سونیوم چیست؟ نگاهی به بلاکچین اختصاصی سونی

اگر سونی رو با اتریوم ترکیب کنیم چی می‌شه؟ سونیوم! این کلمه، اسم بلاکچینی هست که متعلق به کمپانی بزرگ سونیِ و یه جورایی اون رو با دنیای ارزهای دیجیتال و البته متعلقات بسیار زیادش، پیوند می‌ده!

در این مطلب، می‌خوایم با زبان ساده و خودمونی، یه نگاهی به سونیوم بندازیم و ببینیم آیا از طریق فعالیت در این بلاکچین جدید، می‌شه به پول رسید؟ آیا ایردراپی قراره در سونیوم انجام بشه و اصلا سونی با ورود به این عرصه جدید و تا حدی پیچیده، بدنبال چی می‌گرده؟

سونیوم در مرحله تست نت هست!

فعلا این بلاکچین در مرحله تست نت خودش قرار داره و وارد فاز بعدی یعنی مِین نت نشده! در واقع در این قسمت، آزمون‌های مختلفی بر روی شبکه صورت می‌گیره تا مشکلات و باگ‌های احتمالی رو بشناسن و برطرفش کنند. برای اینکار هم از کاربرها استفاده می‌کنند و قاعدتا چون کسی واسه رضای خدا نمیاد در سونیوم فعالیت کنه، بابت این داستان بهش امتیازاتی داده می‌شه که به احتمال فراوان، بعدا می‌تونه تبدیل به پول بشه!

سونیوم بر روی لایه دوم اتریوم قرار داره!

بلاکچین سونیوم قراره بر روی لایه دوم از شبکه اتریوم بالا بیاد که مزایای خیلی زیادی از جمله سرعت بالا و کارمزد پایین داره! البته نمی‌خوام وارد مباحث فنی و توضیح این لایه بشم، فقط این رو گفتم تا بدونید که مثل پلی استیشن‌های سونی، بلاکچینش هم از فناوری جدید و به‌روزی استفاده می‌کنه!

هولدینگ سونی در پشت سر سونیوم هست!

سونی رو شاید اکثریت با محصولات تکنولوژیک خودش مثل لوازم خانگی یا پلی استیشن و دوربین‌هاش بشناسیم، اما این غول ژاپنی از بخش‌های متعددی تشکیل شده که مثلا سونی پیکچرز که در صنعت سینما فعاله، یکی از بزرگ‌ترین اون‌هاست و خلاصه قراره همگی در پشت سر این بلاکچین قرار بگیرند و به این ترتیب می‌شه انتظار داشت که پلی برای ارتباط بین قسمت‌های مختلف این سرویس‌ها برای تمام کاربرها بشه!

حالا که نکات رو مرور کردیم، اصلا ببینیم که چرا سونی خواسته این بلاکچین رو بزنه و چه اهدافی رو براش دنبال می‌کنه؟ تا حد امکان هم سعی می‌کنم از گفتن واژ‌ه‌های به اصطلاح قلنبه سلنبه دوری کنم و بیشتر بر روی بُعد کاربردی اون برای کاربرهای عادی متمرکز باشیم.

سونی گفته که می‌خواد از طریق سونیوم، یک پل بین وب ۲ و وب ۳ ایجاد کنه! خب احتمالا به یک سوال مهم می‌رسیم که اصلا این دو تا چه تفاوتی دارند و حالا ما از این پل بگذریم، مثل عبور از پل صراط، قراره وارد بهشت بشیم یا اینکه مثل پل اتوبان صدر هست و فقط از یک خیابون آلوده، ما رو به یکی دیگه وصل می‌کنه!

اول اجازه بدین خیلی ساده بهتون بگم این وب ۳ که این روزها تبدیل به شعار بسیاری از پروژه‌ها شده، اصلا چی هست؟

براتون از طریق یک مثال ساده توضیح می‌دم که وب ۲ و وب ۳ چیه و این شماره سومی، چه مزیتی نسبت به دومی داره!

فرض کنید شما یک ۱۰۰ دلاری دارید و می‌خواین اون رو در یک جای امن نگه دارید که براتون هم همیشه در دسترس باشه! در مرحله اول، اون رو می‌برید و داخل بانک می‌گذارید، جایی که به‌صورت عمومی و سنتی، اولین مکانیه که به ذهن‌تون می‌رسه و بقیه هم استفاده می‌کنند! هر وقت هم که حالا دلتون خواست، می‌تونید اون رو بردارید و برای خرج کردن‌تون ازش استفاده کنید. اما با ورود پول به بانک، شما باید تمام اطلاعات خودتون رو برای باز کردن حساب، وارد سیستم بکنید و عملا دارایی شما در اختیار بانکی قرار می‌گیره که حالا اگر یک نهاد بالا دستی هم بهش دستور بده، امکان مسدود کردن دارایی‌تون رو داره و دست شما هم برای بازپس گیری این ۱۰۰ دلار به هیچ جایی دیگه بند نیست! درست کاری که در وب ۲ انجام می‌شه، یعنی شما مثلا محتوایی تولید می‌کنید و در اینستاگرام، تلگرام یا حتی روبیکا می‌گذارید، اما این پلتفرم‌ها هر وقت اراده کنند، می‌تونن اون رو بنا به صلاحدید خودشون پاک کنند!

اما وب ۳ چیه؟ در اینجا شما میاین و بجای اینکه همه پول خودتون رو داخل بانک بگذارید، این اسکناس ۱۰۰ دلاری رو مثلا به ۱۰ تکه مختلف تقسیم می‌کنید و به ۱۰ فرد مختلف که همون بلاک‌های شبکه هستن، می‌دین، بدون اینکه نیاز باشه حتی اسم و مشخصات واقعی‌تون رو بهشون بگید! هر تکه از این ۱۰۰ دلاری هم قاعدتا ارزشی برای هیچکدوم نداره و فقط وقتی ارزشمند می‌شه که هر ۱۰ تکه کنار هم قرار بگیره و با این کار شما، اون اختیاری که بانک و نهادهای بالا دستی داشتند، به راحتی دور می‌زنید و فقط برای این افراد باید یک حق الزحمه‌ای هم در نظر بگیرید و مثلا به هر کدوم نفری تنها یک سنت می‌دین که این تکه‌ها که به تنهایی ارزشی ندارند رو برای شما نگه دارند! البته این افراد چون دارایی تکه شده هزاران نفر دیگه رو هم دارند، پس در مجموع درآمد خوبی بدست میارن و خلاصه سیستم به این شکل می‌چرخه و وب ۳ بوجود میاد!

خب با این تعاریف، متوجه می‌شیم که وب ۳ بیشتر به همون بهشت شبیه هست، بخصوص برای ما ایرانی‌هایی که تا مشخص می‌شه از چه سرزمینی اومدیم، یا اون طرفی‌ها می‌گن که تحریم هستین و بهتون سرویس نمی‌دیم، یا اصلا از همین سمت، راه رو بستن و بخاطر صلاح خودمون، تشخیص دادن که وارد جای بدی شدیم و باید با رشادت، ما رو ازش دور کنن!

خلاصه این وب ۳، یه راهکار عالی برای مایی هست که بتونیم تا حد امکان ناشناس فعالیت کنیم و سونی هم از طریق سونیوم، می‌خواد کمک کنه تا واردش بشیم!

البته مطمئنا در اینجا هم برای بخش‌های مهمی چون پرداخت‌های مالی گیر تله‌های احراز خواهیم افتاد ولی در هر صورت فضای خیلی بازتر و در عین حال امن‌تری برای همه کاربرها رو تجربه می‌کنیم.

سونیوم در حال حاضر دو تا بخش داره، یکیش برای دولوپرها هست که اون رو توسعه بدن و برای این امر به هر تیم تا ۱۰۰ هزار دلار هم کمک مالی می‌شه، یکی دیگه هم برای کاربرها که می‌تونن با انجام یک سری از تسک‌های نسبتا ساده، به تست کردن اون بپردازن!

حالا چرا گفتم نسبتا ساده؟ چون در مقایسه با بازی‌هایی مثل نات کوین و همستر و بلوم، خب طبیعتا پیچیده‌تر هستند اما باز به‌قدری قابل فهم هست که تقریبا ۹۹ درصد کاربرها با کمی تلاش و البته راهنمایی، بتونن انجامش بدن.

سونی قبل از این در متاورس، با اپیک گیمز و حتی ان‌اف‌تی، با میکرز پِلِیس هم همکاری کرده بود اما سونیوم، اولین ورودِ جدی و مستقیمش محسوب می‌شه که نسبت به قبلی‌ها، به‌نظر می‌رسه مقیاس بزرگ‌تر و جدی‌تری هم داره.

سونی در صورتی‌که سونیوم رو به خوبی توسعه بده، می‌تونه از اون، در یکپارچه سازی سرویس‌هاش استفاده کنه، حتی توکن‌های مختص به این بلاکچین رو راه بندازه، به کاربرهای فعالش ایردراپ و ریوارد بده، داخلش سواپ بزنه و خلاصه وارد یک دنیای جدیدی بشه که هم برای خودش و هم کاربرهاش، کلی منفعت در اون نهفته هست و شاید بیشترین ضرر رو نهادهایی ببرند که هنوز با روش‌های صنعتی و سنتی، می‌خوان که دنیا رو با قوانین سختگیرانه، کنترل کنن و بابت این داستان، کارمزدهای بیشتری رو هم بگیرن!

سونی گفته که در سونیوم، همه افراد می‌تونن یک خالق باشن! هیچ مهم نیست که کجا هستند و یا چه کاری انجام می‌دن، آرزوشون فراهم آوردن یک اینترنت آزاد برای همه مردم دنیا، فارغ از فرهنگ و نژاد اوناست!

خلاصه کلام اینکه، فعلا سونیوم داره با شعارهای قشنگی پیش می‌ره و سرمایه زیادی هم در پشتش قرار گرفته که اگر بتونه یک هارمونی خوب همراه با نوازندگی کاربرها براش ایجاد کنه، مطمئنا سونیوم، تبدیل به زیباترین آهنگی می‌شه که همگی ما تا حالا در کنسرت بلاکچین، شنیدیم!

نوشته سونیوم چیست؟ نگاهی به بلاکچین اختصاصی سونی اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.