تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 کوالکام از حداکثر فرکانس 5 گیگاهرتزی برخوردار خواهد بود

در آستانه رونمایی از تراشه جدید اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام، یک منبع خبری در شبکه اجتماعی Weibo به افشای جزئیات مربوط به مدل جانشین این نیمه‌هادی موسوم به اسنپدراگون 8 نسل 5 پرداخته است.

این منبع خبری مدعی شده که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 از پیکره‌بندی هسته‌ای مشابه با اسنپدراگون 8 نسل 4 برخوردار خواهد بود. این موضوع به معنای وجود 2 هسته با عملکرد بالا و 6 هسته با بهره‌وری انرژی بالا است. با این‌حال اطلاعات فاش شده از نوعی جهش قابل توجه در سرعت فرکانس تراشه حکایت دارند.

بر اساس اطلاعات لو رفته، هسته‌های با عملکرد بالا دارای اسم رمز Pegasus بوده و با فرکانس خیره‌کننده 5 گیگاهرتزی فعالیت خواهند کرد. از سوی دیگر حتی هسته‌های کم‌مصرف نیز از فرکانس کاری 4.0 گیگاهرتزی برخوردار خواهند بود. در صورت صحت اطلاعات فاش شده می‌توان نتیجه گرفت که فرکانس هسته‌های کارآمد و کم‌مصرف در مقایسه با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 بسیار بالاتر خواهد بود. برای درک بهتر موضوع بایستی خاطرنشان کرد که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از هسته‌های کارآمد با فرکانس 4.32 گیگاهرتز و هسته‌های کم‌مصرف با فرکانس 3.53 گیگاهرتز بهره خواهد برد.

با این‌حال منبع افشاگر به‌طور غیرمستقیم به موضوع مهمی اشاره کرده است. به گفته این منبع، چنین سرعت‌های فرکانس چشمگیری احتمالا تنها در تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 5 تولید شده با گره فرآیندی N3P کمپانی TSMC قابل دسترس خواهند بود. کوالکام پیش‌تر به راهبرد تامین تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 از دو تولیدکننده مختلف یعنی TSMC و Samsung Foundry اشاره کرده بود. این موضوع بدان معناست که نسخه دیگری از تراشه که احتمالا مخصوص دستگاه‌های سامسونگ است؛ با استفاده از گره فرآیندی SF2 سامسونگ تولید خواهد شد.

سرعت فرکانس برای تراشه تولیدی توسط سامسونگ هنوز مشخص نشده است؛ اما شایعات مطرح شده نشان می‌دهند که گره فرآیندی SF2 سامسونگ می‌تواند به همان اندازه قدرتمند باشد. بنابراین عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 ساخت سامسونگ می‌تواند با نمونه تولید شده توسط TSMC برابری نموده یا حتی از آن پیشی بگیرد.

برای هرگونه بحث درباره تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 هنوز خیلی زود است؛ چرا که کوالکام کماکان روی نهایی‌سازی تراشه پرچمدار سال 2025 خود موسوم به اسنپدراگون 8 نسل 4 تمرکز نموده است. این موضوع بدان معناست که برای تغییر جزئیات تراشه جانشین هنوز فرصت کافی وجود دارد. با این‌حال در صورت صحت اطلاعات فاش شده انتظار می‌رود که عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 در مقایسه با مدل نسل قبلی آن به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا کند.

نوشته تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 کوالکام از حداکثر فرکانس 5 گیگاهرتزی برخوردار خواهد بود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

تاریخ انتشار

در

,


با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.