اینتل پردازنده های Core Ultra 200V Lunar Lake برای لپ‌تاپ‌ها را رسماً معرفی کرد

اینتل امروز با رونمایی از پردازنده های فوق بهینه x86 از سری Lunar Lake با نام رسمی Core Ultra 200V، اولین پاسخ قابل‌توجه خود را به تراشه‌های لپ‌تاپ Snapdragon X Elite ،AMD Strix Point و Apple M Series ارائه کرد. این شرکت ادعا می‌کند که مجموعه جدید Core Ultra 200V، می‌تواند تقریباً از هرنظر با این چیپست‌ها مقابله کند یا آن‌ها را شکست دهد.

پردازنده های Core Ultra 200V Lunar Lake اینتل

تقریباً یک سال پس از معرفی Core Ultra Series 1 که با نام Meteor Lake نیز شناخته می‌شد، اینتل نسل دوم پردازنده‌های خود تحت عنوان Core Ultra Series 2 را معرفی کرده است که با نام مستعار Lunar Lake، پیش از این در نمایشگاه Computex در ماه ژوئن به‌صورت اجمالی معرفی شده بود.

طبق گفته اینتل، وقتی اولین موج لپ‌تاپ‌های بهره‌مند از این پردازنده‌ها در تاریخ 24 سپتامبر/3 مهر عرضه شوند، «سریع‌ترین هسته پردازنده»، «بهترین پردازنده گرافیکی داخلی جهان» و «بهترین عملکرد هوش مصنوعی» را خواهند داشت. درجایی که رقابت کوالکام در مقابل AMD در زمینه عمر باتری در برابر عملکرد گرافیکی بود، اینتل ادعا می‌کند تراشه‌های جدیدش همه این کارها را انجام می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال، Dell به‌تازگی نسخه جدیدی از لپ‌تاپ پرچمدار 1400 دلاری XPS 13 خود با تراشه‌های Lunar Lake را معرفی کرده است که اساساً از هرنظر مشابه مدل فعلی است: همان شاسی، ابعاد یکسان، نمایشگر مشابه، همان باتری 55 وات‌ساعتی. بااین‌حال، این شرکت می‌گوید که اکنون تا 26 ساعت پخش 1080p با وضوح Netflix و روشنایی 150 نیت دریافت می‌کنید، در مقایسه با 18 ساعت نسل قبلی.

این یک پیشرفت 44 درصدی است که اگر درست باشد یک جهش بزرگ برای اینتل به‌شمار می‌رود. (البته باید توجه داشت که نسخه Qualcomm XPS 13 عمر کمی بیشتر تا 27 ساعت را داراست.)

در جای دیگر، اینتل می‌گوید که لپ‌تاپ Asus Zenbook S 14 با پردازنده جدید اینتل می‌تواند چندین ساعت بیشتر از Asus Zenbook S 16 با پردازنده AMD در کارهای اداری دوام بیاورد، علی‌رغم باتری 78 وات‌ساعتی نسخه AMD.

عمر باتری Core Ultra 200V Lunar Lake

عمر باتری Core Ultra 200V Lunar Lake

در زمینه بازی نیز، اینتل ادعا می‌کند که درنهایت از AMD جلوتر بوده و کوالکام را کاملاً غافلگیر کرده است، با Core Ultra 9 288V که به‌طور متوسط ​​68 درصد نرخ فریم بهتری نسبت‌به Qualcomm X1E-84-100 در مدل Samsung Galaxy Book4 Edge و 16 درصد نرخ فریم بهتری نسبت‌به AMD HX 370 در Asus Zenbook S 16 دارد.

روی این اسلایدها بزرگ‌نمایی کنید تا ببینید چگونه اینتل ادعا می‌کند بازی‌های موردعلاقه‌تان ممکن است با کیفیت 1080p اجرا شوند:

عملکرد گیمینگ Core Ultra 200V Lunar Lake

عملکرد گیمینگ Core Ultra 200V Lunar Lake

و این‌ها همگی بدون استفاده از ارتقاء مقیاس XeSS اینتل است. با استفاده از آن، این شرکت ادعا می‌کند که حتی بازی‌های ری‌تریسینگ در دسترس GPU یکپارچه‌اش هستند، مانند 45 فریم‌برثانیه در Cyberpunk 2077، یا 57 فریم‌برثانیه در Marvel’s Spider-Man Remastered و 66 فریم‌برثانیه در Shadow of the Tomb Raider. (هر چند اینتل وضوح و تنظیمات گرافیکی را برای این آماروارقام ارائه نکرده است.)

در زمینه هوش مصنوعی، اینتل ادعا می‌کند که پردازنده‌های جدیدش عملکرد بسیار سریع‌تری نسبت‌به کوالکام در هنگام استفاده از ویژگی‌های Adobe Premiere ،Lightroom و برنامه‌های دیگر ارائه می‌کنند.

عملکرد هوش مصنوعی پردازنده های Core Ultra 200V Lunar Lake اینتل

عملکرد هوش مصنوعی پردازنده های Core Ultra 200V Lunar Lake اینتل

همان‌طور که قبلاً گفتیم، لپ‌تاپ‌های Lunar Lake باید دارای اتصالات عالی نیز باشند؛ با پشتیبانی از Wi-Fi 7، بلوتوث 5.4 و حداقل دو پورت Thunderbolt 4 برای تضمین اتصال سریع USB-C، شارژ و حداکثر سه مانیتور با رزولوشن 4K.

اما چند نکته دیگر نیز وجود دارد که باید بدانید:

بازاریابی اینتل به‌خوبی این واقعیت را پنهان می‌کند، اما Lunar Lake قدرتمندترین پردازنده لپ‌تاپ موجود نیست، حتی قدرتمندترین پردازنده اینتل هم نیست.

هر یک از 9 تراشه Core Ultra 200V اینتل تنها دارای هشت هسته CPU، هشت رشته CPU، حداکثر هشت هسته GPU و حداکثر 32 گیگابایت رم هستند، بدون اینکه در آینده هیچ راهی برای اضافه کردن بیشتر داشته باشید. یکی از پیشرفت‌های کلیدی در بهره‌وری اینتل، خلاص شدن از مموری استیک‌ها یا تراشه‌های جداگانه و قرار دادن آن در بسته CPU است. اینتل همچنین Hyperthreading را کنار گذاشته است، تکنیکی که به هسته‌های CPU اجازه می‌داد بیش از یک رشته را اجرا کنند.

درحالی‌که اینتل می‌گوید تراشه‌های هشت رشته‌ای Lunar Lake می‌توانند تراشه‌های Meteor Lake با 14 یا 22 رشته را با وات پایین‌تر شکست دهند، تراشه‌های نسل آخر اینتل درواقع می‌توانند در صورت داشتن قدرت بیشتر، جلو بیفتند؛ همان‌طور که HX 370 AMD نیز همین کار را می‌کند.

هسته‌های بیشتر، رشته‌های بیشتر و رم بیشتر در لپ‌تاپ اینتل می‌خواهید؟ Arrow Lake اینتل برای همین است که احتمال می‌رود در تاریخ 10 اکتبر/19 مهر عرضه شوند.

به یاد دارید زمانی که Core i3 ،Core i5 و Core i7 به‌معنای تعداد متفاوتی از هسته‌ها و رشته‌های CPU بودند؟ Lunar Lake از این رویه فاصله گرفته و خطوط تقسیم کمتر از همیشه دارد.

همان‌طور که در زیر می‌بینید، نام معمولی پردازنده شما چیزی شبیه به Core Ultra 7 258V خواهد بود.

پردازنده های Core Ultra 200V Lunar Lake اینتل

پردازنده های Core Ultra 200V Lunar Lake اینتل

هر چیپ دارای چهار هسته عملکردی، چهار هسته بهره‌وری و حداقل هفت هسته GPU و پنج موتور محاسبات عصبی (AI) است. اکثر تراشه‌ها دارای یک TDP پیش‌فرض 17 وات نیز هستند.

Ultra 7 به این معنی است که به‌جای هفت هسته، هشت هسته پردازشگر گرافیکی، به‌جای پنج موتور محاسبات عصبی، شش هسته و به‌جای 8 مگابایت، 12 مگابایت کش دارید.

Ultra 9 علاوه‌بر این، دارای حداقل 17 وات و پیش‌فرض 30 وات است که بسیار بیشتر از هر چیپ دیگر در این سری می‌باشد.

اولین رقم پردازنده همیشه 2 است و این فقط به این معنی است که این‌ها، تراشه‌های Core Ultra نسل دوم اینتل هستند. اگر سری آینده Arrow Lake نیز همان‌طور که شایعه شده است با 2 شروع شود، این نام‌گذاری ممکن است چندان مفید نباشد.

رقم دوم بر اساس سرعت پردازنده بالا می‌رود. تراشه‌های “2” درحا‌ل‌حاضر حداکثر با فرکانس 4.5 گیگاهرتز در CPU و 1.85 گیگاهرتز در GPU عمل می‌کنند، با افزایش سرعت 200 مگاهرتز یا 100 مگاهرتز یا گاهی اوقات فقط 50 مگاهرتز.

رقم سوم مربوط به RAM است. «6» به‌معنای 16 گیگابایت حافظه است، درحالی‌که «8» به معنای 32 گیگابایت می‌باشد.

همان‌طور که می‌بینید، تنها 300 مگاهرتز توربو و 100 مگاهرتز حداکثر فرکانس GPU، پردازنده پرچمدار Ultra 9 288V اینتل را از Ultra 7 258V کوچک‌تر آن جدا می‌کند، اما افزایش وات ممکن است برای عملکرد بسیار بهتر از مگاهرتز باشد.

اینتل ادعاهای بزرگی را مطرح کرده است که باید در هفته‌های آینده آزمایش شوند، زیرا لپ‌تاپ‌هایی مانند Dell XPS 13 و Asus Zenbook S 14 به بازار راه پیدا می‌کنند. زمانی که ادعاهای Qualcomm و AMD در اوایل سال جاری مورد آزمایش قرار گرفتند، همه‌چیز همان چیزی نبود که پیرامون توان آن‌ها ادعا شده بود.

Asus Zenbook S 16 با پردازنده AMD Strix Point یک لپ‌تاپ عالی بود، اما همچنین یک لپ‌تاپ بدون عملکرد خاصی در زمینه هوش مصنوعی بود و ادعاهای جسورانه AMD مبنی‌بر شکست اپل را برآورده نمی‌کرد. همچنین درحالی‌که پردازنده کوالکام از عملکرد باتری شگفت‌انگیز بود، به سرعت متوجه شدیم که برای بازی آماده نیست. صحبت از این است که آیا لپ‌تاپ‌های اینتل به‌خوبی می‌توانند ادعاهای خود در زمینه هوش مصنوعی و به‌خصوص بازی را برآورده کنند؟

باید انتظار داشت که تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌های Lunar Lake اینتل به‌زودی معرفی شوند. اینتل تأیید می‌کند که ایسر، ایسوس، دل، اچ‌پی، لنوو، ال‌جی، ام‌اس‌آی و سامسونگ همگی ازجمله سازندگانی هستند که 80 لپ‌تاپ مختلف را با پردازنده Core Ultra 200V عرضه خواهند کرد.

با تمام این تفاسیر، اینتل می‌گوید که لپ‌تاپ‌های جدیدی که تا ماه آینده با این پردازنده‌ها عرضه می‌شوند، از ویژگی‌های Copilot Plus AI مایکروسافت مانند Live Captions و Windows Studio Effects بی‌بهره‌اند و این به‌روزرسانی‌ها از ماه نوامبر به‌صورت رایگان برای آن‌ها ارائه خواهد شد.

دیدگاه شما پیرامون پردازنده های Core Ultra 200V Lunar Lake اینتل چیست؟

نوشته اینتل پردازنده های Core Ultra 200V Lunar Lake برای لپ‌تاپ‌ها را رسماً معرفی کرد اولین بار در ترنجی پدیدار شد.

منبع: ترنجی



با عنایت به اینکه سایت «اخبار تکنولوژی» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

اخبار تکنولوژی نقشی در تولید محتوا ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.