سونی از کنسول پلی‌استیشن 5 پرو با GPU ارتقایافته رسما رونمایی کرد

سونی از قدرتمندترین کنسول بازی خود با نام پلی‌استیشن 5 پرو رونمایی کرد. این کنسول مدل به‌روزرسانی شده پلی‌استیشن 5 به‌شمار می‌رود؛ دستگاهی که پیش‌تر در سال 2020 معرفی شد. پلی‌استیشن 5 پرو همانند مدل نسل قبلی خود یعنی PS4 پرو با هدف بهبود قابلیت‌های گرافیکی بازی‌ها عرضه شده و در همین راستا با 3 پیشرفت جدید و کلیدی روانه بازار می‌شود. کنسول جدید از یک GPU ارتقایافته بهره می‌گیرد. با این‌حال پردازنده گرافیکی کماکان از معماری مشابه با مدل پیشین برخوردار است.

سونی تعداد واحدهای محاسباتی در GPU پلی‌استیشن 5 پرو را 67 درصد افزایش داده و از حافظه با 28 درصد عملکرد سریع‌تر استفاده کرده است. غول ژاپنی ادعا کرده که این تغییرات به افزایش 45 درصدی سرعت رندر بازی‌ها در مقایسه با کنسول PS5 منجر خواهند شد.

ردیابی پرتوی سریع‌تر در بستر سخت‌افزار یکی دیگر از پیشرفت‌های کنسول جدید محسوب می‌شود. با توجه به اینکه پردازنده‌های گرافیکی AMD برای ردیابی پرتوی به واحدهای محاسباتی خود متکی هستند؛ لذا افزایش تعداد واحدهای محاسباتی به ارتقاء عملکرد ردیابی پرتوی نیز کمک خواهد کرد. به گفته سونی GPU کنسول پلی‌استیشن 5 پرو قادر به ردیابی پرتوی با سرعت 2 یا حتی 3 برابر بیش‌تر از پردازنده گرافیکی PS5 خواهد بود.

نهایتا سونی از یک راهکار جدید ارتقاء مقیاس تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی نیز رونمایی کرده است. این ایده به‌صورت بومی توسعه یافته و سونی از آن با عنوان PlayStation Spectral Super Resolution یاد کرده است. در این روش برای ارتقاء مقیاس تصویر به رزولوشن بالاتر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه روش جدید احتمالا بر مبنای شتاب‌دهی سخت‌افزاری عمل می‌کند؛ لذا انتظار می‌رود که در مقایسه با فناوری نرم‌افزاری AMD FSR مورد استفاده در PS5 نتایج بهتری را ارائه دهد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این متد جدید از عملکردی همتراز با فناوری‌های DLSS انویدیا و XeSS اینتل برخوردار خواهد بود.

با این‌حال سونی به هیچ جنبه‌ای از تولید فریم اشاره نکرده است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که این ایده صرفا یک راهکار ارتقاء مقیاس تصویر به‌شمار خواهد رفت. مارک سرنی؛ معمار اصلی پلی‌استیشن در توضیحات خود پیرامون سخت‌افزار جدید به ضرورت تغییر عملکرد و کیفیت بازی‌های PS5 اشاره کرد. این موضوع به کاربران امکان می‌داد تا میان فریم ریت بالا یا کیفیت تصویر، اولویت خود را انتخاب نمایند. در نتیجه کاربران در 75 درصد مواقع برای دستیابی به فریم ریت بالاتر حالت Performance را انتخاب کرده و این اقدام موجب کاهش کیفیت تصویر می‌شد.

به‌نظر می‌رسد که PS5 پرو به‌دنبال کنار گذاشتن این کلید اضافی و ارائه کیفیت تصویری منطبق با سرعت 60 فریم برثانیه بوده تا از این طریق بهترین تجربه در هر دو حوزه را برای کاربران رقم بزند. ترکیب سخت‌افزار قدرتمند با روش بومی ارتقاء مقیاس تصویر موجب می‌شود تا این هدف کاملا قابل تحقق باشد. سونی با بهره‌گیری از عملکرد بهبودیافته کنسول جدید، تعداد انگشت‌شماری از عناوین بازی‌های اول شخص و ثالث را به معرض نمایش گذاشت. بازی‌های بهینه‌سازی شده برای کنسول جدید دارای لیبل PS5 Pro Enhanced هستند.

بعلاوه سونی از ویژگی جدید PS5 Pro Game Boost نیز رونمایی کرد. این ویژگی برای بیش از 8500 عنوان بازی PS4 قابل اعمال بوده و می‌تواند رزولوشن و فریم ریت آنها را برای کنسول جدید افزایش دهد. همچنین کنسول جدید دارای استاندارد وای‌فای 7 و از نرخ نوسازی متغیر و نمایشگرهای 8K نیز پشتیبانی می‌کند.

پلی‌استیشن 5 پرو با تغییرات ظاهری جزئی نسبت به مدل استاندارد PS5 عرضه می‌شود. این دستگاه از مدل اسلیم کنونی کشیده‌تر بوده و ضخامتی مشابه با مدل PS5 بدون دیسک بلوری دارد. PS5 پرو فاقد دیسک نوری آپشنال بوده و کاربران در صورت نیاز بایستی آن‌را به‌طور مجزا خریداری کنند. با این‌حال ظرفیت حافظه داخلی از 1 ترابایت در مدل استاندارد به 2 ترابایت در نسخه پرو ارتقاء یافته است.

کنسول مدل پرو با برچسب قیمتی 700 دلاری خود در مقایسه با نسخه دیجیتال PS5 با قیمت 450 دلاری 56 درصد گران‌تر است. فروش این کنسول در اواخر سال جاری میلادی و از روز 7 نوامبر (17 آبان ماه) آغاز شده و دریافت پیش‌سفارش برای آن نیز از از روز 26 سپتامبر (5 مهر ماه) شروع خواهد شد.

نوشته سونی از کنسول پلی‌استیشن 5 پرو با GPU ارتقایافته رسما رونمایی کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.