بررسی پروژه CEX: یک بازی تلگرامی با شانس لیست شدن!

با اوج گیری شهرت نات کوین، ایردراپ‌ها و پروژه‌های تلگرامی هم تعدادشون اوج گرفت و در این بین، برخی بهتر از بقیه عمل کردند یا بک گراندشون طوری بوده که شانس موفقیت بیشتری دارند.

در این مطلب، می‌خواهیم سراغ یکی از همین ایردراپ‌ها بیاییم که در ظاهر، بازیش خیلی به شبیه به بقیه هست اما در بک گراند، تفاوت‌های زیادی داره که همین امر، موجب می‌شه تا حد زیادی به آینده و کسب درآمد ازش امیدوار باشیم.

ایردراپ صرافی CEX (لینک عضویت در بازی) که این تلفظ اسمش هم خودش یه دردسره چون نمی‌شه پشت سر هم خوند، موضوع این مقاله ماست که میخوام براتون تحلیل کنم چه شرایطی داره و آیا فعالیت در اون براتون به سود و درآمد زایی می‌رسه یا اینکه ممکنه در انتها، دستاتون رو خالی بگذاره!

ابتدا سه نکته مهم رو درباره این ایردراپ با یکدیگر در میان بگذاریم!

۱- احتیاط شرط عقله!

از اونجایی که این بازی برای یک صرافی هست و این صرافی هم مثل اکثر قریب به اتفاق صرافی‌های بین المللی، ایران رو در لیست تحریم‌هاش قرار داده، پس باید این هشدار رو در ابتدا دریافت کنید که این احتمال همیشه هست که دسترسی به توکن‌های اون براتون سخت و حتی غیر ممکن بشه، مگر اینکه این توکن‌ها رو بر روی بلاکچینی لانچ کنه که بر روی کیف پول‌ها هم قابل دریافت باشند.

۲- جزو ۱۰۰ صرافی برتر دنیا

شاید اسم CEX که همون مخفف سنترالایز اکسچنج به معنای صرافی متمرکز هست رو خیلی نشنیده باشید اما در بین ۱۰۰ صرافی برتر دنیا از نگاه سایت معتبر کوین مارکت کپ، فعلا در جایگاه ۸۳ قرار گرفته. حجم معاملاتش در طی ۲۴ ساعت اخیر هم بخاطر کوین‌های نسبتا کم‌تری که در مقایسه با سایر صرافی‌ها داره، نزدیک به ۵ میلیون دلار بوده و با اینکه رقم زیادی نیست،‌ اما حداقل می‌شه این اطمینان رو داشت که جای معتبریه!

۳- بازی ساده نات کوینی!

مدل بازی کردن هم از طریق بات تلگرامی و مینی اپ CEX هست که در اون باید روی سکه بنفش رنگ با لوگوی این صرافی بزنید و البته گزینه فارم اتومات هم داره، از طریق یک سری تسک و یا دعوت دوستان هم می‌شه به امتیازات بیشتری رسید که به اون CEXP یا همون امتیاز CEX گفته می‌شه و هدف، جمع کردن همین‌هاست!

داستان این پروژه خیلی واضح و آشناست! هی تپ کن، تسک انجام بده، از دوستات بخواه عضو بشن تا بتونی امتیازات بیشتری بدست بیاری و طبیعتا در انتها با یک توزیع ایردراپی، توکن‌های این پروژه نصیبت می‌شه و به درآمد خواهی رسید، اما خب چقدر؟

خود صرافی CEX از سال ۲۰۱۳ در بازار حضور داره که نشون می‌ده یک اکسچنج خیلی قدیمیه و ادعا می‌کنه که اولین صرافی در دنیا بوده که در سال ۲۰۱۴ امکان خرید بیت کوین از طریق کارت بانکی رو فراهم کرده و تا الان بیش از ۵ میلیون کاربر داشته!

نگاهی به امکانات صرافی، نشون می‌ده که از نظر فیچرها در سطح صرافی‌های بزرگی چون بایننس و حتی در رده پایین‌تر مثل کوکوین و گیت و مکسی هم نیست اما حداقل بنیه قوی‌تری از کلی ایردراپ امروزی داره که برای خودشون کلی نام و نشون کسب کردند.

این بازی در تاریخ ۱۹ می که همون ۳۰ اردیبهشت ماه می‌شه به‌صورت رسمی ارایه شد و پس از اون اعضای کانال تلگرام‌شون با یک رشد شدید از چند ده هزار نفر به نزدیکی ۲.۵ میلیون نفر در حال حاضر رسیده! یعنی کانال تلگرامی که در طی چند سال اعضای اون به ۱۰۰ هزار نفر هم نرسیده بود و پست‌های قدیمیش گاهی دو هزار تا هم بازدید نمی‌خورد، در عرض ۱۵ روز حداقل بیست سی برابر رشد کرد و ویوی پست‌هاش هم به ۱ میلیون رسیده! طبق اعلام رسمی‌شون، تعداد بازیکن‌های این مینی گیم‌ هم از ۷ میلیون نفر امروز عبور کرد و خلاصه دارن با دمشون، حسابی گردو می‌شکنن!

در واقع تیم مارکتینگ این صرافی، با سوار شدن بر موج هیجانات بازار و ارایه یک بازی آشنا در پلتفرمی که محل جولان دادن ایر دراپ دوستان در این روزها شده، کاری کرد که یک شبه ره صد ساله برن و با ارایه یک مینی اپ ساده تلگرامی، شروع به جذب ده‌ها هزار یوزر روزانه برای پلتفرم خودش و صدها هزار نفر برای شبکه‌های اجتماعیش کرد که شاید با هزینه چند ده برابری هم نمی‌تونست بهش دست پیدا کنه. نگاهی به تسک‌های بازی هم نشون می‌ده که اکثر اونا در راستای بزرگ‌تر کردن خودش در تمام پلتفرم‌ها و جذب یوزرها چیده شده و سراغ سرگرمی‌های غیر مرتبط با بیزینس خودش هم نرفته.

پس این صرافی بجای اینکه بیاد هزینه تبلیغات در مارکت بده، الان میاد همون رو بین کامیونیتی وفادار به خودش خرج می‌کنه و با یک تیر، چندین نشونه حرفه‌ای می‌زنه که بیزینسش رو هم قطعا متحول می‌کنه.

پروژه صرافی CEX سه تا جذابیت اصلی داره که می‌تونه باعث بشه به آینده اون امید داشت.

اولین جذابیت، همین ارایه شدن توسط یک صرافی هست که دیگه قرار نیست نگران باشید آیا این توکن اصلا لیست می‌شه یا نه! در واقع وقتی که یک فروشگاه، خودش اقدام به عرضه جنسی می‌کنه، پس حداقل خودش هم اون رو لیست خواهد کرد و برای همین مکان خرید و فروشش از همین الان مشخصه!

دومین جذابیت، اطمینان از عدم اسکم شدن و یا به بن بست رسیدن پروژه هست. شاکله داستان به خوبی نشون می‌ده که بالاخره این پوینت‌ها یک جایی تبدیل به آورده خواهند شد، فقط به خاطر عدم اعلام سیستم توکنومیک، نمی‌شه مقدار و ارزش اون رو فعلا حدس زد.

سومین جذابیت، به ترند شدن بسیار زیاد این مدل از پروژه‌ها و رشد بسیار سریع‌شون در کامیونیتی برمی‌گرده که تجربه نات کوین هم به خوبی نشون داده قادر به گرفتن مارکت کپ عالی و با ارزش مناسب هستند، پس توکن‌های CEX هم شانس خوبی در این بازار جذاب برای رسیدن به بهای مناسب رو دارند.

اما خب قرار نیست همه چیز رو فقط از دریچه مثبت نگاه کنیم و باید سه نگرانی هم از این پروژه بهتون بگم که حتما با چشمان باز واردش بشید!

نگرانی نخست، به همون مشکل عدم احراز هویت ایرانی‌ها در صرافی برمی‌گرده و در صورتی‌که CEX تصمیم بگیره این قانون رو برای عرضه توکن‌هاش هم اعمال کنه، دیگه این مهر ایرانی بودن که بر پیشونی ماها خورده، تبدیل به یک تابلوی ورود ممنوع برای دسترسی به توکن‌های CEX خواهد شد.

نگرانی دوم، به بازار معاملاتی محدود این توکن‌ها مرتبط می‌شه. درسته که قراره این توکن‌ها حداقل در یک صرافی عرضه بشن اما خب وقتی کل معاملات اون صرافی در حال حاضر حدود ۵ میلیون دلاره، پس قراره چقدر برای معاملات توکن‌های خودش ظرفیت باقی بمونه؟ بنابراین اگر این توکن در سایر صرافی‌ها یا حداقل در صرافی‌های غیر متمرکز عرضه نشه، خیلی سریع می‌تونه تبدیل به یک پروژه ناموفق پس از عرضه بشه.

نگرانی سوم هم از مشخص نبودن بلاکچین و نحوه عرضه هست! نگاهی به توکن‌های خیلی از صرافی‌های بزرگ نشون می‌ده که یا بر روی بلاکچین اختصاصی همون صرافی بودند که البته در اینجا خیلی بعیده چنین پتانسیلی وجود داشته باشه و یا بر روی بلاک‌چین‌های بزرگ و معتبر مثل اتریوم عرضه شدند. اما در اینجا چون با یک بازی تلگرامی سر و کار داریم، پس ممکنه انتخاب CEX شبکه تون باشه که خب تا الان توکن یونیک هیچ صرافی به‌صورت اختصاصی روی اون نبوده و شاید همین امر، کمی ریسک عرضه و بخصوص لیست شدنش به عنوان محصول یک صرافی در سایر صرافی‌ها رو با مخاطره روبه‌رو کنه.

با نگاه به شرایط کلی این پروژه، بایستی اذعان کرد که در کل نقاط قوت اون بخصوص در مقایسه با ده‌ها مدل بازی تلگرامی دیگه، بهتره و واقعا شانس لیست شدن و ارزش گرفتن توکن‌هاش رو داره! فقط برای بازی کردن حواس‌تون به همون مورد عدم احراز هویت صرافیش برای ایرانی‌ها هم باشید و به اندازه‌ای وقت بگذارید که اگر به هر دلیلی این تحریم‌ها که قرار بوده کاغذ پاره باشند، باعث شد تا شما به توکن‌هاتون نرسید، حداقل آه بلندی از این ناکامی، نکشید!

اگر هم دوست دارید تا وارد این بازی بشید که احتمال لیست شدن توکن‌هاش تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسه، از این لینک استفاده کنید

نوشته بررسی پروژه CEX: یک بازی تلگرامی با شانس لیست شدن! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.