داده‌های جدید از امکان حیات در سیاره مریخ حکایت دارند

تحقیقات علمی اخیر دربردارنده شواهد بیش‌تری پیرامون امکان حیات در لایه زیرین سیاره مریخ هستند. دانشمندان متوجه شده‌اند که این مناطق دارای صخره‌هایی است که سرشار از آهن و منیزیم هستند. این عناصر از جمله اجزای مهم برای ایجاد یک زیستگاه مطلوب به‌شمار می‌روند.

محققان به منظور مطالعه دقیق‌تر سازه‌های زمین‌شناسی مورد اشاره از برنامه کامپیوتری Geochemist’s Workbench استفاده کردند. آنها واکنش‌های شیمیایی که بین شهاب‌سنگ‌های مریخ، ترکیبات حفره Lake Jezero و انواع مختلف آبهای مریخ از جمله آب‌های شور و قلیایی را شبیه‌سازی کردند.

در این مدل‌سازی از داده‌های مربوط به ترکیب شهاب‌سنگ‌های ALH 77005 (Allan Hills 77005)، Nakhla و Chassigny و همچنین نمونه سنگ‌هایی که توسط مریخ‌پیمای Perseverance Mazz and Seitah مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ استفاده شد. با توجه به نتایج مدل‌سازی مشخص می‌شود که کانی‌های اصلی تشکیل شده از واکنش‌ها شامل کانی‌های میکا مانند سرپانتین هستند.

مشاهدات ثبت شده با استفاده از مدارگرد CRISM وجود این مواد معدنی در سطح مریخ را تائید می‌کنند. این موضوع نشان‌دهنده فعالیت‌های اخیر مرتبط با آب و منبع ثابت انرژی قابل دسترس برای حمایت از حیات میکروبیولوژیکی است.

همچنین دانشمندان فهرستی از مواد معدنی را ارائه کردند که می‌توان از آنها برای شناسایی و مطالعه فعالیت‌های گذشته از جمله موارد مربوط به آب و شاخص‌های فعالیت میکروبیولوژیکی استفاده کرد. این اطلاعات مهم به انتخاب مکان‌های بهینه برای تحقیقات زیست اخترشناسی بیش‌تر در مریخ کمک می‌کنند. کاوش در این مناطق زیرسطحی از مریخ، فرصتی منحصربه‌فرد برای دستیابی به درکی عمیق‌تر از امکان حیات در این سیاره به‌شمار می‌رود.

تصویری از حیات میکروبیولوژیکی باستانی در سیاره مریخ که با استفاده از شبکه عصبی تولید شده است.

نوشته داده‌های جدید از امکان حیات در سیاره مریخ حکایت دارند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.