تراشه تنسور G5 گوگل با فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد

شرکت اپل به تدریج استفاده از تراشه‌های سفارشی خود را به کلیه دستگاه‌های مک تعمیم داده است. گوشی‌های آیفون عموما نخستین دستگاه‌هایی هستند که از فناوری جدید تراشه استفاده می‌کنند. غول کوپرتینویی تقریبا از یک سال قبل سرگرم توسعه تراشه‌های 3 نانومتری برای دستگاه‌های آیفون و مک خود بوده است.

اکنون به‌نظر می‌رسد که رقابت جدیدی در این حوزه از فناوری شکل گرفته و شرکت‌هایی نظیر گوگل و سامسونگ نیز پا به میدان گذاشته‌اند. ظاهرا گوگل بالاخره در سال 2025 تولید تراشه تنسور G5 خود را به کمپانی TSMC واگذار خواهد کرد. این نیمه‌هادی احتمالا نخستین تراشه گوگلی تولید شده بر پایه گره فرآیندی 3 نانومتری به‌شمار خواهد رفت.

گوگل با تولید تراشه تنسور G5 بر پایه فرآیند 3 نانومتری TSMC به رقابت با اپل می‌پردازد؛ اگرچه تا آن زمان برند آمریکایی احتمالا به سراغ تراشه‌های 2 نانومتری خواهد رفت. اپل از مدت‌ها قبل مشتری اصلی TSMC به‌شمار رفته و این موضوع، دسترسی به پیشرفته‌ترین فناوری تولید تراشه پیش از شکل‌گیری فضای رقابتی را تضمین می‌کند.

این همکاری از جنبه عملکرد و سودآوری به نفع هر دو طرف تمام شده است. پیش از این گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد قرارداد منعقد شده میان گوگل و TSMC به کمپانی تولیدکننده تراشه امکان خواهد داد تا مجموعه‌ای از تراشه‌های کاملا سفارشی سری تنسور G را برای دستگاه‌های سری پیکسل گوگل توسعه دهد.

چنان‌چه گوگل از کارت بازی خود با TSMC به‌درستی استفاده کرده و تحت تاثیر محدودیت‌های عرضه قرار نگیرد؛ در این‌صورت تنسور G5 به اولین تراشه ساخت TSMC مورد استفاده در دستگاه‌های پیکسل تبدیل خواهد شد. پیش از این اعلام شد که گوگل سرگرم توسعه امکانات تست برای تراشه‌های خود است. بر اساس گزارش جدیدی که توسط وبسایت Business Korea منتشر شده است؛ این تراشه اولین نمونه 3 نانومتری تولید شده توسط TSMC به‌شمار خواهد رفت. این تراشه می‌تواند عملکرد سری پیکسل گوگل به سطح عملکرد مدل‌های فعلی آیفون نزدیک نماید. با این‌حال اپل از نظر فناوری تراشه و عملکرد نسبت به رقبای خود بسیار جلوتر است.

تا زمان معرفی تراشه 3 نانومتری تنسور G5 برای گوشی‌های پیکسل، اپل برای معرفی تراشه‌های 2 یا 1.4 نانومتری جهت به‌کارگیری در دستگاه‌های آیفون، آیپد و مک تلاش خواهد کرد. با این‌حال دستگاه‌های با برند پیکسل گوگل نسبت به رقبای خود هیچ‌گونه مزیتی نخواهند داشت. انتظار می‌رود که شرکت‌های مدیاتک و کوالکام برای محصولات آینده خود از فرآیند 3 نانومتری استفاده کنند.

در عصر فناوری هوش مصنوعی مولد، پردازش روی دستگاه نیازمند قدرت خام بوده و تراشه‌های 3 نانومتری به منزله یک نقطه آغاز، حداقل برای گوشی‌های آیفون خواهد بود. فناوری جدید تراشه به دستگاه‌های پیکسلی امکان می‌دهد تا از عملکرد محاسباتی و گرافیکی بهتری برخوردار باشند. در عین‌حال برای به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی روی دستگاه، فضای زیادی ایجاد خواهد شد.

تراشه فعلی تنسور G4 گوگل بر پایه فرآیند 4 نانومتری تولید شده و در دستگاه‌های سری پیکسل 9 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود که دهمین نسل گوشی‌های پیکسل از یک تراشه جدید و بهبودیافته 3 نانومتری استفاده کنند.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که سامسونگ با تراشه‌های 3 نانومتری خود دچار چالش شده است؛ چرا که مشکلات بازدهی موجب کاهش راندمان تولید آنها می‌شوند. برای مقایسه جالب است بدانید که تراشه اگزینوس 2500 سامسونگ در مقایسه با تراشه‌های 3 نانومتری تولید شده توسط TSMC بین 10 تا 20 درصد اتلاف حرارتی کمتر داشته و در عین‌حال میزان بهره‌وری انرژی آن نیز پایین‌تر خواهد بود.

تراشه آینده گوگل و عملکرد بالقوه آن به کیفیت بهینه‌سازی اعمال شده میان نرم‌افزار و سخت‌افزار بستگی خواهد داشت. این موضوع می‌تواند تجربه استفاده از دستگاه‌های پیکسلی آینده را ارتقاء داده یا تخریب نماید.

نوشته تراشه تنسور G5 گوگل با فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.