استفاده از پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟

پاوربانک یک ابزار کاربردی برای شارژ کردن دستگاه‌های مختلف ازجمله موبایل است؛ اما باتوجه به اهمیت استفاده از شارژر اصلی و مناسب برای باتری موبایل، آیا استفاده از پاور بانک ضرر دارد؟ در این مطلب به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

ممکن است شما هم شنیده باشید که استفاده مداوم از پاوربانک می‌تواند باعث خرابی باتری موبایل شود و یا با داغ شدن بیش از حد باتری، خرابی سایر قطعات موبایل را هم در پی داشته باشد. اما این باورها تا چه حد درست است؟ آیا پاور بانک به باتری گوشی صدمه می‌زند؟ برای پاسخ دقیق به این سؤالات، ابتدا باید با نحوه عملکرد باتری‌های موبایل و پاور بانک آشنا شویم.

ضرورت استفاده از شارژر مناسب برای حفظ سلامت باتری

باتری تلفن‌های هوشمند از نوع باتری‌های لیتیومی هستند که در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیک مثل لپ‌تاپ و یا حتی خودروهای برقی نیز از همین جنس باتری‌ها استفاده می‌شود. باتری‌های لیتیومی عمر مفید محدودی دارند و بعد از چند سال، کیفیت اولیه خود را از دست داده و ظرفیت نگهداری شارژ در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ اما در صورت نگهداری نامناسب از باتری، این عمر مفید کاهش پیدا می‌کند و باتری گوشی خیلی زودتر از زمانی که باید دچار فرسودگی و افت عملکرد می‌شود.

یکی از شایع‌ترین دلایل آسیب دیدن باتری، استفاده از شارژرهای نامناسب است. منظور از شارژر نامناسب شارژری است که ولتاژ و آمپر آن با باتری گوشی سازگار نباشد. در این صورت شارژر انرژی بیش از حدی را به باتری انتقال می‌دهد و باعث داغ شدن باتری و در دراز مدت خرابی زودرس آن می‌شود.

این اتفاق هنگام استفاده از شارژرهای فست نیز می‌افتد. شارژر فست با افزایش ولتاژ و جریان شارژ، سبب می‌شود تا باتری در مدت زمان کوتاهی شارژ شود. اما استفاده مداوم از شارژرهای فست حتی توسط خود کمپانی‌های سازنده گوشی نیز توصیه نمی‌شود؛ چراکه این روش شارژ به باتری فشار وارد می‌کند و از کیفیت آن می‌کاهد. پس فقط در مواقعی که واقعاً به شارژ سریع باتری نیاز هست، باید از قابلیت فست شارژ استفاده کرد. در سایر موارد، استفاده از شارژ معمولی با کمک آداپتور شارژر استاندارد بهترین راهکار برای حفظ سلامت باتری است.

مشکل استفاده از پاوربانک برای گوشی

آیا پاوربانک جزو شارژرهای استاندارد طبقه‌بندی می‌شود؟

به‌طورکلی، پاوربانک‌های معتبر و شناخته شده از کیفیت لازم برای شارژ باتری بدون آسیب رساندن به آن برخوردار هستند. این پاوربانک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا با اکثر گوشی‌های رایج در بازار سازگاری داشته باشند و ولتاژ و آمپر استاندارد را تأمین کنند.

در نتیجه اگر به دنبال جواب کوتاه هستید، باید بگوییم که استفاده از پاوربانک‌های استاندارد خطر خاصی برای باتری گوشی ندارد. اما نکاتی در مورد استفاده صحیح از پاوربانک وجود دارند که در صورت عدم رعایت آن‌ها، باتری گوشی آسیب خواهد دید و ظرفیت شارژ آن به مرور کمتر می‌شود و آن موقع می‌توان به این سؤال که «ایا استفاده از پاوربانک برای باتری مضر است؟» جواب مثبت داد. در ادامه این نکات را توضیح می‌دهیم.

استفاده از پاور بانک برای باتری گوشی ضرر دارد؟

در چه صورت استفاده از پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟

گفتیم که در حالت کلی، استفاده از پاور بانک صدمه خاصی به باتری گوشی نمی‌زند. اما شرایط خاصی وجود دارد که در آن استفاده از پاوربانک ضرر دارد. این شرایط عبارتند از:

استفاده از پاوربانک‌های متفرقه و بی‌کیفیت

پاوربانک‌های غیراستاندارد اغلب قیمت ارزان‌تری دارند و همین امر باعث می‌شود تا افراد زیادی به سمت آن‌ها جذب شوند. باتوجه به قیمت بالای قطعات موبایل مثل قیمت تاچ ال سی دی و باتری، استفاده از لوازم جانبی بی‌کیفیت می‌تواند به این قطعات آسیب وارد کند که در نهایت توجیه اقتصادی ندارد؛ چراکه باید مبلغ زیادی را صرف تعمیر و جایگزینی این قطعات کرد. پاوربانک‌های بی‌کیفیت به‌دلیل ولتاژ و آمپر غیراستاندارد، هم به باتری و هم به آی سی شارژ آسیب می‌رسانند و عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

استفاده از پاوربانک در حرارت بالا

بزرگترین دشمن باتری موبایل، حرارت بالا است. این حرارت می‌تواند هم بر اثر شارژری که ولتاژ بیش از حد می‌دهد و هم بر اثر قرار گرفتن در محیط داغ ایجاد شود. از آن‌جایی که از پاوربانک معمولاً در محیط بیرون استفاده می‌شود، باید مواظب بود تا هنگام شارژ، گوشی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد؛ چراکه خود عمل شارژ شدن باتری به تنهایی مقداری حرارت ایجاد می‌کند و اگر گرمای آفتاب هم به آن اضافه شود، قطعاً باتری آسیب می‌بیند و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

استفاده از قابلیت فست شارژ پاوربانک

بسیاری از پاوربانک‌های جدید، دو خروجی برای شارژ موبایل دارند که یکی شارژ معمولی و دیگری شارژ فست یا سریع است. در همین مطلب اشاره کردیم که قابلیت فست شارژ بهتر است فقط در مواقع ضروری و خاص مورد استفاده قرار بگیرد و نباید به شکل مداوم و روزمره از آن استفاده کرد. اگر همیشه از قابلیت فست شارژ پاوربانک استفاده کنید، باتری گوشی فشار مضاعفی را متحمل می‌شود که قطعاً در بلندمدت با اثرات منفی آن مثل زود خالی شدن شارژ مواجه خواهید شد.

استفاده از گوشی حین شارژ شدن با پاوربانک

این نکته باید هم در خصوص شارژ با پاور بانک و هم شارژ با شارژر عادی رعایت شود. کار با گوشی باعث فعالیت مضاعف پردازنده‌های آن می‌شود که تولید گرما را در پی دارد. این گرما با گرمای ناشی از شارژ شدن باتری ترکیب شده و حرارت بیش از حد تحمل گوشی را ایجاد می‌کند که نتیجه آن کاهش عمر مفید باتری است.

مضرات پاوربانک برای گوشی

خلاصه اینکه…

همانطور که می‌دانید پاوربانک ازجمله لوازم کاربردی و پرطرفدار بین کاربران گوشی‌های موبایل، تبلت و حتی لپ تاپ است که به دلیل سبک و قابل حمل بودن، فرآیند شارژ کردن را برای افراد سهولت بخشیده است. این شارژر همراه، در ظرفیت، رنگ و اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود و هرکسی متناسب با ویژگی‌هایی که مدنظر دارد، پاوربانکی را خریداری می‌کند؛ اما همیشه سؤالاتی نظیر اینکه «آیا پاوربانک باعث خرابی باتری گوشی می‌شود یا نه» وجود داشته است. ازین‌رو ما تو این مطلب درباره اینکه «آیا پاور بانک باتری گوشی را خراب می‌کند یا نه» پاسخ دادیم و دیدیم که پاوربانک به خودی خود آسیبی به باتری موبایل نمی‌رساند. در صورتی که پاوربانک معتبر و دارای ولتاژ و آمپر استاندارد باشد و نکات ایمنی هنگام استفاده از پاور بانک رعایت شود، می‌توان با خیال راحت از این ابزار کاربردی برای شارژ گوشی موبایل در مواقعی که به شارژر دسترسی نداریم، استفاده کرد و از این بابت نگرانی‌ای نداشته باشیم. همچنین در این مطلب به مواردی که می‌تواند پاوربانک را به دستگاهی آسیب‌رسان تبدیل کند نیز اشاره کردیم و درباره هرکدام مفصل توضیح دادیم؛ ازجمله مواردی که باعث می‌شود باتری موبایل حین استفاده از پاوربانک آسیب ببیند، مواردی نظیر: استفاده از پاوربانک در حرارت بالا، کار با گوشی حین شارژ، انتخاب و خرید پاوربانک‌های بی‌کیفیت و… است. پس در نتیجه همانگونه که اشاره شد، در صورتی که پاوربانک به‌درستی انتخاب و خریداری شود و حین استفاده از آن نکات تأثیرگذار رعایت گردد، استفاده از پاوربانک هیچ ضرری برای باطری گوشی ندارد.

نوشته استفاده از پاوربانک برای گوشی ضرر دارد؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,

برچسب ها:



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.