تراشه Snapdragon 8 Elite در سبد محصولات کوالکام چه جایگاهی دارد؟

به تازگی یک تیزر رسمی از شیائومی برای Xiaomi 15 منتشر شده که به تراشه اسنپدراگون ۸ الیت اشاره دارد. پیش از این تراشه‌ای با اسم مشابه به آن نداشته‌ایم، به همین دلیل شاید بپرسید که تراشه Snapdragon 8 Elite در سبد محصولات کوالکام چه جایگاهی دارد؟

تراشه Snapdragon 8 Elite کوالکام

به صورت ساده باید گفت که کوالکام شاید اسم جدیدی را برای تراشه پرچمدار خود در نظر بگیرد. انتظار می‌رفت این شرکت ماه آینده تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 را عرضه کند، اما تیزرهای جدید این تراشه را با نام اسنپدراگون 8 الیت به نمایش می گذارند.

خب، اما آیا این فقط یک تغییر اسم است یا این شرکت برنامه های بزرگتری دارد؟

آن‌چه بر اساس تیزر رسمی شیائومی می‌توان گفت، این است که اسنپدراگون 8 الیت جانشین مستقیم اسنپدراگون 8 نسل 3 است. به هر حال شیائومی ۱۵ گوشی پرچمدار این شرکت است و به نظر نمی‌رسد آن‌ها به چیزی جز بهترین تراشه حال حاضر کوالکام رضایت بدهند. پس اسنپدراگون ۸ الیت باید همان اسنپدراگون ۸ نسل ۴ باشد.

با توجه به اینکه کوالکام در حال انتقال از فناوری 4 نانومتری به 3 نانومتری است، گزارش ها می‌گویند تراشه جدید در مقایسه با نسل قبلی خود تا ۵۶ درصد بهبود عملکرد را ارائه می‌کند. همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 830 با کلاک ۱.۲۵ گیگاهرتز و فناوری Ray Tracing در آن استفاده خواهد شد.

فرکانس ۴.۳۷ گیگاهرتزی در اسنپدراگون ۸ الیت

در حالی که یک نتیجه GeekBench کلاک 4.09 گیگاهرتز را نشان می‌داد، شایعات بعدی به فرکانس ۴.۳۷ گیگاهرتزی برای دو هسته اصلی اسنپدراگون 8 الیت اشاره دارند. شش هسته دیگر احتمالا با کلاک ۲.۷۸ گیگاهرتزی ارائه شوند.

با این مشخصات، امتیاز تک هسته‌ای ۳۰۱۱ و چند هسته‌ای ۹۷۰۶ در بنچمارک GeekBench ثبت می‌شود.

این نتایج در بخش CPU حاکی از افزایش 35 درصدی عملکرد تک هسته‌ای و ارتقای 30 درصدی عملکرد چند هسته‌ای در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 3 هستند.

آیا پسوند “Elite” به چیزی بیشتر اشاره دارد؟

چندی پیش این سازنده تراشه امریکایی، سری تراشه‌های اسنپدراگون X را برای محصولات ویندوزی عرضه کرد. این تراشه‌ها شامل Snapdragon X Elite و Snapdragon X Plus می‌شد. همانطور که تقریبا از نام‌گذاری آن‌ها پیداست، اولی نقش نمونه پرچمدار و دومی نمونه میان‌رده را دارند.

به نظر می‌رسد آن‌ها سعی دارند تا نام‌گذاری محصولات مختلف خود برای کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند را بهم نزدیک کنند تا دید بهتری در ذهن کاربر وجود دارد.

از طرفی قطعا ترند هوش مصنوعی و تمرکز کوالکام روی NPU تراشه پرچمدارش برای محصولات سال ۲۰۲۵ می‌تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که با تغییر نام بخواهد توجه بیشتری را به تغییرات جلب کند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید اسنپدراگون ۸ الیت نام مناسبی برای پرچمدار بعدی کوالکام است؟

نوشته تراشه Snapdragon 8 Elite در سبد محصولات کوالکام چه جایگاهی دارد؟ اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.