چین موفق به ساخت باتری هسته‌ای با اندازه کوچک‌تر از یک سکه شد

یک استارتاپ چینی با نام Betavolt از نخستین باتری هسته‌ای مینیاتوری جهان رونمایی کرد. اندازه این مینی باتری با وجود ابعاد 15x15x5 میلی‌متری آن از یک سکه نیز کوچک‌تر است.

این باتری دارای 63 ایزوتوپ هسته‌ای بوده و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و شارژ مجدد می‌تواند برای مدت زمان 50 سال دوام بیاورد. سازندگان و توسعه‌دهندگان باتری ادعا می‌کنند که این محصول کاملا ایمن بوده و به‌طور مطلق، فاقد هرگونه تشعشع خارجی است. همچنین پس از یک دوره فروپاشی، ایزوتوپ‌های آن به ایزوتوپ‌های پایدار و غیر رادیواکتیو مس تبدیل شده و در نتیجه هیچ‌گونه خطری را متوجه محیط زیست نخواهد کرد.

باتری هسته‌ای ساخت استارتاپ Betavolt در این مرحله از توان 100 میکروواتی برخوردار است. همچنین ولتاژ این باتری نیز برابر با 3 ولت است. کمپانی قصد دارد که تا سال 2025 توان این باتری را به 1 وات ارتقاء دهد.

به گفته شرکت Betavolt این باتری می‌تواند در گوشی‌های تلفن همراه (این باتری‌ها هیچ‌گاه نیاز به شارژ ندارند)، ربات‌ها، پهپادها، هرگونه تجهیزات دارای هوش مصنوعی، دستگاه‌های پزشکی نظیر ضربان‌ساز و حسگرها برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

کمپانی وعده داده که این باتری حتی در اثر ضربات شدید و ناگهانی نیز دچار انفجار و آتش‌سوزی نخواهد شد. همچنین محدوده دمایی کارکرد این باتری بین 60- تا 120 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

در حال حاضر باتری هسته‌ای مراحل تست خود را پشت سر گذاشته و برای تولید انبوه و استفاده در محصولات تجاری آینده آماده‌سازی خواهد شد.

شرایط خاص استفاده و همچنین هزینه تولید این باتری هنوز اعلام نشده است. شایان به ذکر است که چرخه کاری 50 ساله برای گوشی‌های هوشمند معمولی بیش از اندازه طولانی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که کاربران هر چند سال یکبار آنها را تعویض می‌کنند.

بعلاوه با وجود اطمینان‌بخشی پیرامون امنیت کامل باتری جدید هنوز مشخص نیست که آیا کاربران مایل به حمل یک راکتور هسته‌ای جیبی خواهند بود یا خیر.

نوشته چین موفق به ساخت باتری هسته‌ای با اندازه کوچک‌تر از یک سکه شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.