پلی استیشن 5 پرو سونی رسماً معرفی شد: GPU قوی‌تر، ری‌تریسینگ بهتر و ارتقای تصاویر با AI

سونی امروز قدرتمندترین کنسول بازی خود با نام پلی استیشن 5 پرو را معرفی کرد که یک مدل به‌روزشده از پلی استیشن 5 است که در سال 2020 عرضه شد. مانند PS4 Pro نسل قبلی، PS5 Pro به‌طور کامل بهبود گرافیکی بازی‌ها با سه پیشرفت کلیدی جدید را رقم می‌زند؛ GPU قوی‌تر، ری‌تریسینگ پیشرفته و ارتقاء تصاویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی. این کنسول میان‌نسلی همچنین از تاریخ 7 نوامبر/17 آبان با قیمت 699.99 دلار عرضه خواهد شد.

پلی استیشن 5 پرو

اولین مورد از ارتقاهای سه‌گانه این کنسول، GPU بهبودیافته است. درحالی‌که پردازنده گرافیکی هنوز براساس معماری قبلی است، اکنون 67 درصد واحدهای محاسباتی بیشتر و 28 درصد حافظه سریع‌تر دارد. سونی ادعا می‌کند که این تغییرات 45 درصد رندر سریع‌تر بازی‌ها در مقایسه با PS5 را ارائه می‌دهد.

پلی استیشن 5 پرو

پلی استیشن 5 پرو

پیشرفت دیگر، ردیابی پرتوی (ray tracing) تسریع‌شده سخت‌افزاری است. با توجه به اینکه گرافیک‌های AMD برای ردیابی پرتو به واحدهای محاسباتی خود متکی هستند، افزایش تعداد واحدهای محاسباتی عملکرد ردیابی پرتو را نیز افزایش می‌دهد. سونی ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی PS5 Pro می‌تواند با سرعت دو برابر یا حتی سه برابر نسبت‌به PS5، پرتوها را پخش کند.

درنهایت، سونی همچنین یک راه‌حل جدید ارتقاء تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی را معرفی کرده که توسط خود این برند توسعه داده است. این فناوری PlayStation Spectral Super Resolution نام دارد و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای نمونه‌برداری از تصاویر با وضوح بالاتر استفاده می‌کند. با توجه به اینکه این فناوری احتمالاً یک راه‌حل سریع سخت‌افزاری است، باید نتایج بهتری نسبت‌به فناوری نرم‌افزاری ​​AMD FSR که بازی‌های PS5 استفاده می‌کردند، ارائه دهد و باید با DLSS از انویدیا یا XeSS از اینتل همتراز باشد. بااین‌حال، سونی به هیچ جنبه‌ای از تولید فریم اشاره نکرده است، بنابراین به‌نظر می‌رسد این صرفاً یک راه‌حل ارتقاء تصویر باشد.

مارک سرنی، معمار اصلی پلی استیشن، در مورد سخت‌افزار جدید به نیاز به تغییر عملکرد و کیفیت در بازی‌های PS5 اشاره کرده که به کاربر اجازه می‌دهد بین نرخ فریم بالا یا کیفیت تصویر یکی را انتخاب کند. این باعث شد که کاربران حالت عملکردی را برای نرخ فریم بهتر انتخاب کنند که کیفیت تصویر را به خطر می‌اندازد.

به‌نظر می‌رسد هدف PS5 Pro این بوده که با اضافه‌کردن این فناوری، کیفیت تصویری را که از حالت 60 فریم‌برثانیه انتظار دارید، ارائه دهد و درنتیجه هم کیفیت تصویر و هم فریم‌ریت بالا را همزمان داشته باشید.

با ترکیب سخت‌افزار قدرتمندتر و ارتقاء تصویر بومی، این امر کاملاً قابل انجام به‌نظر می‌رسد، اما باید منتظر بمانیم تا پشتیبانی از آن به بازی‌ها برسد تا ببینیم آیا این ادعا پابرجاست یا خیر. سونی تعداد انگشت‌شماری از عناوین شخص اول و سوم را با بهره‌گیری از عملکرد بهبودیافته کنسول جدید به‌نمایش گذاشت. بازی‌های بهینه‌سازی‌شده برای کنسول جدید دارای برچسب PS5 Pro Enhanced هستند.

سونی همچنین یک ویژگی جدید PS5 Pro Game Boost را نیز معرفی کرده است که می‌تواند برای بیش از 8500 عنوان PS4 اعمال شود و وضوح و نرخ فریم آن‌ها را برای کنسول جدید افزایش دهد. کنسول جدید دارای Wi-Fi 7 در مناطقی است که از آن پشتیبانی می‌شود و همچنین از نمایشگرهای VRR و 8K پشتیبانی می‌کند.

PS5 Pro تغییرات ظاهری جزئی نسبت‌به PS5 استاندارد دارد. نسل جدید از مدل اسلیم فعلی بلندتر است اما ضخامتی برابر با مدل PS5 بدون دیسک بلوری دارد. PS5 Pro مدل دیسک نوری اختیاری ندارد و کاربران باید آن را جداگانه خریداری کنند (این درایو مشابه PS5 است). نکته مثبت در اینجا این است که PS5 Pro دارای 2 ترابایت حافظه داخلی در مقایسه با 1 ترابایت در مدل استاندارد می‌باشد.

PS5 Pro قیمتی معادل 700 دلار دارد که 56 درصد بیشتر از قیمت 450 دلاری PS5 دیجیتال است. این کنسول اواخر سال جاری در تاریخ 7 نوامبر/17 آبان به‌فروش می‌رسد و پیش‌فروش آن نیز از 26 سپتامبر/5 مهر آغاز می‌شود.

نظر شما درباره کنسول پلی استیشن 5 پرو سونی چیست؟

نوشته پلی استیشن 5 پرو سونی رسماً معرفی شد: GPU قوی‌تر، ری‌تریسینگ بهتر و ارتقای تصاویر با AI اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.