مشخصات پردازنده های سری اینتل Arrow Lake لو رفت

نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ و لپ تاپ Arrow Lake اینتل تا چند ماه دیگر وارد بازار می‌شوند. اکنون طی یک گزارش، مهم‌ترین مشخصات هر چهار کلاس پردازنده‌های موجود در خانواده Arrow Lake لو رفت.

خانواده اینتل Arrow Lake در قالب چهار سری عرضه خواهد شد

انتظار می‌رود اینتل Arrow Lake بر اساس همان معماری پردازنده Lunar Lake توسعه پیدا کند. این به این معنی که هسته‌های عملکرد محور کاملاً جدید Lion Cove اینتل با هسته‌های کارآمد Skymont ترکیب می‌شوند. در حالی که Lunar Lake تنها شامل پردازنده‌هایی با چهار هسته عملکرد محور و چهار هسته کارآمد برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک در دسترس خواهد بود، Arrow Lake برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ، محصولات کلاس ورک استیشن و رایانه‌های رومیزی ارائه خواهد شد.

در ماه مه(اردیبهشت)، شایعات حاکی از آن بود که سری Intel Arrow Lake-S در مجموع دارای 13 پردازنده دسکتاپ خواهد بود، از جمله Core Ultra 9 285K که شامل هشت هسته عملکرد محور و 16 هسته کارآمد است، اما به دلیل معماری جدید CPU اینتل، تنها می‌تواند 24 رشته را به طور همزمان پردازش کند( یعنی خبری از hyper-threading نخواهد بود). افشاگری با نام @harukaze5719 اطلاعاتی در مورد دیگر سری‌های Arrow Lake در پایگاه داده گمرک NBD پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، جزئیات پردازنده‌های مذکور به این شکل خواهد بود:

Arrow Lake-S (پردازنده‌های کلاس دسکتاپ)

8 هسته P و 16 هسته E به علاوه 36MB cache L3 و GT1 iGPU

6 هسته P و 8 هسته E به علاوه 24MB cache L3 و GT1 iGPU

6 هسته P و 0 هسته E به علاوه 18MB cache L3 و GT1 iGPU

Arrow Lake-HX (پردازنده‌های مخصوص لپتاپ‌های بالارده)

8 هسته P و 8 هسته E به علاوه 30MB cache L3 و GT1 iGPU

6 هسته P و 8 هسته E به علاوه 24MB cache L3 و GT1 iGPU

Arrow Lake-H (پردازنده‌های مخصوص لپتاپ‌های عملکرد محور)

6 هسته P و 8 هسته E به علاوه GT2 iGPU

Arrow Lake-U (برای لپتاپ‌های نازک و سبک)

2 هسته P و 8 هسته E به علاوه GT1 iGPU

اینتل Arrow Lake

بعید است که این لیست کامل باشد و گزارش همچنین نشان می‌دهد که اینتل در حال نصب یک پردازنده گرافیکی کند GT1 در تمام پردازنده‌ها به غیر از سری H است. این طور که به نظر می‌رسد، تنها Arrow Lake-H یک پردازنده گرافیکی Arc اینتل دریافت خواهد کرد. اما بر خلاف سری Lunar Lake که از معماری گرافیکی سریع‌تر Arc Battlemage استفاده خواهد کرد، این پردازنده‌ها همچنان به گرافیکی به معماری قدیمی‌تر Arc Alchemist مجهز خواهند شد.

به لطف معماری جدیدتر CPU و بهره‌مندی از فرآیند N3B شرکت TSMC، انتظار می‌رود که این تراشه‌ها بسیار کارآمدتر از Raptor Lake و Meteor Lake کار کنند. پیش‌بینی می‌شود که سری اینتل Arrow Lake در پایان سال جاری بر روی کامپیوتر‌های دسکتاپ‌ها و در ابتدای سال آینده بر روی لپ تاپ‌ها عرضه شود.

نظر شما درباره پردازنده‌های آینده اینتل چیست؟ آیا تیم آبی موفق می‌شود که فاصله خود را با پردازنده‌های بر پایه معماری آرم کمتر کند؟

نوشته مشخصات پردازنده های سری اینتل Arrow Lake لو رفت اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.