خرید خودرو صفرکیلومتر یا دست دوم: کدام یک مناسب‌تر است؟

تا همین چند سال پیش خرید خودروی صفر به قدری مزیت داشت که خیلی‌ها سعی می‌کردند هرطور شده ماشین به اصطلاح خشک بردارند و به هیچ وجه زیر بار خرید اتومبیل دست دوم نمی‌رفتند. اصلا خرید قسطی خودرو که منحصرا به مدل‌های صفر کیلومتر مربوط می‌شد، به همین علت رونق زیادی داشت.

اما بازار خودروی کشور به تدریج دچار تغییر و تحول شده و امروزه دیگر انتخاب نمونه‌های کارکرده چندان هم غیرمنطقی نیست. به همین خاطر بسیاری از افراد قبل از خرید خودرو از خود سوال می‌کنند که خودروی صفر بهتر است یا دست دوم؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ایم.

مزایای خرید خودرو صفر

خریدار خودرو صفر همچنان از مزایای متعددی بهره‌مند می‌شود هرکدام به تنهایی می‌توانند دلیلی بر ترجیح اتومبیل خشک به کارکرده باشند. مهم‌ترین این مزایا عبارتند از:

1. کیفیت بهتر قطعات

قطعات اصلی ماشین معمولا کیفیت بهتری از لوازم یدکی دارند. البته خودروسازان داخلی را نگاه نکنید که متاسفانه در سالیان اخیر با هدف کسب سود بیشتر، از همان ابتدا قطعات فیک و بی‌کیفیت روی ماشین سوار می‌کنند، زیرا اصل بر این است که دوام و ماندگاری قطعات اورجینال بهتر است. بدین ترتیب با خرید ماشین صفر نیازی به مراجعه دائمی به تعمیرگاه نیست و طول عمر این خودروها نیز بیشتر خواهد بود.

2. گارانتی خودروهای صفر کیلومتر

اتومبیل‌های صفر کیلومتر معمولا از سوی کارخانه سازنده تا مسافت مشخصی (مثلا تا ۴۰ هزار کیلومتر یا ۲ سال) گارانتی می‌شوند. در نتیجه با خرید یک خودرو صفر کیلومتر، مطمئن خواهید بود که ماشین بدون خرج است و حتی اگر خراب شود، نیازی نخواهد بود که پولی بابت تعمیر آن پرداخت کنید.

3. سواری بهتر و تجهیزات به‌روزتر

در ماشین‌های صفر همه چیز بوی نویی می‌دهد! چیزی که برای بسیاری افراد خوشایند بوده و حس اطمینان خاطر را به سرنشینان منتقل می‌کند. همچنین خودروهایی که به تازگی تولید شده‌اند از امکانات و تجهیزات بیشتری بهره‌مندند و از نظر ایمنی و کیفیت سواری نمره بالاتری نسبت به نمونه‌های قدیمی کسب می‌کنند.

معایب خرید خودرو صفر

دلایل متعددی وجود دارند که خریدار خودرو را مخصوصا در بازار آشفته فعلی از خرید ماشین نو منصرف می‌کنند. برخی از این دلایل عبارتند از:

1. قیمت بالای خودرو

قیمت بالای خودرو

قیمت نمونه‌های صفر کیلومتر به طرز قابل توجهی از نمونه‌های کارکرده اما سالمِ دست دوم بیشتر است. مخصوصا در کشور ما که خودروی صفر کیلومتر به ده‌ها دلیل ترجیح خیلی‌ها است، این تفاوت قیمت بیشتر هم خود را نشان می‌دهد. همین مسئله موجب شده که قیمت خودرو صفر بیش از حد انتظار بالا رود و خرید آن را به یک آرزو برای بسیاری تبدیل کند.

2. افت قیمت سریع

شاید عجیب به نظر برسد، اما خودروی صفر بعد از خروج از نمایندگی و بدون آنکه کار خاصی با آن انجام شود، افت قیمت شدید پیدا می‌کند. تقریبا مثل خروج گوشی یا لوازم خانگی از آکبند، افت قیمت خودروهای صفر کیلومتر زیاد است.

3. امکان ابطال گارانتی

برای آنکه بتوان از ضمانت‌نامه ماشین‌های صفر استفاده کرد، باید شروطی را رعایت نمود. یکی از این شروط، تعمیر ماشین در نمایندگی یا عدم دستکاری در برخی نقاط ماشین است. در صورتی که برخلاف این شروط عمل شود، گارانتی ماشین بلافاصله باطل می‌شود.

مزایای خرید ماشین دست دوم از نگاه خریدار خودرو

ترجیح شخصی‌تان به خرید ماشین‌های دست دوم اما باکیفیت‌تر است؟ پس با مهم‌ترین مزایای خرید خودرو کارکرده آشنا شوید:

1. افت قیمت اندک

ماشینی که به صورت دست دوم خریده می‌شود، اصطلاحا افت قیمت خود را کرده و دیگر شما در فروش بعدی آن مشکلی نخواهید داشت. در واقع فروش ماشین دست دوم نسبت به خودرویی که صفر خریداری شده، ضرر کم‌تری دارید.

2. خرید خودرویی با امکانات بیشتر

خرید خودرویی با امکانات بیشتر

بگذارید برایتان یک مثال بزنیم. در حال حاضر قیمت یک 207 صفر اتومات تقریبا برابر با کیا پیکانتو کارکرده است. شما به عنوان خریدار خودرو می‌توانید با قیمت 207، مالک خودرویی شوید که هم کیفیت ساخت بالاتری دارد، هم امکاناتش بیشتر است و هم سواری بهتری دارد. این شاید مهم‌ترین مزیت خودروی دست دوم مدل بالا نسبت به نمونه‌های صفر کیلومتر ایرانی یا چینی باشد.

3. کاهش سایر هزینه‌ها

کم‌تر بودن قیمت یک خودرو به معنی کم‌تر بودن هزینه‌های دیگر آن هم هست. اگر می‌خواهید یک خودروی دست دوم ارزان‌تر بخرید، مالیات فروش خودرو کم‌تر است و بیمه هم مبلغ کم‌تری برای آن خودرو از شما دریافت خواهد کرد.

معایب خرید خودروی دست دوم

تردید خیلی‌ها (مخصوصا پدرها!) در خرید اتومبیل دست دوم بی‌دلیل نیست. در ادامه‌ دلایلی را توضیح داده‌ایم که شاید باعث گردند خریدار خودرو کارکرده نشوید:

1. احتمال وجود ایراد در خودرو

خرید اتومبیل دست دوم خواهی نخواهی ریسک دارد. این ریسک را البته با تشخیص رنگ و کارشناسی فنی می‌توان کاهش داد، اما به هر حال ممکن است ماشین ایراداتی داشته باشد که هیچ متخصصی متوجه آن نشود. مسئله‌ای که در بلندمدت هزینه‌زا است و در عین حال می‌تواند مستقیما بر ارزش خودرو تاثیر منفی بگذارد.

2. هزینه نگهداری بالا

تردیدی نیست که ماشین‌های دست دوم استهلاک بیشتری دارند. اصلا خیلی‌ها به عنوان خریدار ماشین کارکرده دچار تردید می‌شوند، چراکه این احتمال را می‌دهند که خودرو اصطلاحا عمر خود را کرده باشد و حالا ممکن است خرج روی دست صاحب جدیدش بگذارد.

حتی اگر مالک قبلی ماشین را خوب نگهداری کرده باشد و خودرو از نظر فنی سالم باشد، مقداری پول برای خرید تایرهای نو، تعویض تسمه‌ها، شلنگ‌ها و دیگر قطعات مصرفی خودرو کنار بگذارید.

3. تعهدات بیمه‌ای کم‌تر

تعهدات بیمه‌ای کم‌تر

اگر خودرو طبق قانون فرسوده باشد و شخصی با آن تصادف کند و مقصر باشد و سپس به بیمه مراجعه کنند، کارشناس بیمه خسارت را محاسبه کرده و تقسیم بر دو می‌کند؛ به عبارتی تعهدات مالی به خودروهای فرسوده نصف پرداخت می‌شود و مالک باید مبلغی را از جیب بدهد.

سخن پایانی؛ بالاخره ماشین صفر کیلومتر بخریم یا دست دوم؟

در این مطلب مزایا و معایب ماشین‌های دست دوم و صفر را توضیح دادیم. با توجه به آن‌ها، بهتر است بگوییم که خرید ماشین نو یا کارکرده بیش از هرچیز به سلیقه شما برمی‌گردد. اگر آدم ماشین بازی هستید و می‌خواهید تجربه سواری اتومبیل‌های متنوع را داشته باشید، بهتر است به سراغ نمونه‌های دست دوم بروید که افت قیمت کم‌تری دارند و حداقل در کوتاه مدت مالک را اذیت نمی‌کنند.

اما اگر مصرف‌کننده‌ای واقعی هستید و می‌خواهید ماشینی عمری برای خود بخرید، حتما اولویت را به اتومبیل صفر اختصاص دهید تا گرفتار مصیبت ماشینِ مستهلک و همیشه خراب نشوید.

نوشته خرید خودرو صفرکیلومتر یا دست دوم: کدام یک مناسب‌تر است؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,

برچسب ها:



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.