مدیریت ریسک در فارکس

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در معاملات، مدیریت ریسک است. انجام تحلیل های تکنیکی و بنیادی نیز یک نقش حیاتی ایفا می کند.

مدیریت ریسک یکی از مفاهیم کلیدی برای موفقیت بلندمدت در بازارهای مالی است و یکی از جنبه های نادیده گرفته شده یا کمتر به آن اهمیت داده شده در معاملات است. شما می توانید با استعدادترین معامله گر در جهان باشید و چشم طبیعی برای فرصت های سرمایه گذاری داشته باشید، اما بدون مدیریت ریسک مناسب، با یک تصمیم نادرست حساب خود را نابود کنید. برای شروع معاملات، می توانید با دانلود متاتریدر 4، که یک پلتفرم معاملاتی محبوب است، شروع کنید.

درک قوانین مدیریت ریسک حتی برای مبتدیان نیز آسان است، اما در عمل می تواند گاهی اوقات دشوار باشد، زیرا وقتی پای پول واقعی در میان است، احساسات وارد عمل می شوند. قبل از آشنایی با مدیریت ریسک، می توانید مقاله “بازار فارکس چیست” را بخوانید.

نکات کلیدی

● مدیریت ریسک عبارت است از فرآیند شناسایی، تحلیل و کاهش عدم اطمینان در تصمیمات سرمایه گذاری.

● ابزارهایی که برای مدیریت ریسک در اختیار داریم عبارتند از توقف ضرر، حجم معامله و توجه به مارجین در هنگام تعیین حجم برای یک معامله به علاوه نسبت ریسک به ریوارد.

● کاهش سرمایه یک اصل مدیریت ریسک است که یک سرمایه گذار باید از سرمایه اش محافظت کند و مهم نیست سرمایه اش چقدر بزرگ یا کوچک باشد.

● هدف ما در بازار مالی محدود کردن ریسک ها و کسب سود نامحدود است زیرا باید همیشه میانگین ضررها را بسیار کمتر از میانگین سودها نگه داریم.

مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک عبارت است از فرآیند شناسایی، تحلیل و کاهش عدم قطعیت در تصمیم های سرمایه گذاری. مدیریت ریسک زمانی رخ می دهد که یک سرمایه گذار به تحلیل و ارزیابی زیان های احتمالی در یک سرمایه گذاری می پردازد. ریسک از سود جدا نیست.

برای اندازه گیری ریسک باید به دو عامل توجه کنیم:

● احتمال وقوع رویدادهای وخیم چقدر است

● زیان ها در صورت وقوع یک رویداد وخیم چقدر خواهند بود

بیایید این را با یک مثال بررسی کنیم

به عنوان مثال، اگر شما یک معامله باز دارید و در همان زمان فدرال رزرو نیز نشستی برگزار می کند و در طول نشست نرخ بهره را تغییر می دهد که می تواند باعث شود ضرر کنید، در آن صورت چقدر پول از دست خواهید داد.

ما می توانیم از این دو عامل هنگام ایجاد یک استراتژی فارکس استفاده کنیم.

ابزارهای مدیریت ریسک:

توقف ضرر

مهم است که در هر استراتژی معاملاتی از کوتاه مدت گرفته تا بلندمدت و از تحلیل تکنیکی گرفته تا تحلیل بنیادی، یک توقف ضرر تعیین کنید. توقف ضرر مهم ترین چیزی است که باید رعایت کنید تا در بازار بمانید؛ توقف ضرر اولین و مهم ترین ابزاری است که در اختیار داریم.

حجم معامله

● هرگز از تمام سرمایه خود برای باز کردن یک معامله استفاده نکنید، زیرا همیشه خطرات غیرقابل کنترل و غیرقابل پیش بینی مانند اخبار سهام، اخبار سیاسی، نرخ بهره، حملات تروریستی، جنگ ها و غیره وجود دارند. این نوع خطرات همیشه یک معامله را تهدید می کنند و به همین دلیل، هرگز نباید با تمام سرمایه ای که دارید یک معامله را باز کنیم.

قانون ریسک 1% در معامله

معامله گران مبتدی باید از 1% از کل سرمایه معاملاتی خود در بازارهای با نوسان بالا مانند فارکس استفاده کنند. معامله گران حرفه ای می توانند تا 3% از سرمایه را در هر معامله استفاده کنند. به عبارت دیگر، معامله گران مبتدی می توانند 30% از سرمایه خود را اختصاص دهند اما باید فقط 1% از آن را به خطر بیندازند؛ به عبارت دیگر، زیان نباید بیش از 1% باشد.

مارجین و اهرم تعیین می کنند که چقدر از کل سرمایه معاملاتی شما در یک معامله استفاده خواهد شد. هر بار که یک موقعیت معاملاتی باز می کنید، مقداری مارجین به آن اختصاص داده می شود، اما از طرف دیگر، باید مراقب باشید که مارجین آزاد کافی برای پوشش توقف ضرر داشته باشید. مارجین آزاد در واقع پول آزادی است که از آن برای معامله استفاده نکرده اید.

بنابراین، ابزارهایی که برای مدیریت ریسک داریم عبارتند توقف ضرر، حجم معامله و توجه به مارجین هنگام تعیین حجم برای یک معامله است. ابزار دیگر نسبت ریسک به ریوارد است.

نسبت ریسک به ریوارد

معامله گران مبتدی معمولاً به میزان سودی که می خواهند کسب کنند و به میزان سرمایه ای که برای کسب آن مقدار سود نیاز دارند، کمتر توجه می کنند.

معمولاً اگر بتوانید از هر ده معامله یکی را با سود ببندید، معنایش این است که می توانید از بازار سود بگیرید. بنابراین، باید فقط زمانی معامله باز کنید که پیش بینی کنید سود شما سه برابر بیشتر از ریسک پیش بینی شده تان خواهد بود. در این صورت، اگر پیش بینی های تان برای هفت معامله از ده معامله اشتباه باشند و در عین حال سود شما بر اساس پیش بینی های صحیح شما سه برابر ریسک شما باشد، می توانید در مجموع از بازار سود بگیرید.

افت سرمایه چیست

افت سرمایه یک اصل مدیریت ریسک است که سرمایه گذار باید از سرمایه خود محافظت کند، چه بزرگ و چه کوچک.

افت سرمایه نشان می دهد که:

● چه زمانی که معامله گر یک معامله زیان ده داشته است،

● چه مقدار سرمایه از بین رفته است،

● چه مقدار سرمایه در این معامله زیان ده درگیر بوده است.

به عنوان مثال:

افت سرمایه نشان می دهد که معامله گر در گذشته یک موقعیت معاملاتی با زیان داشته و 50٪ از سرمایه خود را از دست داده است. بنابراین، با استفاده از داده های افت سرمایه می توان نتیجه گرفت که اگر همان شرایط دوباره برای آن معامله گر رخ دهد، تمام سرمایه خود را از دست خواهد داد. بنابراین، افت سرمایه (Drawdown) به معامله گر نشان می دهد که چگونه ریسک را مدیریت کند.

چگونه یک دستور توقف ضرر (Stop Loss) قرار دهیم

بهترین مکان برای قرار دادن دستور توقف ضرر جایی است که در آنجا ثابت شده تحلیل شما اشتباه است؛ به عبارت دیگر، ضرر باید در جایی متوقف شود که مطمئن هستید تحلیل شما که بر اساس آن موقعیت معاملاتی خود را باز کرده اید، اشتباه است.

قرار دادن دستور توقف ضرر دو ویژگی دارد:

● اگر دستور توقف ضرر شما فعال شود، به این معنی است که تحلیل شما اشتباه است.

● دستور توقف ضرر باید پشت یک سطح حمایت یا مقاومت قوی قرار گیرد. به عبارت دیگر، دستور توقف ضرر باید دور از نوسانات معمول بازار و چارچوب تحلیل شما باشد.

شما باید زمانی از بازار خارج شوید که مطمئن هستید تحلیل شما اشتباه است. زمان ورود به بازار به اندازه زمان خروج از بازار و محل قرار دادن دستور توقف ضرر مهم است.

چگونه تشخیص دهیم که یک دستور توقف ضرر اشتباه است؟

اول: باید ابزارهایی (مانند الیوت، فیبوناچی و غیره) که در استراتژی استفاده کرده ایم را بررسی کنیم تا ببینیم آیا صحت تحلیل ما را تایید می کنند یا خیر.

دوم: باید مطمئن شویم که دستور توقف ضرر را پشت یک سطح حمایت یا مقاومت بسیار قوی قرار داده ایم.

همین امر در مورد تحلیل بنیادی نیز صدق می کند. یک معامله گر بنیادی نیز اگر مطمئن شده که تحلیل اشتباه است باید از دستور توقف ضرر استفاده کند.

استاپ هانتینگ معمولاً زمانی رخ می دهد که معامله گر دستور توقف ضرر را در منطقه ای نادرست نسبت به سطح حمایت یا مقاومت قرار دهد.

رابطه ریسک و بازده

اگر در یک نمودار، یک محور، ریسک و محور دیگر بازده باشد، در این صورت اگر ریسک را افزایش دهید، سود را افزایش خواهید داد و اگر ریسک را کاهش دهید، سود را کاهش خواهید داد. وظیفه سرمایه گذاران محدود کردن ریسک و ایجاد بازده نامحدود است.

برای مثال، می توانیم ریسک را در معاملات آپشن محدود کنیم و اگر به دنبال آپشنی با سود 1000 دلاری باشیم، ریسک ما محدود است و هدف ما سود 7000 دلاری است.

باید استراتژی ای ایجاد کنیم که کمترین برخورد با دستور توقف ضرر و کمترین درصد زیان را داشته باشد. برای مثال، یک معامله گر در یک معامله 300 پیپ سود دارد اما زیان او تنها 50 پیپ است. میانگین زیان نباید بیشتر از میانگین سود باشد.

هدف ما در بازار مالی محدود کردن ریسک ها و ایجاد سودهای نامحدود است زیرا باید همیشه میانگین زیان ها را بسیار کمتر از میانگین سودها نگه داریم.

کلام آخر درباره مدیریت ریسک در معاملات هنگام معامله

در فارکس، بسیار مهم است که مطمئن شوید معاملات شما با مدیریت ریسک مناسب ایمن هستند. برخورداری از معلومات خوب درباره روش ها و استراتژی های مدیریت ریسک برای هر معامله گری ضروری است زیرا به کاهش زیان ها و افزایش سودها کمک می کند. با شناسایی و ارزیابی صحیح ریسک های تان، می توانید آن ها را با موفقیت مدیریت کنید.

نوشته مدیریت ریسک در فارکس اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.