بررسی بازی میجر: تلگرام استارز واقعی یا قلابی؟

از چند روز پیش یک پروژه جدید تلگرامی با نام میجر راه اندازی شده که خیلی زود تبدیل به یکی از ترندهای اصلی در بین بازی‌های تلگرامی شد و بسیاری از تولید کنندگان محتوا هم سریع به سراغش اومدن و شروع به معرفی با آب و تاب فراوان براش کردند.

استقبال هم از این مثلا بازی خیلی زیاد بود، طوری‌که تقریبا در اون چند روز نخست، برای بسیاری بالا نمیومد و خودشون هم در کانال تلگرام‌شون اعلام کردند انتظار چنین حجم از یوزری رو نداشتند و برای همین با مشکلات روبه‌رو هستند!

اما چه چیزی باعث شده که میجر ناگهان با چنین استقبالی روبه‌رو بشه؟ پروژه‌ای که حتی هیچ بازی خاصی هم فعلا داخلش نداره و بیشتر به یک سیستم رفرال گیری ساده شبیه هست تا مینی گیم تلگرامی!

در این مقاله، می‌خوایم با توجه به اطلاعات منتشر شده درباره این پروژه، به بررسی اون بپردازیم و ببینیم آیا اصلا ارزش وقت گذاشتن رو داره یا نه؛ و دلیل این هجوم به میجر با ستاره‌های زردرنگش چیه؟

توضیحات اشتباه درباره میجر زیاده!

چند تا ویدیوی بررسی از این پروژه رو که نگاه می‌کردم، دیدم متاسفانه برخی از تولید کنندگان محتوا انقدر برای معرفی و جذب بازدید و زیر مجموعه عجله داشتند، که اصلا به کلیت داستان توجه نکردند و در حال پخش محتوای غلط هستند که طبیعتا ضرر اصلیش، به کاربر می‌رسه. مثلا جایی دیدم که فردی به اشتباه می‌گه کاربران معمولی تلگرام فقط ۱۵ و پریمیوم ۵۰ تا می‌تونن زیر مجموعه بگیرند که خب درست نیست و اصلا محدودیتی وجود نداره! این اعداد هم برای ستاره‌های کسب شده در هنگام ورود هست نه تعداد زیر مجموعه! یا جایی دیگه دیدم کلا یک نفر این رو با سیستم پرداخت تلگرام استارز اشتباه گرفته و داره توضیح می‌ده ستاره جمع کنید که برای پرداخت‌های مستقیم ازشون می‌شه استفاده کرد! امری که کاملا غلطه! پس خیلی دقت کنید که هر توضیحی رو نپذیرید.

بدون زیر مجموعه نهایت ۲۲۰ ستاره کاسب می‌شید!

اگر وارد سیستم رفرال گیری میجر نشید، نهایت ستاره‌ای که در حال حاضر قادر به کسب هستید، ۲۲۰ تاست! اون هم تازه در شرایطی که دارای تلگرام پریمیوم باشید و با کد دعوت وارد بشید. در این حالت، ۵۰ تا ستاره ابتدایی می‌گیرید و سپس با انجام سه تا تسک ساده که شامل عضو شدن در کانال تلگرام، پیج توییتر و همچنین اتصال ولت هست، در مجموع ۲۲۰ ستاره گیرتون میاد که با این تعداد، تقریبا جایگاه شما بین کاربرها در زمان ضبط این ویدیو، بین ۴۸ تا ۴۹ هزارم خواهد بود که نشون می‌ده تعداد یوزرهای پریمیوم تلگرام نسبت به معمولی خیلی رقم کم‌تری هست!

طبق معمول پرچم ایران بالاست!

در میجر، خیلی راحت می‌تونید پروفایل کسانی که رتبه بالا دارند رو مشاهده کنید و حتی بهشون مستقیم پیغام بدین که این امر مطمئنا برای این افراد نکته خوبی نیست و خیلی راحت در تارگتِ بات‌ها و حتی اسکمرها قرار می‌گیرند، چون مطمئنا کسانی که تونستند صدها هزار ستاره رو از طریق زیر مجموعه گیری کسب کنند، یک یوزر عادی نیستند. نفر نخست هم که بیش از یک میلیون و چهار صد هزار تا ستاره فعلا داره و البته رقم خارق العاده‌ای به حساب میاد، فردی ایرانی با نام حسین و یوزر تلگرامی اصالت هست، دومین فرد روسی به نظر می‌رسه اما باز رتبه سوم در اختیار ایرانیان قرار داره و خلاصه دیگه این ملت همیشه در صحنه حاضر، اینجا هم صحنه رو از آن خودش کرده!

حالا که نکات رو با هم مرور کردیم، بریم سراغ این موضوع که چرا میجر انقدر سریع ترند شد؟

تقرییا یک ماه پیش و در ششم ژوئن بود که تلگرام از یک قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای با نام تلگرام استارز رونمایی کرد. سیستمش هم ساده و جالب بود، بدین شکل که کاربران قادر هستند با خرید ستاره‌ها که یه جورایی شبیه به واحد پولی درون تلگرام خواهند بود، به خرید خدمات آنلاین و همچنین در آینده خدمات فیزیکی مثل آنلاین شاپ‌ها بپردازند.

قیمت این ستاره‌ها هم مشخص بود، مثلا برای خرید ۱۰۰۰ تا ستاره، باید ۲۲ دلار و ۷۹ سنت پرداخت کنید و ارزان‌ترین قیمت هم برای ۵۰ ستاره با بهای ۱ دلار و ۱۳ سنت هست.

حالا به پاسخ این سوال نزدیک می‌شیم که چرا میجر ناگهان انقدر ترند شده؟ جواب هم اینه که اکثریت تصور کردند که ستاره‌های کسب شده از این مینی اپ تلگرامی، همون ستاره‌های پروژه تلگرام استارز هستند که یه جورایی مثل پول نقد می‌مونه و خلاصه با کسب این ستاره‌ها، قدرت خرید در تلگرام رو پیدا می‌کنند و برای همین مثل تشنگانی که از دور سراب دیدند، با سرعت هرچه تمام‌تر وارد جاده این بازی شدند، به‌طوری که خود سازنده جاده هم چنین حجمی از حضور پر شکوه رو پیش‌بینی نمی‌کرد و خیلی سریع تابلوی کارگران مشغول کارن، بر روش نصب شد تا بتونه باندهای جاده رو برای حراج این ستاره‌های قلابی، بیشتر کنه!

دقت کنید که اسم بازی، میجر هست که معنی سرگرد رو می‌ده و خب این درجه نظامی، با کسب ستاره روی شانه‌هاش هست که به چنین رتبه‌ای می‌رسه و در واقع بازی با دادن ستاره، مثلا داره شما رو یک سرگرد بهتر می‌کنه و این امر ارتباطی با تلگرام استارز نداره!

خب حالا که متوجه این سوتفاهم شدیم، بریم بررسی کنیم که اصلا این سرگرد چی می‌گه و حالا هی ستاره بگیریم، می‌ تونیم تبدیل به سرهنگ و ژنرال بشیم یا اینکه اکثریت سرباز می‌مونیم تا یک عده اون بالا، نقش فرمانده کل قوا رو برامون بازی کنند!

یک نکته مهم و حتی کمی عجیب برای میجر، اینه که کانالش از همون شروع تیک آبی رو داشت و با توجه به تازه کار بودن، تا حدی این حدس رو تقویت می‌کرد که یه ارتباط‌هایی با خود تلگرام ممکنه داشته باشه، نوع طراحی پروژه، ظاهر انیمیشن‌ها و حتی گفتار هم تا حد زیادی به سبک و سیاق خود تلگرام هست که حالا یا سازنده‌ها خیلی حرفه‌ای دارند این روند رو انجام می‌دن که اعتبار جمع کنند یا اینکه واقعا با خود تلگرام مرتبطه؛ ولی کدوم گزینه درسته؟

پیدا کردن سازنده میجر کار چندان سختی نیست! یکی از تسک‌های بازی، شما رو به فالو کردن پیج توییتری با نام راکس من هدایت می‌کنه، از طریق این پیج، می‌تونید وارد کانال تلگرام این فرد روسی ۲۷ ساله هم بشید که حسابی درباره سفرها و زندگیش هم توضیح می‌ده! جالب اینجاست که در یکی از پست‌ها نوشته که در تاریخ ۴ ژوئن یعنی اواسط تیر ماه، تازه نام کاربری میجر رو در یک حراجی تلگرامی و در حال سفر بین شهرهای بارسلونا و مادرید خریده! این فرد دو تا پروژه دیگه هم با اسامی فینتوپیو و فابریکا هم داره و توکنی به اسم وال رو در شبکه تون کوین عرضه کرده و خلاصه یکی از فن‌های پر و پا قرص تلگرامه اما طبیعتا خود تلگرام نیست!

پس دیگه می‌شه با قاطعیت گفت که حداقل در حال حاضر، میجر یک مینی گیم شخصی هست و تلگرام به‌صورت مستقیم هیچ نقشی در تولید و توسعه اون نداره!

میجر فعلا به‌قدری ساده هست که حتی نمی‌شه بهش لقب بازی رو داد چون واقعا هیچ چیز سرگرم کننده‌ای هم در اون وجود نداره و کلا از دو بخش زیر مجموعه گیری و تسک تشکیل شده که تسک‌ها هم فقط سه تاست! اتصال کیف پول، عضویت در کانال تلگرام و پیج توییتر! همین! بعد اونم باید مثل این سربازها که الکی نگهبان می‌شن تا از در و دیوار پادگان مراقبت کنن، هی به میجر خیره بشید بدون اینکه بشه کار مثبتی رو انجام داد!

البته می‌شه حدس زد که هم تعداد تسک‌ها زیادتر خواهد شد و هم احتمالا یک مینی گیمی چیزی بهش اضافه خواهد شد چون این پتانسیل بزرگ، واقعا حیفه که صرف آب در هاون کوبیدن بشه!

حالا سوال اصلی که مطرح می‌شه، اینه که این میجر کلا چیه!

در پاسخ،‌ این تیم راکس من گفتن که اولین بازی امتیاز دهی در تلگرام هستند! در ادامه هم افزودن که هدف شما اینه تا تبدیل به باحال‌ترین سرگرد که همون معنی میجر هست، در مسنجر محبوب ما بشید!

کلا این جواب، بیشتر از اینکه بخواد ابهام سوال رو برطرف کنه، بلکه چند تا سوال هم بهش اضافه می‌کنه! انگار که خودشون هم متوجه این ایهام در پاسخ شده باشند، گفتند که: نگران نباشید، این کار بخاطر یک دلیل است! زیرا جذاب‌ترین سرگردها باید تشویق بشن، موافق نیستید؟ ما که موافقیم!

در هر صورت با این دیوان شعر کوتاه، فعلا سر و ته قضیه رو هم آوردن و قراره که این ستاره‌های روی دوش شما، بیشتر از همه با زیر مجموعه گیری و دعوت سایرین به این به اصطلاح بازی، افزایش پیدا کنه.

برای این قضیه هم، اومدن یک سری جایزه برای اون سرگرد اصلی‌ها که دیگه انقدر ستاره گرفتن، رسما تبدیل به کهکشان شدن، تعیین کردن و فعلا به نفر نخست ۱۵۰ تون کوین، نفر دوم ۱۰۰ و نفر سوم ۷۰ تا تون کوین می‌دن. نفر چهارم و پنجم هر کدوم ۵۰ تون و تا نفر دهم هم نفری ۲۰ تا تون کوین به این ۱۰ تا سرگرد عزیز می‌رسه، افرادی که از بین چند میلیون نفر حاضر به این جایزه رسیدند که هنر اصلی‌شون، طبیعتا رفرال گیری بیشتر بوده! در کل فکر می‌کنم اگر برید یه دونه بلیط لاتاری و بخت آزمایی بگیرید، شانس برنده شدن‌تون خیلی بیشتر از اینه که بتونید در تاپ تن این بازی قرار بگیرید!

البته میجر گفته که از ابتدای ماه میلادی بعدی یعنی آگوست، می‌خواد سر کیسه رو شل‌تر کنه و تا ۱۰۰ نفر اول هر هفته رو بهشون جوایزی نفیس هدیه کنه! شاید مثل مسابقه محله که جایزه‌شون خودکار چهار رنگ بود و فکر می‌کردن نفیسه!

قاعدتا از آگوست باید این تسک‌ها و خلاصه مدل بازی تنوع بهتری هم پیدا کنه وگرنه اگر صرفا قرار به کسب ستاره از زیر مجموعه‌ها باشه که خب یک تعدادی همیشه اون بالا خواهند موند و نهایت جاشون هی تغییر پیدا می‌کنه!

یک نکته مهم دیگه هم گفته شده و اینکه اصلا این ستاره‌ها به چه دردی می‌خوره؟

در جواب، میجر گفته که ستاره‌ها هنوز قابل برداشت نیستند اما در آینده این امکان ایجاد خواهد شد که به یک توکن ارزشمند تبدیل بشن!

این عبارت توکن ارزشمند، خودش ایهام زیادی داره و می‌شه سه تا سناریو رو براش در نظر گرفت!

اولین تصور، قاعدتا تون کوین خواهد بود اما اینکه هر چند تا ستاره، قراره که تبدیل به تون بشه، خب چندان قابل حدس نیست و راکس من باید خودش جواب بده!

از طرفی این امکان هم هست که خود میجر تصمیم بگیره تا توکن‌های خودش رو تولید کنه و یا از توکن‌های وال که تیم سازنده قبلا درست کرده، استفاده کنه. امری که خب باز تقریبا این ستاره‌ها رو به پول واقعی نزدیک خواهد کرد.

گزینه سوم هم با توجه به علاقه راکس من به برنامه تلگرام استارز که چند باری در کانال تلگرامش اون رو نشون داده، می‌تونه به همون ستاره‌های درون برنامه‌ای خود تلگرام برگرده، استارزهایی که ارزشمند هستند اما خب خرج کردن‌شون برای داخل خود تلگرامه و یه جورایی ژتونی هستند که می‌شه داخل همون شهربازی خرجش کرد. البته قاعدتا با همین نسبت که داره ستاره می‌ده، تبدیل نخواهد شد و مثلا ممکنه بر فرض اعلام بشه هر هزار تا ستاره سرگردی، یه دونه ستاره تلگرامی می‌شه!

میجر به‌صورت رسمی از ۱۲ تیر کار خودش رو شروع کرده و در حال حاضر هم تعداد اعضای کانال تلگرامی‌شون نزدیک به چهارصد هزار نفره و در طی کمتر از ۵ روز فعالیت، تعداد بازیکن‌هاشون به حدودای ۵ میلیون نفری رسیده که در نوع خودش شاید یه رکورد محسوب بشه!

این کل داستانی هست که تا به الان درباره پروژه تلگرامی میجر به‌دست اومده، در کل چون تسک خاصی نداره و بازی هم داخلش نیست، شاید کل داستان عضویت و ستاره گرفتن‌ها در چند دقیقه برای شما حل بشه (از اینجا می‌تونید عضو بشید)، پس قادر هستید فعلا این ستاره‌های حلبی رو بر روی سر شونه‌ها بزنید و اگر قرار شد که روزی ارزش حلب بالا بره، از فروش‌شون به نوایی هم خواهید رسید!

نوشته بررسی بازی میجر: تلگرام استارز واقعی یا قلابی؟ اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.