بررسی بهترین روش‌ خرید طلا به همراه مزایا و معایب آن

تصور کنید که قصد سرمایه گذاری در یک بازار کم ریسک اما پر بازده را دارید. در این شرایط اولین انتخاب شما بازارهایی مانند بورس و رمز ارزها خواهند بود یا ترجیح می‌دهید به سراغ یک گزینه کم ریسک تر بروید؟ امروزه وقتی از یک سرمایه گذاری امن صحبت به میان می‌آید، جای تعجب ندارد که بازار مطمئن و کم ریسک طلا به ذهن خطور کند. در واقع خرید طلا یک روش سرمایه گذاری خوب و هوشمندانه است که علاوه بر حفظ ارزش دارایی، منجر به کسب سود خواهد شد. در این مطلب مهمترین روش‌های سرمایه گذاری در طلا را بررسی کرده و نکات اساسی را در این حوزه شرح می‌دهیم. اگر قصد دارید با خریداری طلا، یک تغییر اساسی در سبد دارایی خود ایجاد کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طلای زینتی می‌تواند سود خوبی را در بلند مدت به ارمغان آورد.

مهمترین دلایل سرمایه گذاری در طلا

اگر فرد ریسک پذیری نیستید یا حوصله بررسی مداوم سبد دارایی خود را ندارید؛ بهتر است به سراغ بازار طلا بروید. این بازار در کنار معایب محدود، مزیت‌های زیادی خواهد داشت که هر یک از آنها به نوبه خود مهم و ارزشمند هستند. از مهمترین دلایل خرید طلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کسب سود مناسب در بلند مدت

برای کسب سود در بازه بلند مدت به راحتی می‌توان روی خرید طلا حساب باز کرد. در واقع با توجه به نوسانات قابل توجه قیمت طلا در زمان طولانی، کسب سود در این زمان امری بدیهی است. این در حالی است که نوسان بازار طلا در کوتاه مدت چندان زیاد نیست. بنابراین، برای سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت باید به سراغ یک بازار دیگر رفت که روزانه دچار نوسان شده و قابل معامله باشد.

نقدشوندگی بی نظیر

شاید در گذشته قدرت نقدشوندگی اهمیت چندان زیادی نداشت. با این وجود با افزایش جمعیت و تغییر شیوه معاملات، اهمیت قدرت نقدشوندگی بیش از پیش مشخص شد. امروزه بازار طلا، قدرت نقد شوندگی بسیار بالایی دارد. این در حالی است که نقدشوندگی در این بازار فقط مختص به ایران نبوده و جهانی است. در این شرایط پس از خرید طلا و کسب سود در بلند مدت، هر زمان که اراده کنید می‌توانید طلا را به فروش برسانید.

ریسک بسیار پایین با خرید طلا

همانطور که می‌دانید در حال حاضر در برخی از بازارهای مالی حجم معاملات بیش از حد تصور است. در این شرایط سود این دسته از بازارها نیز بسیار زیاد خواهد بود. با این وجود باید به این نکته توجه داشت که هرچه بازار پر سود تر باشد، احتمال ضرر کردن و ریسک نیز در آن بیشتر خواهد بود. در این شرایط می‌توان بازار طلا را انتخاب کرده و میزان ریسک را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
سرمایه گذاری در بازار طلا را می‌توان با خرید سکه و شمش تجربه کرد.

بررسی روش‌های اصلی در خرید طلا

امروزه طلا در شکل و فرم‌های مختلف به فروش می‌رسد. در این شرایط برای خرید طلا می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله مهمترین شیوه‌های خریداری طلا می‌توان به خرید سکه، خریداری طلاهای زینتی، خریداری طلای آبشده و… اشاره کرد که هر یک از آنها معایب و مزایای خود را خواهند داشت. در ادامه مهمترین معایب و مزایای خرید طلاهای زینتی را شرح می‌دهیم.

مزایا و معایب خرید طلای زینتی

از شناخته شده‌ترین روش‌های سرمایه گذاری می‌توان به خرید طلای زینتی اشاره کرد که مزایا و معایب مخصوص به خود را خواهد داشت. بر این اساس مزایا و معایب خرید این نوع از طلا عبارتند از:

امکان استفاده‌های شخصی

با خرید طلای زینتی می‌توان امکان استفاده شخصی از طلا را به عنوان یک مزیت مهم به حساب آورد. در این شرایط تمام بانوان می‌توانند با خرید انگشتر، النگو، گردنبند و… علاوه بر استفاده شخصی، یک سرمایه گذاری امن نیز انجام دهند تا در صورت لزوم طلا را به فروش رسانده و کسب سود کنند. بنابراین، طلا به جز زیبایی می‌تواند جنبه‌ اقتصادی نیز داشته باشد.

شمش‌های طلا با عیار 24 ساخته می‌شوند.

امکان فروش در هر زمان

حتما برای شما هم پیش آمده است که نیاز مالی شدید را تجربه کرده باشید. در این شرایط می‌توان روی فروش طلا حساب باز کرد. در واقع قدرت نقدشوندگی طلا در این شرایط به کمک آمده و امکان فروش آن را در هر یک از کشورهای جهان فراهم می‌کند.

امکان حمل و نقل

طلای زینتی به جز استفاده شخصی، به راحتی قابل حمل است. بنابراین، اگر طلای زینتی را تهیه کرده و از سرقت آن نگران هستید، می‌توانید طلا را به راحتی جابجا کنید. با این حال باید به این نکته توجه داشته باشید که جابجایی طلای زینتی در حجم بالا نه تنها عاقلانه نخواهد بود بلکه ریسک سرقت را نیز افزایش خواهد داد. در این شرایط حتما باید طلا را در گاوصندوق قرار داده یا روی صندوق امانات بانک حساب باز کرد.

تعلق گرفتن مالیات و اجرت

همه ما می‌دانیم که در هنگام خرید طلا، مالیات و اجرت نیز به طلای زینتی تعلق خواهند گرفت. در این شرایط شما علاوه بر پرداخت ارزش واقعی طلا، باید مالیات و هزینه ساخت آن را نیز پرداخت کنید که این موضوع از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود. با این حساب خرید میزان محدودی از طلای زینتی به امید کسب سود بالا چندان هوشمندانه نخواهد بود. در این شرایط می‌توان به سراغ خرید طلای دست دوم رفت که در هنگام خرید، اجرت ساخت به آن تعلق نخواهد گرفت.
سرمایه گذاری در طلا، ریسک بالایی ندارد.

خرید شمش طلا

به طور کلی شمش طلا، به طلای مذاب اطلاق می‌شود که در قالب ریخته شده و در نهایت پس از وکیوم شدن به بازار عرضه می‌شود. خریداری شمش‌ طلا نیز یکی از روش‌های مهم سرمایه گذاری است که برای خرید آن باید اطلاعات کافی را کسب کرده و سپس اقدام به خرید کنید. با این حال باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای جلوگیری از تقلب در شمش طلا، نام شرکت سازنده، میزان عیار، وزن و… روی شمش درج می‌شوند. علاوه بر این ذکر این نکته الزامی است که شمش طلا قابلیت معامله جهانی را دارد و با عیار 24 تولید می‌شود. با این وجود نباید معایب آن را نیز نادیده گرفت که شامل هزینه بالا و نقدشوندگی پایین خواهند بود.
سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا در بورس

علاوه بر خرید سکه، خرید طلای زینتی و روش‌های مرسوم و رایج، یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در طلا، صندوق‌های طلا است که نیازی به خرید فیزیکی ندارد. در اصل این صندوق‌ها بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به خرید گواهی سپرده سکه اختصاص داده و سایر سرمایه را نیز به اوراق مبتنی بر سکه طلا اختصاص خواهند داد. بر این اساس اونس طلای جهان و نوسانات قیمت دلار روی این صندوق‌ها تاثیر داشته و در بلند مدت باعث کسب سود می‌شوند.

با بیشتر شدن مشکلات اقتصادی در طی چند سال اخیر، توجه به سرمایه گذاری نیز افزایش پیدا کرد. به طوری که امروزه یکی از روش‌های مهم برای کسب سود و حفظ ارزش دارایی، خرید طلا است. در این شرایط، با خرید و فروش طلا می‌توان، علاوه بر مقابله با تورم، سود مناسبی را نیز در بازه بلند مدت کسب کرد. علاوه بر این به دلیل ریسک پایین و انعطاف بالای معاملات طلا، خرید آن هوشمندانه بوده و به عنوان یک شیوه سرمایه گذاری مطلوب مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

نوشته بررسی بهترین روش‌ خرید طلا به همراه مزایا و معایب آن اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی

تاریخ انتشار

در

,

برچسب ها:



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.