گوگل سومین نسخه بتا اندروید 15 را منتشر کرد

گوگل انتشار سومین نسخه بتا اندروید 15 برای دستگاه‌های پیکسلی را آغاز کرد. با عرضه این به‌روزرسانی، اندروید 15 به مرحله پایداری پلتفرم (Platform Stability) رسیده است. این موضوع بدان معناست که APIهای توسعه‌دهندگان (API Level 35) و کلیه رفتارهای مربوط به برنامه‌ها در وضعیت نهایی قرار دارند.

اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند این تغییرات را بررسی و در برنامه‌های خود ادغام نمایند. بدین‌ترتیب اپلیکیشن‌هایی که اندروید 15 را هدف‌گیری کرده‌اند؛ می‌توانند در فروشگاه گوگل پلی منتشر شوند.

سومین به‌روزرسانی بتا اندروید 15 به ارتقاء تجربه کاربری در زمینه استفاده از کلیدهای عبور (Passkeys) و مدیریت‌کننده اعتبار (Credential Manager) کمک می‌کند. اکنون کاربران با استفاده از کلیدهای عبور، تشخیص چهره، اثرانگشت یا اسکرین لاک و تنها در یک گام می‌توانند به حساب‌کاربری خود در اپلیکیشن‌های هدف اندروید 15 وارد شوند.

چنان‌چه درخواست ورود به سیستم نادیده گرفته شود؛ در این‌صورت Passkey و سایر پیشنهادات Credential Manager در ردیف پیشنهادات صفحه‌کلید و در منوهای کشویی نام کاربری/ کلمه عبور ظاهر می‌شوند. WebSQL در Android WebView به حالت منسوخ در آمده و پس از حذف آن از کروم ظرف مدت 12 ماه در تمامی نسخه‌های اندروید از کار خواهد افتاد. کنسرسیوم جهانی وب (W3C) استفاده از فناوری‌های Web Storage API مانند IndexedDB را برای پایگاه داده‌های وب توصیه می‌کند.

تغییرات در بستن اجباری برنامه‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص سومین نسخه بتا اندروید 15 محسوب می‌شود. هنگامی‌که یک برنامه به‌صورت اجباری بسته می‌شود؛ تا زمان اجرای دوباره و برای مدت زمان نامحدود متوقف خواهد شد. ویجت‌های مربوط به این برنامه‌ها به رنگ خاکستری در خواهند آمد.

اکنون اندروید 15 از دستگاه‌هایی با صفحه حافظه حداکثر 16 کیلوبایتی پشتیبانی می‌کند. این رقم در مقایسه با سایز 4 کیلوبایتی معمول بیش‌تر بوده و امکان عرضه گوشی‌هایی با ظرفیت رم بالاتر را فراهم می‌کند.

ویژگی انیمیشن‌های Predictive Back اکنون به‌صورت پیش‌فرض فعال بوده و گوگل برای پشتیبانی از آن، توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند. قابلیت فضای خصوصی (Private Space) همان ویژگی Secure Folder سامسونگ عمل نموده و امکان قفل کردن برخی برنامه‌ها و استفاده از برخی ابزارهای احراز هویت جانبی را فراهم می‌کند.

بدین منظور توسعه‌دهندگان احتمالا بایستی منطق پروفایل را تنظیم نموده و برای پنهان‌سازی برنامه‌ها از هوم اسکرین و منو app drawer نیز به‌روزرسانی لانچرهای سفارشی الزامی خواهد بود.

بعلاوه گوگل در به‌روزرسانی جدید، چندین باگ پیش‌تر شناسایی شده را اصلاح نموده است. سومین نسخه بتا اندروید 15 در قالب یک به‌روزرسانی OTA برای سری پیکسل 6 و مدل‌های جدیدتر از آن که در برنامه تست بتا ثبت‌نام کرده‌اند؛ قابل دسترس است. این به‌روزرسانی ظرف مدت 5 روز و به‌طور خودکار بر روی گوشی‌های ثبت‌نام شده نصب می‌شود.

این به‌روزرسانی برای کاربران گوگل پیکسل 6a، پیکسل 6، پیکسل 6 پرو، پیکسل 7a، پیکسل 7، پیکسل 7 پرو، پیکسل فولد، پیکسل تبلت، پیکسل 8a، پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو قابل دریافت خواهد بود. سومین نسخه بتا اندروید 15 ویژگی‌های جدید و اصلاحات قابل‌توجهی را به ارمغان آورده و ما را به انتشار نسخه پایدار و نهایی در اواخر سال 2024 نزدیک‌تر می‌کند.

نوشته گوگل سومین نسخه بتا اندروید 15 را منتشر کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.