب کرد و بازی رو به شکل هک شده درآورد و با این کار، توجهات رو کمی به سمت خودش کشوند اما دیگه کم کم سازنده‌هاش دارند می‌فهمن که این مینی گیم هم داره وارد فاز سکون و تکراری بودن خودش می‌شه.

درباره زمان لیست شدن، بلوم هنوز هیچ رودمپی رو ارایه نداده که خب باعث می‌شه نتونیم حدس دقیقی درباره این زمان بزنیم اما روز گذشته یک تصویر منتشر کرد که مثلا درباره همین هک شدنه و دیتایی بوده که هکر به اونا دست پیدا کرده و در این تصویر، خواسته یه جورایی به برنامه‌های پیش روش اشاره کنه.

در تصویر، پس از فولدری با نام بلوم پوینت فارم که ماه جولای براش درج شده، یک فولدر با نام بلوم پوینت و سپس سه حرف UNR هست که باید ابتدای عبارت UNRAVEL به معنای باز کردن و رمزگشایی باشه که اگر فرض رو بگیریم برای ماه بعد از جولای یعنی آگوست هست، پس باید این رمز گشایی به حداقل اواسط مرداد ماه مرتبط باشه. فایل ایردراپ هم در این تصویر دیده می‌شه اما خب تاریخی نداره و خلاصه بیشتر خواسته کاربرها رو کنجکاو نگه داره تا اینکه اطلاعات دقیقی رو لو بده.

شاید با توجه به زمان معمول در بین ایردراپ‌های فعلی، حداقل زمان برای آغاز ایردراپ بلوم رو بشه نیمه دوم ماه سپتامبر در نظر گرفت که تقریبا اوایل مهر ماه خواهد شد. یعنی در صورتی‌که بلوم تصمیم به چنین کاری بگیره، تقریبا ۱۶۰ روز پس از شروع بازی، شاهد ارایه توکن‌های اون خواهیم بود که عدد منطقی محسوب می‌شه. البته این فقط یک گمان هست و بهتره که تا دادن دیتای دقیق‌تر از سمت خود سازنده که به احتمال فراوان در ماه بعدی هست، صبر کنیم.

نوشته زمان لیست شدن بلوم، تپ سواپ و همستر کامبت! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.