سامسونگ از سری گلکسی تب S10 با تراشه Dimensity 9300 پلاس رونمایی کرد

سامسونگ بالاخره از نسل جدید تبلت‌های پرچمدار اندرویدی خود رونمایی کرد. این‌بار تعداد اعضای خانواده گلکسی تب S10 یک واحد کاهش یافته و این مجموعه از دو مدل پلاس و اولترا تشکیل شده است. بنابراین امسال مدل استاندارد 11 اینچی کنار گذاشته شده و تنها گلکسی تب S10 پلاس با نمایشگر 12.4 اینچی و گلکسی تب S10 اولترا‌ با پنل 14.6 اینچی به بازار عرضه می‌شوند.

تبلت‌های سری تب S سامسونگ برای نخستین بار از تراشه‌ ساخت شرکت مدیاتک موسوم به Dimensity 9300 پلاس استفاده می‌کنند. این نیمه‌هادی با استفاده از سومین نسل فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC تولید شده و مجهز به یک هسته پرقدرت کورتکس X4 با فرکانس 3.4 گیگاهرتز، سه هسته کورتکس X4 با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A720 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی تراشه از نوع ARM Immortalis-G720 بوده و واحد پردازش عصبی MediaTek 790 NPU نیز قابل دسترس است.

فارغ از جزئیات سخت‌افزاری، سامسونگ ادعا کرده که CPU و GPU تراشه جدید در مقایسه با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 مورد استفاده در سری گلکسی تب S9 به‌ترتیب 18 و 28 درصد سریع‌تر هستند. همچنین عملکرد واحد پردازش عصبی نیز 14 درصد بهبود یافته است.

مدل‌های پایه هر دو تبلت کماکان مجهز به 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی هستند. همچنین وجود درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی امکان ارتقاء فضای ذخیره‌سازی در صورت صلاحدید کاربران را فراهم نموده است. مشتریان در صورت نیاز به حافظه داخلی بیش‌تر و سریع‌تر از کارت‌های میکرو اس‌دی می‌توانند ورژن 512 گیگابایتی تبلت‌ها را خریداری نمایند (ظرفیت رم در این دستگاه‌ها نیز برابر با 12 گیگابایت خواهد بود).

پیشرفته‌ترین پیکره‌بندی با 16 گیگابایت رم و 1 ترابایت حافظه داخلی تنها برای گلکسی تب S10 اولترا قابل دسترس است. ابعاد هر دو تبلت تقریبا مشابه با مدل‌های نسل قبلی آنها بوده و در این میان تنها استثناء این است که دو مدل 0.1 میلی‌متر باریک‌تر هستند.

سامسونگ گلکسی تب S10 اولترا

همچنین هر دو دستگاه در مقایسه با مدل‌های سری گلکسی تب S9 حدودا 15 گرم سبک‌تر هستند. گواهینامه حفاظتی IP68 در برابر نفوذ آب و گردوغبار کماکان موجود بوده و سامسونگ برای ساخت بدنه تبلت‌ها از آلومینیوم زرهی تقویت شده بهره گرفته است.

سامسونگ گلکسی تب S10 اولترا مجهز به یک نمایشگر 14.6 اینچی اولد با رزولوشن 2960×1848 پیکسل و نرخ نوسازی 120 هرتزی است.

ناچ تعبیه شده در قسمت بالایی نمایشگر از دو دوربین 12 مگاپیکسلی یکی از نوع واید و دیگری از نوع اولترا واید میزبانی می‌کند. این تبلت همانند گلکسی تب S9 اولترا مجهز به یک باتری 11200 میلی‌آمپرساعتی بوده و از فناوری شارژ 45 واتی استاندارد سامسونگ پشتیبانی می‌کند.

نکته جالب توجه اینکه دو تبلت علیرغم به‌کارگیری تراشه‌های یکسان از قابلیت‌های ارتباطی متفاوتی برخوردار هستند. هر دو دستگاه در مدل‌های وای‌فای و 5G قابل سفارش هستند. با این‌حال گلکسی تب S10 اولترا‌ از اتصال 5G با فرکانس کمتر از 6 گیگاهرتز و وای‌فای 7 پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ گلکسی تب S10 پلاس

نسخه 5G گلکسی تب S10 پلاس نیز به نوعی از شبکه‌های 5G زیر 6 گیگاهرتز و موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند؛ اما پشتیبانی از وای‌فای به نسخه 6E (ax) محدود خواهد بود. اتصال 5G موج میلی‌متری بسته به اپراتورهای محلی تنها در برخی مناطق جغرافیایی قابل دسترس خواهد بود.

در هر صورت گلکسی تب S10 پلاس مجهز به یک نمایشگر 12.4 اینچی اولد با رزولوشن 2800×1752 پیکسل است. دوربین جلویی منفرد 12 مگاپیکسلی از نوع واید بر روی حاشیه جانبی نمایشگر تعبیه شده است. بنابراین از طراحی ناچدار خبری نیست. همچنین سامسونگ برای نمایشگر هر دو تبلت از پوشش ضد انعکاسی بهره گرفته است.

گلکسی تب S10 پلاس همانند گلکسی تب S9 پلاس مجهز به باتری 10090 میلی‌آمپرساعتی بوده و از فناوری شارژ سریع 45 واتی پشتیبانی می‌کند. هر دو تبلت با سیستم‌عامل اندروید 14 به بازار عرضه می‌شوند. این نرم‌افزار، ویژگی‌های جالب Galaxy AI را در خود جای داده است. با این‌حال کاربران برای فراخوانی این ویژگی‌ها به روش‌های جدیدی دسترسی دارند.

قلم S Pen ارائه شده به‌همراه تبلت‌ها امکان دسترسی آسان به دستیار Galaxy AI از طریق Air Command را فراهم می‌کند. همچنین کاربران در صورت استفاده از کاور صفحه‌کلید به دکمه اختصاصی Galaxy AI (همانند نمونه موجود در لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک) دسترسی خواهند داشت. ویژگی‌های Circle to Search، Sketch to Image و Note Assist قابل استفاده هستند. Note Assist امکان سازماندهی یادداشت‌ها، رونویسی و خلاصه‌نویسی صداهای ضبط شده و حتی ترجمه فایل‌های PDF را فراهم می‌کند.

ویژگی رونوشت یادداشت‌های دست‌نویس نیز قابل دسترس است؛ اما کاربران برای حفظ ظاهر دست‌نوشته‌ها می‌توانند از قابلیت Handwriting Help استفاده کنند. بدین‌ترتیب متن تا حدی مرتب‌تر و خواناتر می‌شود. همچنین تبلت‌های گلکسی تب S10 می‌توانند به‌عنوان دستگاه هوش مصنوعی گلکسی هوم عمل نمایند. این دستگاه‌ها قادر به تهیه نقشه نگاشت سه‌بعدی از فضای منزل بوده و پیدا کردن دستگاه SmartThing مورد نظر جهت کنترل را آسان‌تر و شهودی‌تر خواهد کرد.

پیش‌سفارش تبلت‌های گلکسی تب S10 پلاس و گلکسی تب S10 اولترا از روز گذشته آغاز شده و فروش آنها نیز از روز 3 اکتبر (12 مهر ماه) کلیپ خواهد خورد. مدل‌های پلاس و اولترا به‌ترتیب با قیمت‌گذاری پایه 1000 و 1200 دلاری روانه بازار می‌شوند. هر دو تبلت در مدل‌های رنگی خاکستری (Moonstone Gray ) و نقره‌ای (Platinum Silver) قابل سفارش هستند.

نوشته سامسونگ از سری گلکسی تب S10 با تراشه Dimensity 9300 پلاس رونمایی کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.