سهم گوشی‌های دارای هوش مصنوعی از بازار تا سال 2030 به 90 درصد خواهد رسید

کنفرانس راه‌اندازی برنامه آزمایشی تجاری Global 5G-A روز گذشته در شهر شانگهای چین برگزار شد. وانگ تائو؛ مدیر اجرایی هواوی و رئیس کمیته مدیریت کسب‌وکار زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، سخنرانی اصلی در این کنفرانس را ایراد کرد.

این مقام رسمی به 3 تغییر کلیدی در ترکیب 5G-A و هوش مصنوعی اشاره کرد و به پیش‌بینی چگونگی تغییر (یا افزایش) نسبت گوشی‌های مجهز به هوش مصنوعی در آینده پرداخت. وانگ تائو معتقد است که گوشی‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی 11 درصد کل نقل و انتقالات در سال جاری میلادی را تشکیل خواهند داد. همچنین وی خاطرنشان کرد که این رقم تا سال 2030 احتمالا به 90 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس اظهارات مدیر اجرایی هواوی به‌نظر می‌رسد که ادغام مدل‌های زبانی بزرگ با ویژگی‌های کلیدی هوش مصنوعی طی چند سال آینده به یک استاندارد برای گوشی‌های هوشمند مبدل خواهد شد. به گفته وی در آینده نزدیک شاهد افزایش شدید ترافیک از جانب هوش مصنوعی خواهیم بود. در عین‌حال شبکه‌های 5G-A به منظور تامین نیازمندی‌های شبکه در عصر هوش مصنوعی می‌توانند سرعت‌های بالاتر، زمان تاخیر کمتر و ظرفیت بیش‌تری را ارائه دهند.

در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند پرچمدار که توسط شرکت‌های مختلف چینی و غیر چینی نظیر هواوی، اوپو، سامسونگ، گوگل و اپل به بازار عرضه شده‌اند؛ به منظور انجام برخی امور بر روی دستگاه از مدل‌های زبانی بزرگ نسبتا سبک به‌طور یکپارچه بهره گرفته‌اند. این موضوع چندین مزیت از جمله ارتقاء امنیت ویژگی‌های پیشرفته و عدم نیازمندی آنها به اتصال اینترنت را به‌دنبال دارد.

برای ویژگی‌های پیشرفته‌تر، گوشی با یک سرور ابری که مدل‌های زبانی بزرگ‌تر را اجرا می‌کند؛ ارتباط برقرار خواهد کرد. با افزایش کارآمدی مدل‌های زبانی بزرگ و ارتقاء توانایی‌های پردازشی تراشه‌ها، کمپانی‌ها می‌توانند ویژگی‌های بیش‌تری را بر روی دستگاه‌ها پیاده‌سازی نمایند. این موضوع نه تنها به جذابیت بیش‌تر قابلیت‌ها در میان کاربران کمک می‌کند؛ بلکه با کاهش هزینه‌های عملیاتی سرورهای ابری احتمالا به سود تولیدکنندگان نیز تمام خواهد شد.

قابلیت روتوش عکس با هوش مصنوعی در سری هواوی پیورا 70

شایان به ذکر است که اپل آخرین شرکت وارد شده به بازار گوشی‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی محسوب می‌شود. آخرین نسخه از سیستم‌عامل موبایلی این شرکت یعنی iOS 18 با مجموعه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی موسوم به Apple Intelligence منتشر شده است.

این پکیج مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید و هیجان‌انگیز را به برنامه‌های سیستمی و دستیار صوتی سیری اضافه می‌کند.

نوشته سهم گوشی‌های دارای هوش مصنوعی از بازار تا سال 2030 به 90 درصد خواهد رسید اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.