مدیاتک دیمنسیتی ۷۳۰۰ و ۷۳۰۰ ایکس رسما با تمرکز بر هوش مصنوعی معرفی شدند

تراشه‌ساز تایوانی Mediatek به تازگی از ۲ تراشه میان‌رده رونمایی کرده که در طراحی آن‌ها به ترند اصلی سال ۲۰۲۴ توجه شده است. این محصولات شامل مدیاتک دیمنسیتی ۷۳۰۰ و ۷۳۰۰ ایکس می‌شوند و تمرکز ویژه‌ای روی پردازش هوش‌مصنوعی دارند. هر دو تراشه Dimensity 7300 و Dimensity 7300X روی معماری ۴ نانومتری توسعه داده شده‌اند.

مدیاتک دیمنسیتی ۷۳۰۰

هر دو تراشه مدیاتک Dimensity 7300 دارای یک CPU هشت هسته‌ای با ۲ کلاستر زیر هستند:

  1. ۱- چهار هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز
  2. ۱- چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز

هر چند این هسته‌ها به‌روزترین نمونه‌های بازار نیستند اما رقبای اصلی این دو تراشه یعنی Exynos 1480 و Snapdragon 7s Gen 2 نیز همین هسته‌ها را دارند.

با این حال فرآیند ساخت ۴ نانومتری کمک می‌کند که مصرف انرژی این هسته‌ها نسبت به تراشه دیمنسیتی ۷۰۵۰ تا حدود ۲۵ درصد کمتر باشد.

تراشه مدیاتک Helio G91

در بخش پردازش گرافیکی شاهد حضور Arm Mali-G615 هستیم که با مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌های مدیاتک HyperEngine همراه می‌شود تا یک تجربه بازی مناسب را ارائه دهد.

در مقایسه با رقبا ادعا شه که سری Dimensity 7300 تا ۲۰ درصد فریم‌ریت بالاتر و ۲۰ درصد بهره وری انرژی بهبود یافته را ارائه می دهد. با این حال، مدیاتک مشخص نکرد که چه تراشه‌هایی را برای مقایسه در نظر گرفته است.

برای بهبود بیشتر تجربه گیمینگ، تراشه‌های جدید از بهینه‌سازی منابع هوشمند، بهینه‌سازی اتصالات بازی 5G و Wi-Fi و پشتیبانی از فناوری Bluetooth LE Audio با صدای استریو بی‌سیم Dual-Link True بی‌سیم استفاده می‌کنند.

بخش تصویر و هوش مصنوعی دیمنسیتی ۷۳۰۰ و دیمنسیتی ۷۳۰۰ ایکس مدیاتک به چه صورت است؟

تراشه‌های Dimensity 7300 با پردازشگر تصویر MediaTek Imagiq 950 تجربه عکاسی ارتقا یافته‌ای را ارائه می دهند. این بخش دارای یک HDR-ISP دوازده بیتی با پشتیبانی از دوربین اصلی تا رزلوشن حداکثر 200 مگاپیکسل است.

همچنین موتورهای سخت‌افزاری جدیدی را ارائه می‌کند که کاهش دقیق نویز (MCNR)، تشخیص چهره (HWFD) و HDR در فیلم‌برداری را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، عملکرد فوکوس تا 1.3 برابر سریع‌تر و ریمستر کردن عکس تا 1.5 برابر سریع‌تر از Dimensity 7050 است. کاربران همچنین می‌توانند ویدیوی 4K HDR را با بیش از 50 درصد دامنه دینامیکی گسترده‌تر در مقایسه با رقبا ضبط کنند.

هوش مصنوعی تراشه Dimensity 9300 مدیاتک

هوش مصنوعی تراشه مدیاتک دیمنسیتی ۷۳۰۰ و ۷۳۰۰ ایکس

در بخش هوش مصنوعی MediaTek APU 655 عملکردی ۲ برابری نسبت به Dimensity 7050 دارد. تراشه‌های Dimensity 7300 همچنین مدل‌های جدیدی را برای استفاده مؤثرتر از پهنای باند حافظه و کاهش نیاز به حافظه برای مدل‌های هوش مصنوعی بزرگتر در خود جای می‌دهند.

هر ۲ تراشه سری دیمنسیتی ۷۳۰۰ با MiraVision 955 داخلی مدیاتک عرضه می شوند، به این معنی که تراشه های Dimensity 7300 از نمایشگرهای WFHD+ با رنگ واقعی 10 بیتی، همراه با استانداردهای جهانی HDR پشتیبانی می کنند.

تفاوت Dimensity 7300X باDimensity 7300 چیست؟

شاید بپرسید چه تفاوتی بین مدل ایکس و معمولی وجود دارد؟ خب گویا تراشه Dimensity 7300X پشتیبانی اختصاصی از تلفن‌های تاشو با نمایشگر دوگانه ارائه می‌کند.

در نهایت، هر دوی این تراشه‌ها از اتصال 3.27 گیگابیت بر ثانیه 5G از طریق تجمع حامل 3CC، فناوری Wi-Fi 6E سه باند، دو سیم‌کارت 5G با VoNR دوگانه پشتیبانی می‌کنند.

نظر شما درباره تراشه‌های میان‌رده جدید مدیاتک چیست؟

نوشته مدیاتک دیمنسیتی ۷۳۰۰ و ۷۳۰۰ ایکس رسما با تمرکز بر هوش مصنوعی معرفی شدند اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.